Annons

Fler svenskar köper sin nya bil helt digitalt – utan inspektion

Allt fler svenskar är redo att köpa sin via nätet, utan att inspektera fordonet. Hos Wayke, som är en handelsplats för begagnade bilar, har den digitala försäljningen ökat explosionsartat i år. Och Volvo Cars siktar självt på att sälja 50 procent online vid år 2025. 

Martin Fransson är vd på Wayke.
Martin Fransson är vd på Wayke.Foto:TT och press.

Enbart fyra köp hade genomförts helt via nätet fram till och med att coronaviruset spred sig till Sverige i början av 2020. Sedan dess har onlineförsäljningen på Waykes plattform kommit upp till 1 000 begagnade bilar.

”På vår marknadsplats har vi haft möjligheten till att köpa bil online sedan över ett år tillbaka. Bilhandlarna som aktiverar den tjänsten var relativt få då, men i och med pandemin växte det här enormt. Sedan har kundens beteende ändrats väldigt snabbt”, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Antalet bilar som finns tillgängliga för helt digitala köp på Waykes plattform har tiodubblats – och utgör nu 28 procent av det totala utbudet. 

I en konsumentundersökning från Wayke svarade 63 procent av deras kunder att sannolikheten är stor att de skulle köpa sin bil online, vilket är en ökning från tidigare.

”Vi visste att konsumenterna var hyfsat redo att även kunna tänka sig att köpa sin bil online. Men vi trodde att det skulle vara en längre process till den nivån vi är på idag. Under pandemin har vi tagit ett kliv på två till tre år”, säger Martin Fransson.

Läs mer: Bilhandlarna skulle utmana Blocket – tvärvänder efter att ha bränt 100 miljoner 

Även vad gäller nyförsäljning av bilar märks trenden med helt digitala köp av tydligt, både hos Toyota och hos Volvo. Volvo vittnar också om att allt fler tecknar leasingavtal och köper begagnade bilar digitalt. 

Ökningen sker från låga nivåer, men väntas fortsätta vidare mot väldigt höga höjder.

Vår globala ambition är att 50 procent av försäljningen ska vara online år 2025

”Ur ett strategiskt perspektiv ser vi en ökad onlineförsäljning som mycket viktigt, eftersom våra kunder kommer att efterfråga det i en stor utsträckning. Vår globala ambition är att 50 procent av försäljningen ska vara online år 2025”, säger Karin Wik, pr- och kommunikationsansvarig på Volvo Cars VOLCAR B +0,49% Dagens utveckling

Enligt Waykes undersökning är snäppet fler konsumenter, 55 procent, mer benägna att köpa en begagnad bil än en ny bil över nätet. Nyckeln för att sänka barriärerna för köp är att erbjuda en bra digital upplevelse, uppger samtliga aktörer.

”Hela upplevelsen när man ska köpa något, speciellt bilar, bygger på att man får bra information om produkten. Som bilhandlare är man extra noga med foton och beskrivning av fordonet. Detaljerna är A och O för att få en transparent upplevelse”, säger Martin Fransson.

En annan sak som är viktig, enligt Martin Fransson, är att kunderna som handlar online förväntar sig hemleveranser oavsett produkt. Därför måste även bilförsäljare erbjuda det, menar han.

När det kommer till vilka som köper sina bilar på nätet har en grupp i samhället stuckit ut.

Man kan ha en förutfattad mening om att de inte är lika digitala

”Det som är lite förvånande är att 55-plus står för en lite större andel. Man kan ha en förutfattad mening om att de inte är lika digitala, men uppenbarligen har de tagit enorma kliv i år”, berättar Martin Fransson.

Generellt är konsumenter mer öppna för att göra dyra köp på nätet numera, enligt en ny undersökning från Paypal. Uppfattningen bland bilförsäljarna är att en kombination av fysiska och digitala plattformar är den rätta vägen framåt.

”Bilköpet flyttar mer och mer online, men det viktigaste är att man kan erbjuda både en digital och en analog lösning. Man kanske inte trycker på sista klicket på en hemsida, utan kommer till handlaren och gör det. Men att det är en bra upplevelse oavsett är viktigt”, säger Martin Fransson.  

Läs mer: Amazon tros orsaka ”butiksdöd” bland svenska nätbutiker 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera