1515

Foodora anställer över 300 personer i Sverige: ”Till arbetsrättsliga villkor”

Foodora har i perioder kritiserats för arbetsmiljöproblem – men i coronakrisen har bolaget fått en chans till revansch. Nu anställer leveransbolaget 300 personer, varav omkring 260 är bud. ”Vi känner stolthet över att kunna hjälpa till”, säger vd:n Hans Skruvfors.

Hans Skruvfors är vd på Foodora som anställer 300 personer.
Hans Skruvfors är vd på Foodora som anställer 300 personer.

Foodora är Sveriges största leveranstjänst för restaurangmat. Bolaget har verksamhet i 28 svenska städer och är i dag över 2000 anställda.

Detta efter ett nytillskott på 300 personer bara i mars. 

En del av möjligheten att nyanställa kommer från den organiska och väntade tillväxten, men en ökning i efterfrågan har också skett som ett led i att människor väljer att äta hemma istället för att gå ut i coronakrisen.

Läs mer: Rusning efter hemlevererad mat 

”Det känns bra att kunna anställda i tider när många andra behöver säga upp personal. Samtidigt som vi kan stötta de mest utsatta i krisen”, säger vd Hans Skruvfors.

Foodora säger att anställningsvågen är del av enambition om en mer inkluderande arbetsmarknad. Bolaget har i det arbetet inlett ett samarbete med Stockholms stad om att skapa fler arbeten och minska utanförskap.

”Den digitala ekonomin är och kommer vara väldigt viktig för svensk tillväxt, då företag som oss skapar många nya jobbtillfällen”, säger han.

Foodora har i perioder fått hård kritik för brister i sin arbetsmiljö. Men nu är bolaget till och med i långt gångna samtal med Transportarbetareförbundet om arbetsrättsliga villkor för sina anställda.

De som anställs nu gör det med villkor som ligger i linje med fackförbundets, menar Skruvfors, som också hoppas att ett avtal snart är färdigförhandlat. 

Han poängterar att de 300 nya medarbetarna antingen är tillsvidare- eller visstidsanställda.

Läs mer: Onlinepizza och Hungrig skrotas av tyska börsjätten: ”Gör ont i hjärtat”

”Det är alltså inte så att de är egenanställda eller hyrs in av tredje part. Det var många år sedan vi jobbade så. De här personerna är anställda av oss”, konstaterar han på frågan om arbetsvillkoren.

Foodora gick tidigare i år ut med att de också planerar en ny satsning där buden inte bara ska köra mat utan också andra varor. Det kan röra sig om produkter från dagligvaruhandel, men också leveranser från florister eller bokhandlare, konstaterar Hans Skruvfors.

”Förhoppningen är att det ska börja rulla i maj”, säger han.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?