1515

Finskt spelbolag växlar upp i Sverige – aktien faller efter kvartalsrapport

Finländska spelutvecklaren Remedy Entertainment växlar upp i Sverige. Det First North GM-noterade bolaget öppnar nytt kontor i Stockholm och räknar med att ha 25 anställda på plats inom ett år. Den tredje kvartalsrapporten fick ett svagt mottagande och aktien backar nästan 9 procent på First North i Helsingfors under fredagen.

Johannes Mang, studiochef för Remedy Entertainments svenska expansion.
Johannes Mang, studiochef för Remedy Entertainments svenska expansion.

Expansionen leds av två veteraner, Johannes Mang och James Salt som båda tidigare jobbat länge på Dice och haft nyckelroller i spel som Battlefield och Star Wars Battlefront.

”Historiskt sett har Remedy alltid haft många svenska utvecklare anställda. Nu tar vi helt enkelt nästa logiska steg och startar ett dotterbolag i Sverige. För mig personligen är det här en dröm som går i uppfyllelse”, säger Johannes Mang, studiochef för Remedy i Sverige.

Parhästen James Salt är inne på samma linje och hoppas i dessa tider med hybridarbete snart kunna lägga den sista pusselbiten:

”Att träffa kollegor ansikte mot ansikte är viktigt, vi är sociala varelser när allt kommer i kring. Den enda ingrediensen som saknas är en plats där vi kan samlas”, säger han.

Jakten på en lokal pågår. Till våren räknar bolaget med att ha löst den frågan. 

Remedys företrädare vill inte precisera hur mycket som investeras i inmarschen i Sverige, som pågått det senaste året och hittills skett under radarn. Idag har företaget nio anställda på plats, men rekryteringskampanjen skalas nu alltså upp. I slutet av 2022 ska man ha växt till 25 personer. 

Den finländska spelutvecklaren startades 1995, har nära 300 anställda och sin bas i Esbo utanför Helsingfors. I fjol omsatte det 41 miljoner euro, motsvarande 409 miljoner kronor, och visade ett rörelseresultat på 13 miljoner euro. Börsvärdet ligger i dag på 525 miljoner euro, motsvarande 5,3 miljarder kronor.

Bolaget är känt för actionspel som Max Payne och överlevnadsrysaren Alan Wake. På senare år har de även tillsammans med koreanska Smilegate varit med och skapa enspelarkampanjen till CS:GO-kopian Crossfire.

Tidigare i år tecknade Remedy avtal med italienska spelförläggaren 505 Games om att göra en spin-off till actionspelet Control, som kom 2019. 

För närvarande jobbar de även med ett så kallat free-to-play kallat Vanguard samt ett ännu inte namngivet spel åt Epic Games Publishing, som ligger bakom supersuccén Fortnite.

I maj i år fick Remedy Entertainment en ny delägare när kinesiska techjätten Tencent köpte nära 4 procent av bolaget. Störste ägare är chefsteknikern tillika styrelseordföranden Markus Mäki. 

Bolagets rapport för tredje kvartalet som släpptes under fredagen visade en rörelsevinst på 0,29 miljoner euro, jämfört med 3,44 miljoner euro för året. Anledningen till nedgången var enligt bolaget en ”mycket stark” jämförelseperiod, då bolaget fick royalty med höga marginaler från Control. Detta enligt nyhetsbyrån Direkt. 

Nettoomsättningen landade på 7,4 miljoner euro från 9,9 miljoner euro för ett år sedan.

Aktien tappar 9 procent under fredagsförmiddagen.

 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?