Annons

Foodoras nya giv: Kunder kan beställa hem läkare

Sista milen-bolaget Foodora har gått från att leverera hämtmat till dagligvaror och prylar. Deras nya giv får dock inte plats med ett cykelbud. Nu kan kunder beställa hem läkare, massörer och städare via deras app. 

Hans Skruvfors är koncernchef på Foodora.
Hans Skruvfors är koncernchef på Foodora.Foto:Montage

Foodora är både en av de största och första aktörerna som etablerat sig på den svenska marknaden för hemlevererad mat. Bolaget är bland annat känt för sina rosaklädda cykelbud som levererar hämtmat på kort tid, men på senare tid har verksamheten breddats till att inkludera både dagligvaror, blommor och leksaker. 

Nu tar matleverantören ytterligare ett steg. Med start i dag onsdag börjar man även att leverera hushållsnära tjänster via sin digitala plattform. 

”Vi har över en miljon människor som använder vår app regelbundet och som gillar det vi erbjuder. Det här är ytterligare ett sätt som vi kan förenkla livet för dem”, säger Hans Skruvfors, koncernchef på Foodora. 

Bland annat kommer kunder kunna beställa hem läkare, städhjälp, massage, manikyr och bilservice via appen. Foodora har just nu ett femtiotal företag kopplade till plattformen. Ambitionen är att de ska kunna komma till kundens hem inom 30 minuter. 

”Det kommer finnas lite olika modeller. Om du vill göra naglarna snabbt kommer det att finnas olika alternativ för vad du vill göra, därefter kan man boka in en tid. När du vill boka in en läkare ringer hen upp dig innan besöket och verifierar vad du söker hjälp för. På så vis slipper man sitta på en vårdcentral och vänta. Jag har själv använt en liknande tjänst när min dotter hade halsfluss.” 

Personalen som utför tjänsterna är anställda via respektive företag, och är därmed varken gig-arbetare eller anställda via Foodora. 

Plattformen rullas till en början ut i Stockholm men på sikt är planen att finnas i flera städer.  

”Vi börjar med att lansera brett så får vi se vad som funkar. Är det frisören? Läkarkonceptet? Kemtvätten? Jag är helt övertygad om att konceptet kommer att fungera, sen kan det mycket väl vara så att vissa tjänster inte blir lika populära. Då kommer vi eventuellt att rikta om vårt fokus.” 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera