1515
Annons

Foodora-bolaget rasar på Frankfurtbörsen

Tyska Delivery Hero, som äger matleveransbolaget Foodora, rasar över 30 procent på Frankfurtbörsen. Detta efter att bolagets prognos för 2022 inte lever upp till förväntningarna. 

Foto:Alexandra Bengtsson

Delivery Hero, med svensken Niklas Östberg som medgrundare och vd, räknar med en bruttoförsäljning för 2022 på 44–45 miljarder euro, runt 460 miljarder kronor. Marknaden hade enligt Bloombergs estimat räknat med en bruttoförsäljning på 48 miljarder euro. 

Intäkterna för 2022 väntas öka till mellan 9,5–10,5 miljarder euro, där analytikerna siktade på 10,2 miljarder euro. 

Ebitda-marginalen räknad på bruttoförsäljningen beräknas att landa på minus 1–1,2 procent, där analytikerna räknade med att hamna under minus 1 procent. 

”Några tycker kanske att vi guidar lite väl konservativt, men jag tycker det är viktigare att vi levererar högt än att vi guidar högt”, säger Niklas Östberg i en intervju med nyhetsbyrån Bloomberg. 

För fjärde kvartalet 2021 landade bruttoförsäljningen på 9,64 miljarder euro, där förväntansbilden låg på 9,95 miljarder euro. 

Delivery Heros aktie har rasat över 50 procent sedan årsskiftet, men är inte det enda matleveransbolaget som tappat under de senaste månaderna i och med att allt fler samhällen öppnar upp. Konkurrenterna Deliveroo och Just Eat Takeaway har också sett sina börsvärden falla under de senaste månaderna. 

I januari meddelande Delivery Hero att de beräknar gå ”break even” under den andra halvan av 2022. För att nå det forsätter expansionen och man har bland annat blivit storägare i spanska Glovo.

I december i fjol beslöt bolaget att varumärket Foodpanda ska lämna sex tyska städer. Det planeras också en försäljning av den japanska verksamheten, som även den bedrivs under varumärket Foodpanda, under det första kvartalet 2022.

De vill minska personalbristen i vården – backas av ishockeyspelare

Startupen Vivium vill motverka personalbristen i vården med hjälp av en plattform som drar ner på det administrativa arbetet. Nu tar bolaget in färska miljoner, bland annat från två NHL-spelare. ”Vi vill vara en av de självklara aktörerna när det kommer till schemaläggning för vården för Europa och USA”, säger vd:n Peter Westerholm. 

Viviums grundare. Från vänster: Philip Gustavsson, Peter Westerholm och Andreas Jakubowicz.
Viviums grundare. Från vänster: Philip Gustavsson, Peter Westerholm och Andreas Jakubowicz.

Startupbolaget Vivium vill effektivisera tiden det tar att rekrytera ny personal till den underbemannade vårdsektorn med hjälp av automatisering. 

”Om vi vinner tid i det administrativa arbetet kan vi få tid över som istället kan läggas på patienterna”, säger vd:n och medgrundaren Peter Westerholm som tror att personalbristen delvis beror på ineffektiva rekryteringsmetoder. 

Han är förvånad över att så stora delar av det administrativa arbetet fortfarande sker manuellt.

”Vi märkte att det fanns väldigt mycket som kunde förbättras och att det saknades digitala verktyg,” säger vd:n som själv kommer från vårdbemanningsbranschen. 

På Viviums digitala plattform kombineras schemaläggning och resurshantering för timanställda och bemanningspersonal. Tjänsten kan integreras både i privat- och offentlig sektor.  

”Vi är unika för att vi tagit grepp om helheten. Det finns aktörer som bara sköter schemaläggning, sen finns det de som endast tillhandahåller vikarier. Vi däremot, kombinerar alla delar.” 

Vivium har inte haft någon omsättning sedan starten 2020. Men efter det första halvåret 2022 är bolaget uppe i 400.000 kronor. 

Sedan januari är cirka 300 medarbetare vid Danderyds sjukhus uppkopplade till Vivium. Peter Westerholm menar att sjukhuset tack vare plattformen kunnat göra tidsbesparingar på upp till 75 procent. 

”Vårdpersonalen upplever minskad stress och betydligt enklare hantering av schemaläggning som en effekt av Vivium”, säger han. 

I höst lanserar företaget sin tjänst hos ytterligare en aktör som driver sex olika vårdmottagningar. 

”Målsättningen är att fyrdubbla omsättningen under andra delen av året”, säger Peter Westerholm.

I maj stängde Vivium en runda på nio miljoner kronor med befintliga ägare som investeraren Hidden Dreams, fastighetsentreprenören Fredrik Holmström och serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh. 

Nya till Vivium är bland annat NHL-spelarna Oliver Kylington från Calgary Flames och Patrik Nemeth från New York Rangers, som är vänner till en av grundarna. 

Med pengarna tänker de fortsätta satsa på utvecklingen av plattformen samt på att få ut den hos fler kunder. Tanken är att anställa fler till bolaget som i dagsläget består av fyra heltidsanställda på huvudkontoret, varav tre är grundarna själva, plus 10-15 utvecklare.

Peter Westerholm menar att tjänsten så småningom kan komma att utvecklas för områden utanför vårdsektorn.

”Vivium kan appliceras på alla företag med timvikarier. Vi började i den här vertikalen eftersom grundarteamet kommer ifrån vårdbemanningsbranschen.”

Framöver är planen att expandera. Inom fem år vill Vivium ha tagit klivet utanför den svenska marknaden. 

”Vi vill vara en av de självklara aktörerna när det kommer till schemaläggning för vården för Europa och USA.” 

Läs mer: Studenternas vårdplattform tar in miljoner från Dropbox-grundare 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera