Annons

Foodora sätter in vattenskotrar för snabba matbud till sjöss

Matbudsjätten Foodora har fokus på snabba leveranser av mat från restauranger och deras egna livsmedelsbutiker. Nu testar Foodora att bud kommer på vattenskoter eller båt.

Ett av Foodoras matbud levererar med en vattenskoter.
Ett av Foodoras matbud levererar med en vattenskoter.

I Stockholms skärgård finns sedan flera aktörer som levererar livsmedel till öarna med hjälp av båtar. Mathem har snabbgående motorbåtar som går till de koordinater kunderna valt när de beställt livsmedel. Hittills i år har Mathems skärgårdsleveranser ökat med 15 procent. Konkurrenten Picsmart, som levererar varor från lokala mataffärer, delikatessbutiker och bagerier, lanserar i höst skärgårdsleveranser med hjälp av Waxholmsbolagets reguljära turer.

Foodora, som från början främst varit till för att buda mat från kaféer och restauranger, har växt snabbt med snabba livsmedelsleveranser från bolagets egna så kallade ”dark stores”, en matbutik som enbart går att handla från via nätet. Innan årets slut ska Foodora etablera ytterligare 30 livsmedelsbutiker i Norden från dagens 20. I genomsnitt tar Foodoras leveranser omkring en halvtimme.

Nu börjar Foodora ett test med båtar och vattenskootrar tillsammans med Swepelago för att nå kunder i Stockholms skärgård.

”Vi är inte först med att leverera dagligvaror på vatten, men vi är verkligen först med snabba hemleveranser, att vi valt vattenskotrar är för att de snabbt kan ta sig till kunden med varor, beställer kunder flera matkassar så finns ribbåtar tillhands. Vi testar hela tiden nya sätt att snabbt nå våra kunder. Nu satsar vi på att göra skärgården vackert rosa”, säger John Denbratt, operativ chef, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Svenskarna återvänder till matbutiker – e-handeln backar

Innehåll från ZeptagramAnnons

Planerad notering av Zeptagram: ”Musikrättigheter nytt tillgångsslag”

Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.
Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.

Zeptagram gör musikrättigheter tillgängliga för musikintresserade investerare och allmänheten. Bolaget genomför en nyemission inför en planerad notering. Musikrättigheter har potential att bli nästa stora tillgångsslag och Zeptagram siktar på att bli en av marknadsledarna.

Zeptagram identifierade i ett tidigt skede möjligheten att förändra musikindustrin med hjälp av blockkedjetekniken. Bolaget har utvecklat två egna plattformar för handel med NFT:er och DNFT:er som hjälper artister att skapa nya intäktsmodeller och tidigarelägga sina intäkter från royalties. Bolaget planerar en notering under nästa år.

Hits som framför av artister som Britney Spears och Justin Bieber

Zeptagrams användare har redan fått möjlighet att köpa musikrättigheter från en rad artister på plattformen, bland annat i några hits som framförs av världskända artister men också ”up-and-coming”-artister som Annyett Royale – som under året har haft topplaceringar på hitlistorna i USA.

– Investerare och fans ges möjlighet att köpa royaltybringande rättigheter och digitala samlarobjekt. Vi är stolta över de rättigheter som våra användare har fått köpa och framgångar för ”vår” artist Annyett Royale, säger Christina Löwenström, VD och grundare av Zeptagram.

Stabil tillväxt och låg korrelation med traditionella tillgångsslag

Royalties betalas ut när musiken spelas och utgör avkastningen för investerare. Royalties följer inte ekonomiska trender i någon större utsträckning. Ökad tillgång till musik via streamingtjänster och sociala medier bäddar för en fortsatt stigande efterfrågan på musik samt växande royalties, menar Christina Löwenström.

Intäkter från streamingtjänster förväntas fortsätta öka i en snabb takt och 2030 stå för mer än 80 procent av intäkterna inom musikbranschen, enligt analysfirman MIDiA. Intäkterna förväntas öka till 89,1 miljarder dollar till 2030 från 51,8 miljarder dollar under 2021.

Musikrättigheter och NFT:er på två plattformar

Musikmarknadsplatsen är ekosystemet för handel med musikrättigheter samt distribution av royalties. Musikmarknadsplatsen bygger på smarta kontrakt som möjliggör delägande av värdefulla rättigheter.

NFT-marknadsplatsen riktar sig till artister och kreatörer som vill skapa digital konst. Investerare och fans kan investera i digital konst genom NFT:er. Utöver digital konst kan NFT:er skapas av albumomslag, specialinnehåll, biljetter, autografer, böcker, digitala souvenirer et cetera.

Zeptacoin – egen grön kryptovaluta

Bolaget har skapat en egen kryptovaluta, Zeptacoin, som finns noterad på fem olika handelsplatser för kryptovaluta, däribland Bitmart, Bittrex och LBank. 

– Zeptacoin är en så kallad grön kryptovaluta vilket innebär att den är energieffektiv, CO2-neutral, snabb och har en bråkdel av transaktionskostnader jämfört med de stora kryptovalutorna, förklarar Christina Löwenström.

Värdet av bolagets innehav av egna Zeptacoin uppgår till uppskattat 30 MSEK (per 10 november 2022).

Handel med aktier innebär alltid en risk. En investering i aktier kan både öka och minska i värde och det är inte alltid säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

 

Mer från Zeptagram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zeptagram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera