1515

Fjorton startups som vill förändra hur du äter

Tröttnat på den vanliga matkassen utanför dörren? Här är 14 startupföretag som vill förändra ditt sätt att köpa, äta och laga mat. 

Medsols från vänster: Impossiblefoods, Airdine, Bakboxen, Qvicket, Foodora och Innocentia.
Medsols från vänster: Impossiblefoods, Airdine, Bakboxen, Qvicket, Foodora och Innocentia.Foto:Kollage

Alla måste äta. Det kanske är just därför nya lösningar för hur och var vi får tag i mat, samt vad vi stoppar i oss, dyker upp titt som tätt. 

Här är fem trender och 14 bolag att hålla koll på för dig som vill hänga med i trenderna inom mat och digital teknik: 

Boxar:

Bakboxen – En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem recept, ingredienser och köksredskap för att göra ett hemligt bakverk. Bolaget Crate Inventors som står bakom Bakboxen har nyligen även lanserat andra boxar, som exempelvis Dejtboxen

Fikabox – En prenumerationstjänst som levererar en låda med valda nötter och choklad. Bolagets framtid är osäker sedan Fikabox har ansökt om rekonstruktion.

Veganboxen – En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem veganska godsaker och djurvänliga snacks. 

Läs även: Spelmogul lanserar bakbox

Foto:

Utanför boxen:

Qvicket – Äta myror? Nej, men syrsor. Svenska Qvicket vill få dig att tänka miljömedvetet och välja syrsmjöl istället för köttprodukter. Det svenska bolaget ger dig även recept för hur du kan använda de nermalda insekterna i din matlagning.

Om syrsor inte faller dig i smaken kommer Impossible foods kött gjort av växter sannolikt att introduceras i Sverige inom kort.

Ipiit – Med ena foten i Malmö och den andra i Silicon Valley vill kvinnorna bakom Ipiit hjälpa dig att snabbt ta reda på vad det du väljer i matbutiken innehåller. Genom att scanna produkterna med din mobil får du information om de innehåller saker du inte tål eller inte vill äta. 

Innocentia – Litar du på köttets bäst-före-datum? Malmöbolaget Innocentia vill byta ut alla bäst-före-etiketter med sina smarta etiketter som analyserar gaserna som köttet ger ifrån sig, för att avslöja hur köttet egentligen mår.

Ät något på gränsen till gammalt: 

Resq – En finsk räddningstjänst som kopplar ihop gäster och restauranger för att rädda ätbar mat med hög kvalitet från att hamna i soptunnan. 

Sopköket – Bolaget samarbetar med matbutiker och lagar mat av butikernas råvaror som är nära utgångsdatum eller har skador och annars skulle ha slängts.

Yourlocal – En dansk startup som har tagit sig över Öresundsbron. Bolaget kopplar samman lokala matbutiker, take away-restauranger och boende i närområdet för att minska matsvinnet.

Läs även: Dansk startup vill sälja gammal mat till Malmöbor

Foto:

Matleveranser: 

Icas infridge – Ett pilotprojekt där Ica, det digitala låsföretaget Glue (NTL) och Postnord leverade matvaror direkt till kundernas kylskåp. Partnerna utvärderar nu pilotprojektet för att se hur det ska passa in i ett större projekt.

Wolt – Välj mat från restauranger och få den hemlevererad av cykelbud mot en kostnad. Finska Wolt är inte ensamma på marknaden – den största konkurrenten i Sverige är tyska Foodora

Rent a chef  – Om du vill ha en personlig touch utan att lämna hemmet finns en lyxigare lösning - hyr in en kock. Även här finns det flera aktörer och skillnader i prislapp. 

Läs även: Fulspel när mat-appar krigar om krogar

Foto:

Äta borta:

Airdine – Tjänsten för dig som är både social och hungrig. Airdine hjälper både de som vill ta emot gäster och de som vill betala en slant för att gå hem till någon annan för att äta. Fungerar som ett Airbnb för middagsgäster.

Invitationsdepartementet: En ideell plattform för privata middagsbjudningar, med syftet att hjälpa nyanlända personer att lära sig svenska. Till skillnad från Airdine ska middagarna vara gratis.

Läs även: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin

Har vi missat några spännande techbolag med inriktning på mat? Mejla gärna digital@di.se så lägger vi till dem på listan!

Du missar väl inte Di Digitals egen foodtech-blogg? Läs Internet of food här!


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?