1515

Finansprofiler miljardsatsar på tech-kollektiv

Fastighetsmiljonärerna Tomas Björkman och Dan Eriksson köper in sig i Tech Farm, som utvecklar högteknologiska koncept för kollektivboende. De kommande fem åren ska drygt en miljard investeras i fem projekt.

Fastighetsmiljonärerna Dan Eriksson (till vänster) och Tomas Björkman flankerar Techfarms grundare Fredrik Forss och Lisa Renander. Foto: Hampus Andersson.
Fastighetsmiljonärerna Dan Eriksson (till vänster) och Tomas Björkman flankerar Techfarms grundare Fredrik Forss och Lisa Renander. Foto: Hampus Andersson.

Kollektivboende som driver samhället i positiv riktning. Det, något flummiga, målet låg till grund när mångmiljonärerna Tomas Björkman och Dan Eriksson köpte hälften av fastighetsbolaget Tech Farm tidigare i år. 

Inledningsvis rör det sig om en satsning på 15 miljoner kronor. Men ambitionerna är skyhöga. De kommande tio åren vill Tech Farm skapa 100 kollektivboenden i teknikdrivna storstäder världen över.

”Vi har redan fem projekt planerade de kommande fem åren i Sverige. Bara dessa kräver en investering på cirka en miljard kronor”, säger Tomas Björkman.

Visst lånar vi lite från gröna vågen.

Han tillägger att han och kompanjonen Dan Eriksson ska stå för cirka 30 procent av detta, medan 70 procent tas in från externa partners. 

Di Digital möter fastighetsduon på K9, Tech Farms kollektivboende på Kommendörsgatan 9 på Östermalm i Stockholm. