1515

Foodora anklagas för lönedumpning

Flera hundra stockholmare levererar mat via budtjänsten Foodora. Men nu anklagar facket bolaget för lönedumpning.

Felipe Gutierrez är Sverigechef för Foodora.
Felipe Gutierrez är Sverigechef för Foodora.Foto:Caroline Eriksson

Cykelbud från matbudjätten Foodora har blivit en allt vanligare syn på Stockholms gator. Men de 350 personer som arbetar för matjätten saknar både kollektivavtal och har låg timpenning, visar en granskning gjord av Stockholm Direkt.

Delivery Hero-ägda Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan förra sommaren och erbjuder en hemleveranser av mat från cirka 300 restauranger i Stockholm och Göteborg. 

Läs mer: Foodora spår miljardomsättning

Enligt tidningen tjänar Foodoras cykelbud 70 kronor i timmen plus 20 kronor per leverans. Under helgerna är det 75 kronor per leverans som gäller. Detta ligger långt under den rekommenderade ingångslönen på 130 kronor som Transportarbetareförbundet rekommenderar.

"Som jag det är det en form av lönedumpning", säger Lars Karlsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Stockholm till tidningen.

Foodoras Sverigechef Felipe Gutierrez säger att bolaget diskuterat kollektivavtal men valt bort det, för att kunna spara på administration och kostnader.

Läs även: Fulspel när mat-appar krigar om krogar

– Vi har vuxit i enorm takt. Just nu håller vi på att diskutera hur vi ska gå vidare. Vi anlitar väldigt mycket personer som kanske inte skulle komma ut i arbetslivet utan oss. Den flexibiliteten vill vi inte förlora, säger Felipe Gutierrez till Stockholms Direkt.


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?