1515
Annons

Fintechbolag vill göra modern premieobligation – när du shoppar

Det svenska bolaget Everything vill att privatekonomin ska bli social.

Deras lösning är ett betalkort som ger dig och dina vänner chansen att vinna pengar varje gång du drar ditt kort. Inte olikt en premieobligation, enligt vd:n Adam Lewestam.

”Vi vill ge tillbaka uppemot 50 procent av intjäningen.”

Adam Lewestam är vd och en av grundarna av Everything.
Adam Lewestam är vd och en av grundarna av Everything.

Ett debitkort med social tvist, som bolaget själv beskriver det. Svenska Everything vill skapa ett digitalt community med inspiration från den gamla sparformen premieobligation.

”Allt fler produkter blir sociala i grunden. Det är bara titta på produkter kring spel, träning och shopping. Vi vet att det sociala kommer komma till vardagsfinanser och pengar också, frågan är bara hur och i vilken form”, säger Adam Lewestam, medgrundare och vd på Everything. 

Bolaget är på väg att lansera ett betalkort och varje gång användaren handlar med kortet – oavsett summa – finns en chans att vinna pengar. Och genom att skapa grupper tillsammans med vänner, eller ”squads” som bolaget själva kallar det, kan man öka sina chanser att vinna. Något som bolaget hoppas ska bidra till det sociala engagemanget kring produkten, förklarar Adam Lewestam.

I stället för bonuspoäng eller dåliga så kallade ”cash back”-system vill han att prispotten ska vara tillräckligt lockande för att verkligen sporra användaren att handla med kortet.

”Banken tjänar normalt lite varje gång du använder ditt kort, och det vi gör är att vi tar en del av den intäkten och ger tillbaka till användaren. Det är svårt att ge en exakt siffra, men vi vill ge tillbaka uppemot 50 procent av intjäningen.”

Läs mer: ”Kryptodrottningen” tar sitt bolag till First North

Han poängterar att det inte handlar om ett hasardspel. 

”Det är helt gratis att gå med och det vi ger bort är vår intjäning. Det finns ingen sannolikhet, odds eller liknande som avgör om du vinner eller inte, utan det är en helt deterministisk modell.”

Rent konkret samlas pengar i en vinstpott som betalas ut till en eller flera vinnare när potten har nått sin gräns. 

”När vi nått gränsen för en vinstpott så blir det nästa användare som drar sitt kort som vinner pengarna”, säger Adam Lewestam.

Affärsmodellen bygger på att bolaget främst tjänar pengar på genomförda transaktioner, men Adam Lewestam menar att de kommer lansera en premiumtjänst och fortsätta utveckla nya produkter och lyfter bland annat fram sparkonto som en potentiell produkt. 

I Storbritannien är ”premium bonds” sedan länge ett vanligt sätt att spara pengar på, och så sent som 2014 kunde svenskar fortfarande köpa premieobligationer. Riksgälden valde dock att ta bort obligationerna när de gjorde bedömningen att de inte längre bidrog till att minska kostnaden för statsskulden. Men det finns tydliga likheter i Everythings produkt och den gamla sparformen, menar bolaget själva.

Läs mer: Flera i ”Klarna-maffian” goda för 100-tals miljoner

”Den stora likheten med premieobligationer är att du kan vinna pengar utan att behöva satsa något, och det är gratis att vara med. Det räcker att du gör en transaktion för att ha chansen att vinna pengar.”

I sin senaste kapitalrunda förra året fyllde bolaget kassan med cirka 20 Mkr, med investerare som bland annat modebolaget Axel Arigatos grundare Albin Johansson, ängelinvesterargruppen Framtid och Peter Lindholm som ligger bakom bolaget Frontier Car Group, som nyligen såldes till internetjätten Naspers. 

”Pengarna kommer främst gå till att utveckla produkten, bygga upp teamet och till lanseringen i Storbritannien”, säger Adam Lewestam.

Adam Lewestam har tidigare figurerat i media i samband med att han reste cirka 7 miljoner kronor i kapital till det då nystartade fintechbolaget Grace. I början av 2021 valde dock teamet bakom bolaget att lägga ner verksamheten. 

Bolaget Everything grundades 2021 och deras betalkort kommer lanseras i Storbritannien under våren. 


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?