1515
Annons

Flydde Syrien och fick jobb på arkitektbyrå – nu ska hans bolag förnya byggindustrin

Byggbranschen står för en betydande andel av svensk ekonomi. Combify vill öka effektiviseringen genom att digitalisera och göra byggprojekt sökbara. Nu tar bolaget in nytt kapital.

Susanne Najafi, Backing Minds, Alaa Alshawa, vd och medgrundare till Combify, Jonas von Hedenberg, investeringsdirektör på Bonnier Ventures och Rim Alexandra Halfya, COO och medgrundare.
Susanne Najafi, Backing Minds, Alaa Alshawa, vd och medgrundare till Combify, Jonas von Hedenberg, investeringsdirektör på Bonnier Ventures och Rim Alexandra Halfya, COO och medgrundare.Foto:Arina Alkhimovich

Enligt branschorganisationen Byggföretagen steg bygginvesteringarna med 40 procent mellan 2014–2019 för att stanna av under 2020. Ny- och ombyggnadsinvesteringar i fastigheter samt investeringar i anläggningar, uppgick i Sverige till 546 miljarder kronor förra året.

Nu går Bonnier Ventures, Backing Minds, Growbotics samt affärsänglarna Anna och Joakim Skarborg in med 10 miljoner kronor i Combify. 

Tidigare investerare som Zarringhalam Ventures och digitalbyrån Vntrs, som hjälper startupbolag och tar betalt genom aktieandelar, deltog även i kapitalrundan. I somras skapade Vntrs ett gemensamt investeringsbolag med riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson.

”Combify kommer skapa en vinn-vinn situation för alla inblandade parter inom byggbranschen,” säger Jonas von Hedenberg, investeringsdirektör från Bonnier Ventures i ett pressmeddelande.

Enligt Backing Minds medgrundare Susanne Najafi såg investeringsfirman att det bet behövs en plats där all information om existerande och kommande byggprojekt samlas.

”I motsats till många branscher har byggindustrin haft mycket begränsade möjligheter att jobba datadrivet och proaktivt. Vi såg att det finns extremt mycket data men inte tillgängligt för marknadsaktörer”, meddelar Susanne Najafi och menar att det leder till en mer hållbar och transparent bransch.

”Problemet är att informationen är utspridd i statiska pdf-filer och nischade databaser, vilket gör att beslutsprocesser snabbt blir komplexa och extremt kostsamma”, menar Susanne Najafi.

Combifys tjänst bygger på en Saas-lösning, alltså en prenumerationsbaserad molntjänst, som via maskininlärning och en visuell karta ger tillgång till data och information kopplade till aktuella, pågående och planerade byggprojekt.

”Som expert inom visualisering av stadsutvecklingsprojekt tröttnade jag på hur lång tid det tog att hitta rätt information. Vi var frustrerade över hur analog branschen var. Många anser att byggbranschen 'digitaliseras' genom att flytta projektdata från interna system till pdf:er, uppladdade online. Vår plattform sammanställer och kombinerar istället all relevant information på ett ställe”, säger Alaa Alshawa, vd och medgrundare av Combify i ett pressmeddelande. 

Alaa Alshawa kom till Sverige som flykting från Syrien 2015. Han blev sedan placerad på ett flyktingboende i Siljanäs i Dalarna och lyckades övertyga en arkitektfirma i Leksand att anställa honom. Han blev då frustrerad över hur utspridd informationen var. Några månader senare träffade han entreprenören Rim Alexandra Halfya och de grundade Combify tillsammans.

Idag spårar Combify tiotusentals projekt dagligen i Sverige.

”Marknadens gensvar visar tydligt att vi uppfyller ett verkligt behov. De flesta kunder har hittat oss på egen hand. I framtiden kommer vi även kunna tillhandahålla unika rekommendationer för byggbranschens aktörer, som i sin tur kommer fatta mer informativa beslut”, säger säger Rim Alexandra Halfya, COO och medgrundare i ett uttalande.

Combify omsatte 1,5 miljoner kronor med en vinst på 0,6 Mkr.

