1515

Foodora utmanar med bred budtjänst – levererar till kundens dörr

Foodora lanserar en budtjänst där vilka bolag som helst kan leverera direkt till kundens dörr.
”Vi började med det svåraste, att leverera mat. Att addera blommor, böcker eller grönsaker är ju enklare”, säger Foodoras vd Hans Skruvfors.

Till vänster: Foodoras cykelbud. Mitten: Hans Skruvfors, vd och koncernchef på Foodora. Till höger: Matkassar från Foodora Market.
Till vänster: Foodoras cykelbud. Mitten: Hans Skruvfors, vd och koncernchef på Foodora. Till höger: Matkassar från Foodora Market.

Först levererade de mat från restauranger. Sedan anslöt man till butikskedjor som Teknikmagasinet och Lagerhaus. Efter det kom Foodora Market med leveranser av livsmedel från dussintals egna så kallade ”darkstores”. 

Nu rullar Foodora ut en ny budtjänst, Foodora Go, för företag som vill buda hem nya eller reparerade varor till sina kunder. Till skillnad mot tjänsterna som redan finns behöver bolaget inte ha ett existerande partnerskap med Foodora sedan tidigare. 

”Man kan beställa ett Foodora-bud som kommer och hämtar upp det man vill ha till exempel skickat till någon så levereras det inom en halvtimme”, säger Hans Skruvfors, vd och koncernchef på Foodora, med verksamhet i Sverige, Norge och Finland.

Vi är fantastiskt duktiga på att ta något från punkt a till punkt b och transportera det inom 30 minuter.

Det handlar alltså inte om en direkt konkurrent till Airmee och Budbee, som främst jobbar med lösningar inom den sista delen av leveranskedjan i e-handeln. Istället utmanar den nya tjänsten budbolag som Budwheels och Ryska Posten.

”Det här är ju ett första steg för att börja utmana”, säger Hans Skruvfors.

Än så länge är Foodora Go bara i ett teststadie. Till att börja med har man ett samarbete med Shoedilla för att testa den nya tjänsten. Shoedilla tvättar och fräschar upp använda sneakers, med möjlighet till hemleverans. 

”Nu kör vi igång en pilot för att testa tjänsten så att vi lär oss allting, vi har några partners som vi kör igång med. Märker vi att vi får snurr på de och att systemen fungerar så trycker vi på gasen ännu mer,” säger vd:n.

Han menar att Foodora började med den svåraste typen av leveranser man kan tänka sig - och därför borde ha goda möjligheter att växla upp inom enklare områden.

”Vi är fantastiskt duktiga på att ta något från punkt a till punkt b och transportera det inom 30 minuter. Vi började med det svåraste, att leverera mat. Misslyckas du med att leverera mat så blir pizzan eller hamburgaren kall och då blir folk arg och hungriga. Att addera tjänster som att leverera blommor, böcker eller grönsaker är ju enklare för att det inte blir kallt”, säger Hans Skruvfors.

Vad företaget omsatte 2020 vill de inte kommentera. Men i september rapporterade Svenska Dagbladet att Foodoras intäkter från förra året ökat från 146 miljoner till en omsättning på 705 miljoner kronor 2020, med ett rörelseresultat på 743 000 kronor. 

”Vi växer väldigt snabbt, innan pandemin hade vi 1500 anställda och nu är vi 5000”, säger Hans Skruvfors.

 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?