1515

Foodtech-bolaget ska sälja sockerfritt i USA: "Satsar på att minst trefaldiga vår affär"

Sockerfri glass och choklad lockar till sig kapital. Svenska livsmedelsföretaget Nick's tar nu in nära en kvarts miljard kronor. Bland finansiärerna finns bland annat Dig Investment, med koppling till H&M-sfären.

Grundarna Carl Bäcklund och Niclas Luthman.
Grundarna Carl Bäcklund och Niclas Luthman.Foto:Jack Mikrut

Nick’s gör sockerfria chokladkakor och proteinbars och har expanderat snabbt med sockerfri glass. 

Moderbolaget Lub Foods startades 2013. Grundarna Niclas Luthman och Carl Bäcklund samt Filip Naefeldt som kom in tidigt i företaget har hittills varit populära bland investerare. 

I ägarkretsen finns Gullspång Invest, som i dag är huvudägare och även investerat i havremjölksbolaget Oatly, Luxemburgbaserade Ambrosia Investments, foodtech-investmentbolaget Nicoya och Peakbridge Partners, en Maltabaserad foodtechfond.

Bland dem som nu pumpar in 25 miljoner dollar, motsvarande 205 Mkr, märks den franska aktören riskkapitalbolaget Cap Agro som ledde rundan samt Dig, Djursholm Investment Group, som drivs av Martin Söderström, gift med H&M-arvingen Charlotte Söderström, Erna & Victor Hasselblads stiftelse, Inga Britt & Arne Lundbergs Forskningsstiftelse samt Chicagobaserade DNS Capital.

”Intresset bland investerarna var så stort att vi utökade rundan med ytterligare 5 miljoner dollar (41 Mkr), eftersom Khosla Venture, den stora amerikanska riskkapitalfirman också ville vara med”, säger vd Stefan Lagerqvist. 

Med de nya pengar som är på väg värderas bolaget till 90 miljoner dollar, motsvarande nära 740 Mkr.

Lub Foods hade i senaste tillgängliga årsredovisningen från 2019 en nettoomsättning på drygt 71 Mkr och visade ett resultat efter finansiella poster på -22 Mkr. Nollresultat ligger fortfarande något år bort, enligt vd Stefan Lagerqvist, som klev in som vd i våras och har ett förflutet på livsmedelsjättar som Unilever och Procter & Gamble.

”Vi omsatte drygt 20 miljoner dollar 2020. Det är fortfarande rött på sista raden och vi gör ett minusresultat på i runda slängar 10 miljoner dollar. Vad vi satsar på i år är att minst trefaldiga vår affär från 20 till 60 miljoner dollar för att sedan nå en bra bit över 100 miljoner året efter det”, säger han.

Nicks vd Stefan Lagerqvist.
Nicks vd Stefan Lagerqvist.

Fjolårets mål för den amerikanska expansionen med framför allt sockerfri glass var högt satt. Grundarna trodde att försäljningen skulle nå nära 250 Mkr enbart i USA. Men marknadsföringskampanjer och butiksevent som var planerade för sommaren frös inne på grund av coronapandemin. En kapitalrunda som skulle ha gett nära 150 Mkr i våras gav knappt hälften så mycket. 

”Vi hade mindre pengar att röra oss med för investeringar och hade helt enkelt inte råd gå in i fler butiker. I dag finns vi i 3.500 butiker på den amerikanska marknaden. I USA måste man i princip köpa sin hyllplats”, säger Stefan Lagerqvist.

Lub Foods har tillverkningen i en fabrik i Bitola, Nordmakedonien. Koncernen har totalt ett sjuttiotal anställda varav ett tiotal i USA där en ny vd rekryterats, Carlos Altschul. Han har tidigare jobbat bland annat på Procter & Gamble, Danone och senast på amerikanska Siggi's Dairy, en startup specialiserad på skyr, den isländska varianten av yoghurt.

”Vi har vuxit ur anläggningen i Bitola där alla våra chokladkakor och ingredienserna till glassen produceras. Vi har precis köpt mark för att bygga en ny fabrik. Vi klarar inte av vår egen efterfrågan. I USA kommer vi ha produktion i fyra fabriker i år, vilket gör det möjligt att bredda utbudet.”

I Europa finns varumärket Nick's nu i 15 länder. I takt med att många tvingas jobba hemifrån har bolaget sett en nedgång i försäljningen av så kallade proteinbars. För att möta tappet har man bland annat satsat på att använda Amazon som försäljningskanal.

Störst hopp ställs dock till bolagets glass där marginalerna är större än på chokladkakor. Bolaget har i dag 16 glassmaker, varav sju sorter riktade till veganer. Bland konkurrenterna finns till exempel Halo Top och Rebel.

”Det största hotet är en ny våg av corona som kan påverka butiksförsäljningen och att vi inte får till den distribution som vi planerar för”, säger Stefan Lagerqvist.

Årets glassäsong avgörs till stor del redan i februari och mars då det butikerna bestämmer sortiment och vilka aktörer som får plats i frysdiskarna.

”Det är då det stora racet går. Tyskland är en särskilt viktig marknad som vi jobbar hårt med och har en plan för. Vi har sålt in på en massa ställen.”


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?