Fotnot: Dagens industri och därmed Di Digital ingår i samma koncern som Bonnier Ventures.

Innehåll från SEBAnnons

Systrarna som vill skapa framtidens lantbruk

Bättre hygien för djuren skapar minskade utsläpp av ammoniak, lägre användning av antibiotika, bättre lönsamhet och bättre arbetsmiljö för lantbrukaren.

Moving Floor är innovationen som bidrar till att skapa framtidens lantbruk.

– Hela vår idé handlar om hållbarhet, säger Peg Söderberg, vd för Moving floor.

Systrarna Peg Söderberg och Katja Lindvall är uppväxta på en gård på Gotland, där man producerade smågrisar.

– Moving floor började som en idé hos pappa, det var ett utvecklingsprojekt som löpte parallellt med det dagliga arbetet i många år, säger Peg Söderberg.

Idag är djurproduktionen nedlagd och systrarnas fokus ligger sedan tio år på Moving Floor som är en patenterad modul till djurstallar som gör automatiskt rent hos djuren. Den första produkten som tillverkades var för kalvar och finns i dag ute på mer än 100 gårdar, i Skandinavien, norra Europa, Kanada och Kina.

Moving Floor har nu tilldelats Transformation-priset i SEB:s The Next Awards. I motiveringen konstateras att lantbruket och animalieproduktionen står för stor klimatpåverkan i form av gasutsläpp och övergödning. ”Med Moving Floors lösning kan man spara vatten och minska behovet av antibiotika. Dessutom minskas kväveutsläpp i både luft och mark”, framhåller juryn vidare.

– Varje golvmodul har en matta som roterar med programmerade intervall och skrapas ren från gödsel. Resultatet blir att detta förs bort från djurets närmiljö inom två timmar efter att det lämnat djuret, vilket minskar andelen ammoniakutsläpp med upp till 85 procent.

– Den största ammoniakavgången ses annars fyra timmar efter att gödseln har lämnat djuret, säger Peg Söderberg.

Genom att hygienen hos djuren drastiskt förbättras skapas även många andra positiva följdeffekter. Djuren håller sig friskare, vilket är viktigt även för lantbrukarens lönsamhet.

”Vill komma till rätta med grundproblemet”

Peg Söderberg säger att lantbrukssektorn globalt sett står för 70 procent av antibiotikaanvändningen i världen.

– Antibiotika används globalt mycket i preventivt syfte för att hålla djuren friska och kompensera för undermålig hygien. Vi vill i stället komma till rätta med grundproblemet.

I Sverige används ingen antibiotika i preventivt syfte.

– Men det gynnar alla att djuren har en renare närmiljö.

Som vinnare av Transformations-kategorin får Moving Floor ta plats i SEB:s Sustainability Business Program, ett unikt utformat utbildningsprogram där de kommer ges de bästa möjliga förutsättningarna för att nå ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.

– Hela vår produkt är ju sprungen ur hållbarhet. Det är jätteviktigt för oss att göra så gott vi kan i alla led. Vi ser väldigt positivt att få delta i det här programmet. Det kommer hjälpa oss att bli ännu vassare! säger Katja Lindvall.

Moving Floor är nu i slutfasen av en kapitalanskaffning, och systrarna ser fram emot att ta företaget till nästa fas.

– Nu kan vi starta tillväxtresan. Det ska bli fantastiskt roligt.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023. 

 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

Readlys vd efter Disney-rusningen: ”Början på något stort”

Readlys vd Mats Brandt beskriver det nya avtalet med Disney som ”början på något stort”. 

Han tror också att förlagens ökade kostnader för papper och distribution kan verka i den digitala magasinstjänstens favör.

”Vi tror att möjligheterna är stora, trots det svåra läget”, säger han.

Readlys vd Mats Brandt har tecknat ett samarbetsavtal med den amerikanska mediejätten Disney.
Readlys vd Mats Brandt har tecknat ett samarbetsavtal med den amerikanska mediejätten Disney.Foto:TT och press.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera