1515
Annons

Fördel Spotify: Tre stänger ute Apple Music från nytt streaming-erbjudande

Teleoperatören Tre slopar surfkostnaden för strömmad musik. Men bara för de som använder antingen Spotify, Deezer eller Tidal för att lyssna.

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek.

Tres nya erbjudande i kampen om mobilkunderna är onekligen tilltalande: Från och med idag kan samtliga Tre-kunder lyssna på obegränsade mängder strömmad musik utan att dataförbrukningen räknas av från deras surfpott.

Men erbjudandet kommer med en hållhake: Det gäller enbart för de som lyssnar via tjänsterna Spotify, Deezer eller Tidal. Kunder som väljer att strömma sin musik via exempelvis Apple Music eller Soundcloud får betala fullpris för sin dataförbrukning.

“Vi kommer att addera fler tjänster allt eftersom. Vi var tvungna att börja någonstans, och vi började med tre tjänster som är stora bland våra kunder”, säger Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre.  

Läs även: Så tar Spotify upp kampen med Apple Music

Det nya erbjudandet får sägas vara goda nyheter för Spotify, Deezer och Tidal. Enligt statistik från Stiftelsen .SE lyssnar 35 procent av svenskarna dagligen på musik i sina mobiltelefoner, främst via streamingtjänster som Spotify.

Att en teleoperatör ger vissa tjänster prioritet över andra i sina egna nät anses mycket kontroversiellt i mobilvärlden. Agerandet går stick i stäv med principen om nätneutralitet, som enkelt uttryckt innebär att en operatör ska behandla alla sorters data lika oavsett innehåll.

En pikant detalj i sammanhanget är att Tre sedan tidigare har ett kommersiellt samarbete med Deezer. Operatören erbjuder ett antal gratismånader på tjänsten till de kunder som tecknar ett nytt mobilabonnemang.

“Det finns inget kommersiellt samarbete i det här. Det här är någonting vi gör själva,” säger Kamran Alemdar.

Det finns vissa tekniska hinder som ligger i vägen, fortsätter Kamran Alemdar:

“Det krävs att tjänsten inte krypterar musikinnehållet, så att vi kan identifiera att det faktiskt handlar om musik. Det är en förutsättning för att vi ska kunna göra det här”, säger han.

Tjänster som hamnar utanför detta och snarlika erbjudanden kan argumentera för att Tres agerande ger vissa bolag en orättvis konkurrensfördel framför alla.

I USA är nätneutralitet inskrivet i lag sedan i vintras. Där får operatörerna inte förbjuda eller justera hastigheterna för vissa tjänster eller appar.

I Europa är reglerna mer svårtydda. I våras klubbade EU:s ministerråd ett förslag som ger operatörerna tillåtelse att sluta avtal med företag om bättre kapacitet, för att säkerställa en viss kvalitetsnivå. Det ska dock inte ske på bekostnad av andra tjänster.

Är ni säkra på att det här erbjudandet är förenligt med EU:s regler?

“Vi känner oss jättetrygga med det. Vi stänger inte ute någon, men vi var tvungna att börja någonstans,” säger Kamran Alemdar.  


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?