1515
Annons

Fjorton startups som vill förändra hur du äter

Tröttnat på den vanliga matkassen utanför dörren? Här är 14 startupföretag som vill förändra ditt sätt att köpa, äta och laga mat. 

Medsols från vänster: Impossiblefoods, Airdine, Bakboxen, Qvicket, Foodora och Innocentia.
Medsols från vänster: Impossiblefoods, Airdine, Bakboxen, Qvicket, Foodora och Innocentia.Foto:Kollage

Alla måste äta. Det kanske är just därför nya lösningar för hur och var vi får tag i mat, samt vad vi stoppar i oss, dyker upp titt som tätt. 

Här är fem trender och 14 bolag att hålla koll på för dig som vill hänga med i trenderna inom mat och digital teknik: 

Boxar:

Bakboxen – En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem recept, ingredienser och köksredskap för att göra ett hemligt bakverk. Bolaget Crate Inventors som står bakom Bakboxen har nyligen även lanserat andra boxar, som exempelvis Dejtboxen

Fikabox – En prenumerationstjänst som levererar en låda med valda nötter och choklad. Bolagets framtid är osäker sedan Fikabox har ansökt om rekonstruktion.

Veganboxen – En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem veganska godsaker och djurvänliga snacks. 

Läs även: Spelmogul lanserar bakbox

Foto:

Utanför boxen:

Qvicket – Äta myror? Nej, men syrsor. Svenska Qvicket vill få dig att tänka miljömedvetet och välja syrsmjöl istället för köttprodukter. Det svenska bolaget ger dig även recept för hur du kan använda de nermalda insekterna i din matlagning.

Om syrsor inte faller dig i smaken kommer Impossible foods kött gjort av växter sannolikt att introduceras i Sverige inom kort.

Ipiit – Med ena foten i Malmö och den andra i Silicon Valley vill kvinnorna bakom Ipiit hjälpa dig att snabbt ta reda på vad det du väljer i matbutiken innehåller. Genom att scanna produkterna med din mobil får du information om de innehåller saker du inte tål eller inte vill äta. 

Innocentia – Litar du på köttets bäst-före-datum? Malmöbolaget Innocentia vill byta ut alla bäst-före-etiketter med sina smarta etiketter som analyserar gaserna som köttet ger ifrån sig, för att avslöja hur köttet egentligen mår.

Ät något på gränsen till gammalt: 

Resq – En finsk räddningstjänst som kopplar ihop gäster och restauranger för att rädda ätbar mat med hög kvalitet från att hamna i soptunnan. 

Sopköket – Bolaget samarbetar med matbutiker och lagar mat av butikernas råvaror som är nära utgångsdatum eller har skador och annars skulle ha slängts.

Yourlocal – En dansk startup som har tagit sig över Öresundsbron. Bolaget kopplar samman lokala matbutiker, take away-restauranger och boende i närområdet för att minska matsvinnet.

Läs även: Dansk startup vill sälja gammal mat till Malmöbor

Foto:

Matleveranser: 

Icas infridge – Ett pilotprojekt där Ica, det digitala låsföretaget Glue (NTL) och Postnord leverade matvaror direkt till kundernas kylskåp. Partnerna utvärderar nu pilotprojektet för att se hur det ska passa in i ett större projekt.

Wolt – Välj mat från restauranger och få den hemlevererad av cykelbud mot en kostnad. Finska Wolt är inte ensamma på marknaden – den största konkurrenten i Sverige är tyska Foodora

Rent a chef  – Om du vill ha en personlig touch utan att lämna hemmet finns en lyxigare lösning - hyr in en kock. Även här finns det flera aktörer och skillnader i prislapp. 

Läs även: Fulspel när mat-appar krigar om krogar

Foto:

Äta borta:

Airdine – Tjänsten för dig som är både social och hungrig. Airdine hjälper både de som vill ta emot gäster och de som vill betala en slant för att gå hem till någon annan för att äta. Fungerar som ett Airbnb för middagsgäster.

Invitationsdepartementet: En ideell plattform för privata middagsbjudningar, med syftet att hjälpa nyanlända personer att lära sig svenska. Till skillnad från Airdine ska middagarna vara gratis.

Läs även: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin

Har vi missat några spännande techbolag med inriktning på mat? Mejla gärna digital@di.se så lägger vi till dem på listan!

Du missar väl inte Di Digitals egen foodtech-blogg? Läs Internet of food här!

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera