1515

Foodora sätter in vattenskotrar för snabba matbud till sjöss

Matbudsjätten Foodora har fokus på snabba leveranser av mat från restauranger och deras egna livsmedelsbutiker. Nu testar Foodora att bud kommer på vattenskoter eller båt.

Ett av Foodoras matbud levererar med en vattenskoter.
Ett av Foodoras matbud levererar med en vattenskoter.

I Stockholms skärgård finns sedan flera aktörer som levererar livsmedel till öarna med hjälp av båtar. Mathem har snabbgående motorbåtar som går till de koordinater kunderna valt när de beställt livsmedel. Hittills i år har Mathems skärgårdsleveranser ökat med 15 procent. Konkurrenten Picsmart, som levererar varor från lokala mataffärer, delikatessbutiker och bagerier, lanserar i höst skärgårdsleveranser med hjälp av Waxholmsbolagets reguljära turer.

Foodora, som från början främst varit till för att buda mat från kaféer och restauranger, har växt snabbt med snabba livsmedelsleveranser från bolagets egna så kallade ”dark stores”, en matbutik som enbart går att handla från via nätet. Innan årets slut ska Foodora etablera ytterligare 30 livsmedelsbutiker i Norden från dagens 20. I genomsnitt tar Foodoras leveranser omkring en halvtimme.

Nu börjar Foodora ett test med båtar och vattenskootrar tillsammans med Swepelago för att nå kunder i Stockholms skärgård.

”Vi är inte först med att leverera dagligvaror på vatten, men vi är verkligen först med snabba hemleveranser, att vi valt vattenskotrar är för att de snabbt kan ta sig till kunden med varor, beställer kunder flera matkassar så finns ribbåtar tillhands. Vi testar hela tiden nya sätt att snabbt nå våra kunder. Nu satsar vi på att göra skärgården vackert rosa”, säger John Denbratt, operativ chef, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Svenskarna återvänder till matbutiker – e-handeln backar


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?