1515

Flydde Syrien och fick jobb på arkitektbyrå – nu ska hans bolag förnya byggindustrin

Byggbranschen står för en betydande andel av svensk ekonomi. Combify vill öka effektiviseringen genom att digitalisera och göra byggprojekt sökbara. Nu tar bolaget in nytt kapital.

Susanne Najafi, Backing Minds, Alaa Alshawa, vd och medgrundare till Combify, Jonas von Hedenberg, investeringsdirektör på Bonnier Ventures och Rim Alexandra Halfya, COO och medgrundare.
Susanne Najafi, Backing Minds, Alaa Alshawa, vd och medgrundare till Combify, Jonas von Hedenberg, investeringsdirektör på Bonnier Ventures och Rim Alexandra Halfya, COO och medgrundare.Foto:Arina Alkhimovich

Enligt branschorganisationen Byggföretagen steg bygginvesteringarna med 40 procent mellan 2014–2019 för att stanna av under 2020. Ny- och ombyggnadsinvesteringar i fastigheter samt investeringar i anläggningar, uppgick i Sverige till 546 miljarder kronor förra året.

Nu går Bonnier Ventures, Backing Minds, Growbotics samt affärsänglarna Anna och Joakim Skarborg in med 10 miljoner kronor i Combify. 

Tidigare investerare som Zarringhalam Ventures och digitalbyrån Vntrs, som hjälper startupbolag och tar betalt genom aktieandelar, deltog även i kapitalrundan. I somras skapade Vntrs ett gemensamt investeringsbolag med riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson.

”Combify kommer skapa en vinn-vinn situation för alla inblandade parter inom byggbranschen,” säger Jonas von Hedenberg, investeringsdirektör från Bonnier Ventures i ett pressmeddelande.

Enligt Backing Minds medgrundare Susanne Najafi såg investeringsfirman att det bet behövs en plats där all information om existerande och kommande byggprojekt samlas.

”I motsats till många branscher har byggindustrin haft mycket begränsade möjligheter att jobba datadrivet och proaktivt. Vi såg att det finns extremt mycket data men inte tillgängligt för marknadsaktörer”, meddelar Susanne Najafi och menar att det leder till en mer hållbar och transparent bransch.

”Problemet är att informationen är utspridd i statiska pdf-filer och nischade databaser, vilket gör att beslutsprocesser snabbt blir komplexa och extremt kostsamma”, menar Susanne Najafi.

Combifys tjänst bygger på en Saas-lösning, alltså en prenumerationsbaserad molntjänst, som via maskininlärning och en visuell karta ger tillgång till data och information kopplade till aktuella, pågående och planerade byggprojekt.

”Som expert inom visualisering av stadsutvecklingsprojekt tröttnade jag på hur lång tid det tog att hitta rätt information. Vi var frustrerade över hur analog branschen var. Många anser att byggbranschen 'digitaliseras' genom att flytta projektdata från interna system till pdf:er, uppladdade online. Vår plattform sammanställer och kombinerar istället all relevant information på ett ställe”, säger Alaa Alshawa, vd och medgrundare av Combify i ett pressmeddelande. 

Alaa Alshawa kom till Sverige som flykting från Syrien 2015. Han blev sedan placerad på ett flyktingboende i Siljanäs i Dalarna och lyckades övertyga en arkitektfirma i Leksand att anställa honom. Han blev då frustrerad över hur utspridd informationen var. Några månader senare träffade han entreprenören Rim Alexandra Halfya och de grundade Combify tillsammans.

Idag spårar Combify tiotusentals projekt dagligen i Sverige.

”Marknadens gensvar visar tydligt att vi uppfyller ett verkligt behov. De flesta kunder har hittat oss på egen hand. I framtiden kommer vi även kunna tillhandahålla unika rekommendationer för byggbranschens aktörer, som i sin tur kommer fatta mer informativa beslut”, säger säger Rim Alexandra Halfya, COO och medgrundare i ett uttalande.

Combify omsatte 1,5 miljoner kronor med en vinst på 0,6 Mkr.

Fotnot: Dagens industri och därmed Di Digital ingår i samma koncern som Bonnier Ventures.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?