1515

Foodora vägrade betala för vinterdäck – anställda vittnar om olyckor

Matleverantören Foodoras vägran att köpa in vinterdäck till anställda ledde till flera halkskador, enligt anställda. Inte förrän Arbetsmiljöverket hotade företaget om föreläggande vek man sig för kraven. Nu har myndigheten extra koll på företaget.

Foodora ändrade sig först när Arbetsmiljöverket hotade med föreläggande.
Foodora ändrade sig först när Arbetsmiljöverket hotade med föreläggande.

Sedan starten i Sverige 2015 har Delivery Hero-ägda Foodora (NTL) dragits med kritik om usla löner, dålig arbetsmiljö och att företaget inte följt lagkravet att rapportera in allvarliga olyckor till Arbetsmiljöverket.

Under den gångna vintern dök ännu ett arbetsmiljöproblem upp. Trots minusgrader, snö och isbanor vägrade företaget stå för de anställdas vinterdäck.

”Som skyddsombud tänkte jag att arbetsgivaren inte bryr sig om arbetarna. Det som händer är att Foodora riskerar budens liv, det kan bli jättefarligt”, säger Santiago Bautista som är skyddsombud och kör för företaget i Uppsala.

I oktober förra året uppmärksammade Santiago Bautista sina chefer om att de anställda behövde vinterdäck för det isiga underlaget under vintern. Till svar fick han att företaget kan tänka sig stå för 300 kronor.

”Man kan ju inte ens köpa ett däck för 300 kronor. Så jag föreslog 600 kronor i ersättning så att vi kunde köpa de absolut billigaste däcken på marknaden”, säger Santiago Bautista.

Men företaget vägrade och kom med ett nytt förslag.

”Cyklarna är er privata egendom och de används privat utanför arbetstid. Därför har vi valt en finansieringslösning där de anställda får betala en del mot att ni får använda cykeldäcken utanför arbetstid. Medfinansieringen uppgår till 450 kronor vilket enligt vår bedömning är mer än vad hälften av vinterdäck kostar på marknaden”, står det i ett mejl från företagets Head of Operations, Mikael Forslin, skickat till Santiago Bautista som Di Digital tagit del av.

Eftersom man inte kom överens valde Santiago Bautista att gå vidare med en anmälan till Arbetsmiljöverket. Det var inte förrän myndigheten meddelade Foodora att man övervägde att besluta om ett föreläggande, som bolaget i slutet av mars valde att vika sig.

”Arbetsgivaren ska stå för att utrustningen man använder är säker. Vi anser att Foodora inte uppfyller Arbetsmiljölagen, det är helt klart”, säger Håkan Angeldahl som är inspektör på Arbetsmiljöverket.

Myndighetens hot om föreläggande talar om för Foodora att företaget måste stå för vinterdäcken från och med den 1 maj i år. Men då var vintern förbi och olyckorna hade redan varit framme.

”Vi hade två halkolyckor i veckan på grund av att vi inte hade vinterdäck. Jag själv ramlade tre gånger”, säger Santiago Bautista på Foodora.

Läs mer: Foodora fälls för brott mot arbetsmiljölagen 

Foodora vill inte ställa upp på någon intervju, trots flera försök att få till en sådan. I stället svarar företaget på utvalda frågor via mejl. På frågan om varför de gick med på att betala för de anställdas vinterdäck först efter att Arbetsmiljöverket annonserat att de övervägde ett föreläggande svarar de till Di Digital:

”Foodora är nu fullt införstådda med det ansvar som enligt lagen åligger arbetsgivaren, nämligen att vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagare utsätts för ohälsa eller olycksfall. Foodora är också fullt införstådda med arbetsgivarens ansvar att säkerställa att all arbetsutrustning används på ett sådant sätt att säkerhet mot ohälsa och olycksfall föreligger.”

Vidare skriver företaget att de ”givetvis ser allvarligt” på att anställda uppgett att flera olyckor skett i vintras just på grund av att de inte fått några vinterdäck.

Enligt Håkan Angeldahl på Arbetsmiljöverket riskerar Foodora ett vite på från 50 000 kronor och uppåt om man inte ordnar vinterdäck till de anställda inför kommande vinter. Myndigheten har nu också extra koll på företaget efter den gångna vintern.

”Ser jag en cyklist med rosa ryggsäck i vinter så kommer jag titta på den cykeln, så mycket kan jag säga”, avslutar han.

Läs mer: Uber Eats kryper till korset: ”Vi har helt klart gjort misstag” 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?