1515

First North-aktuella teknikbolagets emission övertecknad med 20 gånger

Mjukvarubolaget Checkin.com har nu säkrat ett kapitaltillskott om 45 miljoner kronor inför sin notering på First North den 20 maj. Däremot var intresset att delta i nyemissionen 20 gånger högre, uppger bolaget, som har Erik Selin och Tin Fonder på ägarlistan.

Kristoffer Cassel, vd och medgrundare av Checkin.com, ska snart ringa i börsklockan på First North.
Kristoffer Cassel, vd och medgrundare av Checkin.com, ska snart ringa i börsklockan på First North.Foto:Press och TT.

Svenska Checkin.com, som tidigare hette Regily, har utvecklat en mjukvara som hjälper företag att förenkla hur kunder registrerar sig på nätet. Bolaget ska noteras på First North den 20 maj till en värdering om 405 miljoner kronor.

I samband med noteringen planerade bolaget ta in 45 Mkr genom en nyemission, varav 60 procent eller 27 Mkr redan hade tecknats av en grupp ankarinvesterare i form av Tin Fonder, Norron Fonder, Erik Selin samt bröderna Michael Knutsson och Tristan Sjöberg genom Knutsson Holdings.

Nu uppger Checkin.com att nyemissionen övertecknades med 20 gånger och att värdet på intresseanmälningarna uppgick till totalt 950 Mkr. Däremot tar bolaget inte in mer än de 45 Mkr som tidigare aviserats.

”Det är fantastiskt roligt att det finns ett sånt stort intresse för att investera i vårt bolagsbyggande och vi är oerhört tacksamma för förtroendet från både tunga institutionella investerare och allmänheten. Samtidigt är det lite dubbla känslor för mig då många som ville vara med inte kunde få någon tilldelning den här gången”, säger Kristoffer Cassel, vd och medgrundare, i en kommentar.

Emissionen motsvarar en utspädningseffekt om ungefär 11 procent för de existerande ägarna.

Bolagets plattform lanserades på den breda marknaden under 2018 och hanterade i fjol 18 miljoner sessioner i 165 länder. De flesta av Checkin.coms nuvarande kunder är aktiva inom finansiella tjänster, dataspel, kasino och vadhållning eller prenumerationstjänster, även om bolaget framöver vill expandera till ännu fler branscher. 

Checkin.com omsatte 22,3 Mkr under 2020, med ett minusresultat kring 0,3 Mkr, och bara 10 procent av intäkterna kommer från Norden. Bolaget har en ambition om att uppnå en omsättning över 500 Mkr år 2025, främst organiskt men också genom förvärv, även om man inte gett några prognoser om sin framtida lönsamhet.

Läs mer: Går till First North och vill omsätta en halv miljard 2025 – Selin och Tin Fonder fyller på


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?