1515
Annons

First North-doldisen vill bli nästa svenska enhörning

De egna appdrömmarna flög inte. Istället hjälper de nu mobilspelsutvecklare att få snurr på sin försäljning.

”Vi är lönsamma och växer organiskt med 60 till 80 procent om året”, säger Flexion Mobiles vd Jens Lauritzson.

Svenska Flexion Mobiles huvudkontor finns i Chelsea Harbour i London, nästgårds med den klassiska fotbollsarenan Stamford Bridge.
Svenska Flexion Mobiles huvudkontor finns i Chelsea Harbour i London, nästgårds med den klassiska fotbollsarenan Stamford Bridge.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från HogiaAnnons

”Därför måste kedjans alla delar hålla vid en cyberattack”

Efterhand som samhället blir mer digitaliserat ökar cyberbrottsligheten oerhört snabbt; den har blivit en global, evolutionsdriven affärsidé som omsätter enorma summor och skapar omfattande problem för aktörer världen över.

– Cybersäkerhet är en katt-och-råtta-lek med en mängd olika dimensioner, betonar Bjarne Johannesen, chefsdesigner inom infrastruktur på Hogia.

Cyberbrottslighet har gått från att handla om enstaka individer i en källare, till företagsliknande verksamheter med stora organisationer, tydliga mål och uttalade visioner. Den ökade tillgängligheten och komplexiteten har medfört att det blir allt vanligare att externa aktörer betalar för att få denna typ av attacker utförda – cybercrime-as-a-service. 

– Cyberbrottsligheten är synnerligen sofistikerad och tröskeln för att nyttja sådana tjänster blir allt lägre. Därför kan man inte enbart beakta externa hot, utan alla företag bör också ta hänsyn till interna risker. Vi lever i en informationsdriven värld och information kan lätt hamna i fel händer, oavsett om det beror på illvilja eller är ett misstag, konstaterar Per Boman, IT-säkerhetsspecialist hos Hogia. 

Den vanligaste hotbilden är fortfarande riktade attacker, såsom phishingattacker, där medarbetare, oavsett vem man är eller vad man arbetar med, exempelvis luras att klicka på osäkra länkar i falska e-postmeddelanden. Syftet för de kriminella är att på så sätt komma över uppgifter för att kunna ta sig in i företagets IT-system. Hogia, som under många år har byggt avancerade systemstöd inom HR, transport, lön och ekonomi, satsar därför stora resurser både på att utbilda sin personal förebyggande och på att bygga system med en så säker arkitektur som möjligt. 

– Ju större chans till ekonomisk vinning, desto mer tid ägnas åt att få länken eller budskapet i det falska mailet att kännas seriöst. Därför räcker det inte att enbart satsa på riktigt bra säkerhetssystem, utan det är centralt att kontinuerligt utbilda sina medarbetare kring hur cyberkriminella arbetar, förklarar Martin Thulin, utvecklingsansvarig för Hogia Signit.

– Vi har också valt att sätta säkerheten som främsta fokus i exempelvis vår digitala signeringstjänst Hogia Signit. Endast fyra av tjugofyra granskade signeringstjänster uppfyller kraven som EU-förordningen eIDAS ställer på avancerade elektroniska underskrifter, och Hogia Signit är en av dem. 

Ha en plan på plats

Både Martin, Per och Bjarne understryker vikten av att ha en utförlig plan på plats. Redan innan olyckan är framme behöver man ha färdiga rutiner så att man vet precis vad man ska göra om företaget drabbas av ett intrång. 

– Man behöver inte vara expert för att ta de första stegen. Tillsammans kan man komma en bra bit på väg vad gäller att identifiera risker och konsekvenser. Därefter bör man kartlägga sina viktigaste tillgångar – vad måste man skydda respektive vad vill man skydda? Skulle något ändå hända gäller det att ha kommunikationen på plats och vara transparent både med medarbetare och kunder, betonar Bjarne. 

