1515
Annons

Foodora vägrade betala för vinterdäck – anställda vittnar om olyckor

Matleverantören Foodoras vägran att köpa in vinterdäck till anställda ledde till flera halkskador, enligt anställda. Inte förrän Arbetsmiljöverket hotade företaget om föreläggande vek man sig för kraven. Nu har myndigheten extra koll på företaget.

Foodora ändrade sig först när Arbetsmiljöverket hotade med föreläggande.
Foodora ändrade sig först när Arbetsmiljöverket hotade med föreläggande.

Sedan starten i Sverige 2015 har Delivery Hero-ägda Foodora (NTL) dragits med kritik om usla löner, dålig arbetsmiljö och att företaget inte följt lagkravet att rapportera in allvarliga olyckor till Arbetsmiljöverket.

Under den gångna vintern dök ännu ett arbetsmiljöproblem upp. Trots minusgrader, snö och isbanor vägrade företaget stå för de anställdas vinterdäck.

”Som skyddsombud tänkte jag att arbetsgivaren inte bryr sig om arbetarna. Det som händer är att Foodora riskerar budens liv, det kan bli jättefarligt”, säger Santiago Bautista som är skyddsombud och kör för företaget i Uppsala.

I oktober förra året uppmärksammade Santiago Bautista sina chefer om att de anställda behövde vinterdäck för det isiga underlaget under vintern. Till svar fick han att företaget kan tänka sig stå för 300 kronor.

”Man kan ju inte ens köpa ett däck för 300 kronor. Så jag föreslog 600 kronor i ersättning så att vi kunde köpa de absolut billigaste däcken på marknaden”, säger Santiago Bautista.

Men företaget vägrade och kom med ett nytt förslag.

”Cyklarna är er privata egendom och de används privat utanför arbetstid. Därför har vi valt en finansieringslösning där de anställda får betala en del mot att ni får använda cykeldäcken utanför arbetstid. Medfinansieringen uppgår till 450 kronor vilket enligt vår bedömning är mer än vad hälften av vinterdäck kostar på marknaden”, står det i ett mejl från företagets Head of Operations, Mikael Forslin, skickat till Santiago Bautista som Di Digital tagit del av.

Eftersom man inte kom överens valde Santiago Bautista att gå vidare med en anmälan till Arbetsmiljöverket. Det var inte förrän myndigheten meddelade Foodora att man övervägde att besluta om ett föreläggande, som bolaget i slutet av mars valde att vika sig.

”Arbetsgivaren ska stå för att utrustningen man använder är säker. Vi anser att Foodora inte uppfyller Arbetsmiljölagen, det är helt klart”, säger Håkan Angeldahl som är inspektör på Arbetsmiljöverket.

Myndighetens hot om föreläggande talar om för Foodora att företaget måste stå för vinterdäcken från och med den 1 maj i år. Men då var vintern förbi och olyckorna hade redan varit framme.

”Vi hade två halkolyckor i veckan på grund av att vi inte hade vinterdäck. Jag själv ramlade tre gånger”, säger Santiago Bautista på Foodora.

Läs mer: Foodora fälls för brott mot arbetsmiljölagen 

Foodora vill inte ställa upp på någon intervju, trots flera försök att få till en sådan. I stället svarar företaget på utvalda frågor via mejl. På frågan om varför de gick med på att betala för de anställdas vinterdäck först efter att Arbetsmiljöverket annonserat att de övervägde ett föreläggande svarar de till Di Digital:

”Foodora är nu fullt införstådda med det ansvar som enligt lagen åligger arbetsgivaren, nämligen att vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagare utsätts för ohälsa eller olycksfall. Foodora är också fullt införstådda med arbetsgivarens ansvar att säkerställa att all arbetsutrustning används på ett sådant sätt att säkerhet mot ohälsa och olycksfall föreligger.”

Vidare skriver företaget att de ”givetvis ser allvarligt” på att anställda uppgett att flera olyckor skett i vintras just på grund av att de inte fått några vinterdäck.

Enligt Håkan Angeldahl på Arbetsmiljöverket riskerar Foodora ett vite på från 50 000 kronor och uppåt om man inte ordnar vinterdäck till de anställda inför kommande vinter. Myndigheten har nu också extra koll på företaget efter den gångna vintern.

”Ser jag en cyklist med rosa ryggsäck i vinter så kommer jag titta på den cykeln, så mycket kan jag säga”, avslutar han.

Läs mer: Uber Eats kryper till korset: ”Vi har helt klart gjort misstag” 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera