1515

Fler svenskar köper sin nya bil helt digitalt – utan inspektion

Allt fler svenskar är redo att köpa sin via nätet, utan att inspektera fordonet. Hos Wayke, som är en handelsplats för begagnade bilar, har den digitala försäljningen ökat explosionsartat i år. Och Volvo Cars siktar självt på att sälja 50 procent online vid år 2025. 

Martin Fransson är vd på Wayke.
Martin Fransson är vd på Wayke.Foto:TT och press.

Enbart fyra köp hade genomförts helt via nätet fram till och med att coronaviruset spred sig till Sverige i början av 2020. Sedan dess har onlineförsäljningen på Waykes plattform kommit upp till 1 000 begagnade bilar.

”På vår marknadsplats har vi haft möjligheten till att köpa bil online sedan över ett år tillbaka. Bilhandlarna som aktiverar den tjänsten var relativt få då, men i och med pandemin växte det här enormt. Sedan har kundens beteende ändrats väldigt snabbt”, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Antalet bilar som finns tillgängliga för helt digitala köp på Waykes plattform har tiodubblats – och utgör nu 28 procent av det totala utbudet. 

I en konsumentundersökning från Wayke svarade 63 procent av deras kunder att sannolikheten är stor att de skulle köpa sin bil online, vilket är en ökning från tidigare.

”Vi visste att konsumenterna var hyfsat redo att även kunna tänka sig att köpa sin bil online. Men vi trodde att det skulle vara en längre process till den nivån vi är på idag. Under pandemin har vi tagit ett kliv på två till tre år”, säger Martin Fransson.

Läs mer: Bilhandlarna skulle utmana Blocket – tvärvänder efter att ha bränt 100 miljoner 

Även vad gäller nyförsäljning av bilar märks trenden med helt digitala köp av tydligt, både hos Toyota och hos Volvo. Volvo vittnar också om att allt fler tecknar leasingavtal och köper begagnade bilar digitalt. 

Ökningen sker från låga nivåer, men väntas fortsätta vidare mot väldigt höga höjder.

Vår globala ambition är att 50 procent av försäljningen ska vara online år 2025

”Ur ett strategiskt perspektiv ser vi en ökad onlineförsäljning som mycket viktigt, eftersom våra kunder kommer att efterfråga det i en stor utsträckning. Vår globala ambition är att 50 procent av försäljningen ska vara online år 2025”, säger Karin Wik, pr- och kommunikationsansvarig på Volvo Cars. 

Enligt Waykes undersökning är snäppet fler konsumenter, 55 procent, mer benägna att köpa en begagnad bil än en ny bil över nätet. Nyckeln för att sänka barriärerna för köp är att erbjuda en bra digital upplevelse, uppger samtliga aktörer.

”Hela upplevelsen när man ska köpa något, speciellt bilar, bygger på att man får bra information om produkten. Som bilhandlare är man extra noga med foton och beskrivning av fordonet. Detaljerna är A och O för att få en transparent upplevelse”, säger Martin Fransson.

En annan sak som är viktig, enligt Martin Fransson, är att kunderna som handlar online förväntar sig hemleveranser oavsett produkt. Därför måste även bilförsäljare erbjuda det, menar han.

När det kommer till vilka som köper sina bilar på nätet har en grupp i samhället stuckit ut.

Man kan ha en förutfattad mening om att de inte är lika digitala

”Det som är lite förvånande är att 55-plus står för en lite större andel. Man kan ha en förutfattad mening om att de inte är lika digitala, men uppenbarligen har de tagit enorma kliv i år”, berättar Martin Fransson.

Generellt är konsumenter mer öppna för att göra dyra köp på nätet numera, enligt en ny undersökning från Paypal. Uppfattningen bland bilförsäljarna är att en kombination av fysiska och digitala plattformar är den rätta vägen framåt.

”Bilköpet flyttar mer och mer online, men det viktigaste är att man kan erbjuda både en digital och en analog lösning. Man kanske inte trycker på sista klicket på en hemsida, utan kommer till handlaren och gör det. Men att det är en bra upplevelse oavsett är viktigt”, säger Martin Fransson.  

Läs mer: Amazon tros orsaka ”butiksdöd” bland svenska nätbutiker 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?