1515

First North-nykomlingen First Venture gör nytt förvärv – tar stor post i hajpad hälsoteknik

Det svenska healthtech-bolaget Mendi har fått med sig några av världens största forskningsinstitut i sin satsning på hjärnträning.

Nu kniper First Venture drygt 8 procent av bolaget – vilket gör Mendi till den näst största investeringen i porföljen.

”Att hitta investerare som lever och andas våra värderingar var viktigast”, säger Mendis vd Moha Bensofia.

Moha Bensofia är vd på Mendi som stänger sin såddrunda på 40 Mkr.
Moha Bensofia är vd på Mendi som stänger sin såddrunda på 40 Mkr.Foto:Jack Mikrut

Healthtech-sektorn är en av de stora vinnarna de senaste åren, mycket till följd av pandemin.

Det gäller inte minst Mendi, vars pannband för hjärnträning fick en flygande start när de förra året tog in 31 miljoner kronor genom gräsrotsfinansering – mest någonsin för ett svenskt bolag.

Men nu gör bolaget sin första riktiga kapitalanskaffning där First North-listade investmentbolaget First Venture går in som storägare med en investering på 16,6 Mkr för 8,2 procent av bolaget. 

Det värderar hela Mendi till drygt 200 Mkr.

Läs mer: Healthtech-bolaget och Sahlgrenska vill testa ”elitens hjärnträning” på pandemioffer

För First Venture blir innehavet i Mendi det näst största i portföljen, som i juni i år hade ett substansvärde på 380 Mkr. Största innehav är i börsnoterade Humble Group, där First Venture rapportar ett innehav värt 97 miljoner kronor. 

Totalt tar Mendi in 40 Mkr i rundan och bland övriga investerare märks One plus-grundaren Carl Pei, ängelinvesteraren Eva Engelbert och Jenny Penser, styrelseledamot i Erik Penser Bank.

”Mental ohälsa är ett växande problem globalt. Mendi har utvecklat en spännande teknologi som underlättar träning av hjärnans aktiviteter, kombinerat med rekommendationer om livsstil, vilket kan hjälpa användaren att motverka problemen”, säger First Ventures vd Rune Nordlander i ett uttalande.

Tekniken i Mendis pannband bygger på så kallad ”neurofeedback” och innebär att produkten läser av aktiviteten i hjärnans organisatoriska centrum, prefrontalkortex. Genom att samtidigt koncentrera sig på en aktivitet – i Mendis fall en spelapplikation – går det att visualisera hur hjärnans aktivitet påverkar händelserna i spelet.

Metoden ska, enligt förespråkarna, hjälpa till att träna hjärnan till bättre koncentration och fokus. 

Läs mer: Han räddades från döden av Daniel Ek och blev tech-sfärens ”legosoldat” 

Neurofeedback är beprövat, men inte erkänt på en klinisk nivå för behandling av psykisk ohälsa. Men forskare från såväl rymdstyrelsen Nasa som Stanford University jobbar nu med Mendi för att samla data.

Neurofeedback som administreras på klinik kostar ofta mycket och är, åtminstone i USA, något som mestadels används av en intresserad överklass eller professionella idrottare. Mendis förhållandevis billiga hemprodukt – den kostar 2.999 kronor – ska demokratisera tekniken, menar bolaget.

”Investeringen är ett viktigt steg framåt för att hjälpa oss realisera vår ambition”, säger vd:n Moha Bensofia.

Den uttalande ambitionen är att ”hjälpa 10 miljoner människor till år 2025”.

”Vi vill ge miljoner människor tillgången till att själva kontrollera sitt eget mentala välmående”, säger han.

Healthtech som marknad väntas växa från nuvarande 100 miljarder dollar till omkring 500 miljarder dollar till 2026, enligt flera analytiker.

Mendi grundades av Sammy Saldjoghi och Rickard Eklöf 2018 och har sedan starten fått stöd från bland annat Vinnova, Sting och Almi invest.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?