1515

Finansprofilernas AI-bolag Sana Labs tar sig in i svenska skolan med nytt miljonkontrakt

Med fokus på edtech ska AI-bolaget Sana Labs nu hjälpa svenska skolelever i matte. I ett nytt samarbete med Nationalencyklopedin ska man erbjuda individuellt anpassad digital undervisning för eleverna.

NE:s koncernchef Hubert Kjellberg med Sana Labs grundare och vd Joel Hellermark.
NE:s koncernchef Hubert Kjellberg med Sana Labs grundare och vd Joel Hellermark.Foto:pressbild

Den svenska skolan brukar ofta kritiseras för att eleverna halkar efter i bland annat matematik. Bland annat brukar man peka på de stora klasserna och att tiden lärarna har för enskilda elever inte räcker till. Till höststarten i år kommer däremot ett flertal skolelever få möjligheten att lära sig på ett lite annorlunda sätt – med AI. 

Det är det svenska AI-bolaget Sana Labs, med bland annat finansprofilerna Katarina Martinson och Svante Elfving samt Spotify-veteranen Sophia Bendz som delägare, som nu tar steget in i den svenska skolan. Från att främst ha erbjudit sina algoritmer till kursverksamheter som vänder sig till privatpersoner i USA, kommer Sana Labs nu att börja samarbeta med Nationalencyklopedin NE, som gör digitala läromedel till skolan. 

”Det är otroligt kul för oss att göra något i Sverige. Vår största marknad är i USA, men när vi hittade en sån stark partner som NE så var det en fantastisk matchning”, säger Sana Labs grundare Joel Hellermark.

Avtalet mellan de båda bolagen är värt ett flertal miljoner kronor och möjliggörs av att NE har avtal med en rad olika kommuner och skolor för digitala hjälpmedel. Sedan ett år tillbaka har det skånska företaget även börjat förse skolor med läromedel som följer skolplanen. 

”Vi når 1,1 miljoner skolelever. Vi har bland annat kommunavtal med Stockholms stad och Malmö stad. Från ett år tillbaka har vi även satsat på material som följer läroplanen”, säger NE:s koncernchef Hubert Kjellberg.

Läs även: Finansgräddan lockas till hans AI-bolag – ”Det här är framtiden” 

Tillsammans med NE:s kursmaterial kan Sana Labs algoritmer utforma övningar som är individanpassade till varje enskild skolelev. 

”I höst börjar vi med matte men algoritmen är agnostisk kring innehåll. Målet är att höja kunskapsnivån bland alla elever som använder NE”, säger Joel Hellermark.

Planen är att samarbetet ska leda till att lärarna får mer tid till eleverna eftersom algoritmen fokuserar på områden där de individuella eleverna behöver hjälp. Det digitala hjälpmedlet kommer dessutom att kunna rätta övningar vilket ger lärarna mer tid att fokusera på pedagogik och grupparbeten. Ett första testprojekt drar igång på Viktor Rydbergs skola till hösten.

”Det här är bara början. Vår affärsmodell bygger på antalet användare och givet den skala som NE är på, och de internationella ambitionerna, så är det här ett väldigt givande kontrakt för oss”, säger Joel Hellermark. 

NE omsatte 92 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret och har vuxit med 15 till 20 procent de senaste åren. NE har bland annat förvärvat den tyskspråkiga encyklopedin Brockhaus vilket öppnar dörren för marknader som Tyskland, Österrike och Schweiz.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?