Säkerhet som matchar brottsligheten

Även med de bästa avsikter kan det dock vara svårt att hålla sig à jour med den snabba utvecklingen och än svårare att på egen hand täppa till alla potentiella säkerhetshål. 

– Av den anledningen lägger Hogia omfattande resurser på omvärldsbevakning, för att ha stabila och robusta system vars säkerhet matchar den cyberkriminella utvecklingen, berättar Per Boman.

 Själva arbetar Hogia i lager på lager för bästa tänkbara säkerhet.

– Kärnan – våra kunders data – är det viktigaste. Det är med avstamp i detta som vi bygger våra lösningar och våra många olika lager av säkerhet, såväl som hanterar data och kryptering, behörigheter och mycket mer. Med tydliga regler och rutiner på plats kan vi leverera nya, säkra versioner av våra applikationer – varje dag. Därutöver har vi automatiska säkerhetskontroller i leveransprocessen, som larmar direkt vid avvikelser, förklarar Bjarne.

– De cyberkriminella är experter på att hitta de svaga länkarna, därför måste kedjans alla delar hålla vid en attack. Av den anledningen är det så viktigt att såväl de IT-system som vi själva använder och de vi utvecklar håller högsta klass. Men inte ens det räcker. Kompetens och medvetenhet hos alla våra medarbetare är minst lika viktigt när det kommer till att förhindra cyberattacker. Att våra kunder kan lita på oss som en säker IT-leverantör och att de kan vända sig till oss för att få råd och svar är det allra viktigaste för Hogia! 

Läs mer om Hogias säkerhetslösningar här  

Se Hogias affärssystem här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Efter kapitalbrist och uteblivna löner – cykelbudet går i konkurs

Vembla har under en tid lidit av akut kapitalbrist och tvingades redan i augusti genomföra kraftiga nedskärningar.

Nu har grundarna försatt bolaget i konkurs, enligt Bolagsverket, vilket följer efter att de inte betalat ut löner till anställda i tid.

Ett av Vemblas cykelbud och bolagets vd och medgrundare Sunil Dutt.
Ett av Vemblas cykelbud och bolagets vd och medgrundare Sunil Dutt.Foto:Press.

I slutet av augusti, för ungefär en månad sedan, kunde Di rapportera att matleveranstjänsten Vembla led av akut kapitalbrist. Bolaget tvingades då stänga två av sina fyra plockbutiker i Stockholm och Malmö och varsla personal över hela linjen.

Då hade bolaget totalt 20 medarbetare på huvudkontoret och 50–60 ute i verksamheten, men vd:n Sunil Dutt ville inte uppge hur många som skulle påverkas av neddragningarna. Planen var att fortsätta jakten på externt kapital och samtidigt sänka kostnaderna.

Men nu framkommer det, enligt uppgifter från Bolagsverket, att företrädare från Vembla i måndags försatte bolaget i konkurs. Ansökan har dessutom beviljats av Stockholms tingsrätt. 

Redan i fredags nåddes Di av uppgifter om att bolaget inte betalat ut löner till de anställda i tid, vilket också ska ha skett vid upprepade tillfällen tidigare.

Då uppgav Sunil Dutt till Di att lönerna i stället skulle betalas ut på måndagen. Han menade samtidigt att det är praxis bland startupbolag att betala ut lönen till medarbetare först efter den 25:e varje månad, om den infaller på en helgdag.

Di har utan framgång sökt Sunil Dutt på nytt angående konkursen.

Vemblas affärsidé var att inom 20 minuter leverera livsmedel hem till kundernas dörr. Så sent som i april i år köpte bolaget upp konkurrenten Dingdong. Andra aktörer som erbjuder liknande expressleveranser genom cykelbud i Sverige är Foodora och Kavall.

Sedan starten 2019 hade Vembla tagit in drygt 50 miljoner kronor i externt kapital, enligt Bolagsverket, från i huvudsak ett antal mindre riskkapitalbolag. I somras gick även 360 småsparare in med totalt 5 Mkr i bolaget genom plattformen Pepins.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera