1515

Foodora spår miljardomsättning

Matleverantören Foodora ökar sin omsättning explosionsartat och spår att den landar på 1,4 miljarder kronor i år. Nu expanderar det Delivery Hero-ägda bolaget till fler svenska städer.

Felipe Gutierrez är Sverigechef Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.
Felipe Gutierrez är Sverigechef Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.Foto:Caroline Eriksson

Delivery Hero-ägda Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan förra sommaren och erbjuder en hemleveranser av mat från cirka 300 restauranger i Stockholm och Göteborg. Förutom i Sverige finns företaget i nio andra länder däribland Tyskland, Nederländerna och Frankrike. 

Och tjänsten har blivit populärare med tiden. Nu spår företaget att omsättningen kommer att nå 1,4 miljarder kronor på årsbasis.

”Efter en start­up­fas där vi finslipade affärsmodellen och lärde oss vad som är viktigt för kunderna, våra samarbetspartners och investerare når vi nu 150 miljoner euro i omsättning räknat på årsbasis. Det gör oss 100 gånger större än för bara ett år sedan, säger Rodrigo Sampaio, en av Foodoras två koncernchefer i Berlin, i ett skriftligt meddelande.

Läs även: Fulspel när mat-appar krigar om krogar

Foodora kan inte gå ut med den officiella omsättningen för 2015 ännu men uppger att bolaget har en tillväxt på 25 procent på månadsbasis. Delivery Hero-bolaget, som slåss om samma kunder som finska Wolt, vill nu expandera till fler svenska städer. 

”Vi har funnits i Sverige i ganska exakt ett år och det har verkligen varit händelserikt. Vi har redan fler än 300 partnerrestauranger och 350 cykelbud och vi tog över marknaden på rekordtid. Nu fortsätter vi att expandera kraftigt”, säger Felipe Gutierrez, VD foodora Sverige.

Bolaget vill ännu inte uppge vilka städer det rör sig om men man uppger att man ska lansera i större svenska städer med start i september.

Läs även: Finska succéappen Wolt lanseras i Stockholm


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?