1515

Tyska BMW storsatsar på Malmös AI-bolag Mapillary

Malmös bildanalysbolag Mapillary tar in 125 miljoner kronor i riskkapital från bland andra biljätten BMW, Samsung och Kinas största kartbolag. Mapillary analyserar de gatubilder som används för att styra framtidens självkörande bilar.

Jan Erik Solem, vd och grundare av Mapillary, vars ”annoterade gatubilder” används för att "träna" självkörande bilar.
Jan Erik Solem, vd och grundare av Mapillary, vars ”annoterade gatubilder” används för att "träna" självkörande bilar.

Mapillary startades för fem år sedan av Jan Erik Solem, som då främst var känd för att ha byggt upp och sålt av sitt ansiktsigenkänningsbolag Polar Rose till Apple tre år innan. Till en början beskrevs bolaget som ett slags crowdsourcat Google Maps. Målet var då att samla in och sy ihop mängder av fotografier tagna av fotgängare, cyklister och bilister runt om i världen. 

Idén gick hem hos några av världens tyngsta investerare: Niklas Zennströms Atomico och Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys kändaste riskkapitalbolag, har redan investerat 83 miljoner kronor i bolaget.

”Till att börja med vände vi oss främst till kartföretag och städer. Men det senaste halvåret har vi sett ett ökat intresse från biltillverkare och deras underleverantörer. De behöver uppdatera sina kartfunktioner och träna sina AI-system", säger Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem.

I början av året kunde han avslöja att de fått in Volkswagenkoncernen som kund. Men man har även många andra hemliga kunder i sektorn som kretsar kring självkörande fordon. 

Orsaken till Mapillarys popularitet är att dess gatubilder kan ”annoteras”, det vill säga brytas ner i hundratals objektbaserade kategorier som "träd", "människa", "hund", "gatuskylt", "moped", med mera. Detta underlag kan sedan användas för att skapa simulerade trafiksituationer och ”träna” de AI-system som styr framtidens autonoma fordon.

Exempel på två av Mapillarys ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.
Exempel på två av Mapillarys ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.

”Den stora knäckfrågan är hur man kan få kartorna i bilarnas navigationssystem att uppdateras i kontinuerligt. Ska man lyckas med det måste man ta in bilder i realtid från en mängd olika källor, även bilar i trafiken. Om bara ett par år måste alla biltillverkare ha tillgång till dessa typer av kartor,” förklarar Jan Erik Solem.

Nu står det klart att Mapillary tar in ytterligare 125 miljoner kronor (15 miljoner dollar) i riskkapital. Största investerare i denna så kallade "b-runda" är biltillverkaren BMW:s riskkapitalbolag ”BMW i Ventures”, med bas i Silicon Valley. 

”BMW tittar ju mycket på AI och mobilitet i ett större perspektiv. De jobbar med självkörande bilar och teknik för "ride sharing", det vill säga tjänster för att dela bilar mellan olika användare”, säger Jan Erik Solem.

Uwe Higgen, managing partner på BMW i Ventures, som även går in i Mapillarys styrelse som del av rundan.
Uwe Higgen, managing partner på BMW i Ventures, som även går in i Mapillarys styrelse som del av rundan.

Även kartbolaget Navinfo är med på tåget.

”Navinfo är Kinas största kartbolag och deras teknik finns i mängder av stora navigationssystem”, säger Jan Erik Solem.

Läs mer: Mapillarys vd: ”Då tar självkörande bilar över i storstäderna” 

Den tredje nya investeraren är koreanska Samsung Catalyst. De äger elektronikbolaget Harman, som Jan Erik Solem beskriver som världsledande inom integration av kart- och navigationsteknik i bilar. 

”Vi har valt dessa tre investerare eftersom de representerar hela ledet som tar Mapillary in i bilen”, slår han fast. 

Värt att nämna är att även Atomico och Sequoia Capital är med och investerar.

Jan Erik Solem vill inte kommentera bolagets värdering. Men en typisk b-runda brukar motsvara cirka 25 procent av aktierna. Är det så i detta fall bör Mapillary värderas till cirka en halv miljard kronor.

”Vi ska använda kapitalet till att lösa frågan om integrationen i bilar. Inom två år ska vi kunna leverera bilddata rakt in i de kartsystem som används i allt från halv-autonoma till fullt ut självkörande bilar”, säger Jan Erik Solem. 

Han tillägger även att Mapillary ska gå från 30 till 50 medarbetare i år. De som anställs är i huvudsak utvecklare, men även personer inom sälj- och marknadsföring. 

Läs mer: Uber når förlikning efter dödsolycka 

Än så länge lyser Mapillarys vinster med sin frånvaro. Men i fjol växte bolagets omsättning från några hundratusen kronor till 8 Mkr. Resultat et landade på -33 Mkr.

”Vi nådde vårt mål att omsätta en miljon dollar 2017. Målet är att vara lönsamma på månadsbasis någon gång under 2020”, säger Jan Erik Solem.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?