1515

Fintechuppstickaren vill skrota betalkorten – tar in 114 miljoner kronor

Fintechbolaget Zaver vill med sin betaltjänst byta ut det fysiska betalkortet mot mobiltelefonen inom handeln.

Nu tar bolaget in 114 miljoner kronor från flera välkända investerare och planerar lansering i Tyskland. ”Det är ett land som varit präglat av kontanter men som precis är på väg in i den digitala eran”, säger bolagets vd och medgrundare Amir Marandi. 

Amir Marandi, medgrundare och vd på Zaver
Amir Marandi, medgrundare och vd på ZaverFoto:Press.

Zaver startade som en betaltjänst mellan privatpersoner 2017. För två år sedan lanserades betallösningen för företag, ”Zaver for Business”, och det är där allt fokus ligger nu. 

Genom Zaver får företagens kunder en länk per sms till sin mobiltelefon, om de inte redan har företags app, och kan därefter välja mellan att betala direkt, dela upp köpet eller att handla på faktura. 

Bland kunderna finns alltifrån bilförsäljare till vårdkliniker och frisörsalonger. 

2020 omsatte bolaget 4,1 miljoner kronor och hade ett minusresultat på 5,3 miljoner kronor. 

”Under september hade vi redan fördubblat fjolårets omsättning. Så vi tuffar på, även om marknadsandelar går före resultat i denna fas”, kommenterar bolagets vd och medgrundare Amir Marandi.

I februari tog bolaget in 40 miljoner kronor i kapital från bland andra Evolution Gamings medgrundare Fredrik Österberg och Tetra Pak-arvtagaren Magnus Rausing, och de är med även i höstens runda på 114 miljoner kronor. Någon värdering vill Zaver inte gå ut med, men noteras kan att bolaget hittills tagit in över 190 miljoner kronor i externt kapital.

Andra investerare är familjen Wattin via Inbox Captial, Atomicos partner Joen Bonnier, Nordnets storägare Tom Dinkelspiel, Cints grundare Bo Mattsson och trion Fabian Hielte, Maximilian Hobohm och Johannes Hobohm som tillsammans äger investeringsbolaget Ernström.

Med pengarna ska bolaget expandera internationellt med särskilt fokus på Tyskland. Sverige är en oerhört bra första marknad för fintech-bolag tack vare att bolagen har tillgång till så mycket data, anser Amir Marandi.  

”De användarupplevelser som går att skapa i Sverige är inte alltid lika självklara i andra delar av världen. Hur går man till väga när bank-id inte existerar i ett land, exempelvis? Men, det är även lösningar på dessa komplexa problem som skapar värde. Just nu utvärderar vi den tyska marknaden som är världens fjärde största ekonomi, ett land som varit präglat av kontanter men som precis är på väg in i den digitala eran”, förklarar han. 

Den första affärsidén med handel mellan privatpersoner är satt på paus.  

”Vår checkout för handel mellan privatpersoner var nog den första av sitt slag i Sverige, och något som ligger oss varmt om hjärtat. Men, var sak har sin tid, och just nu har vi valt att fokusera på andra delar av verksamheten innan vi tittar på denna funktion igen”, avslutar Amir Marandi. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?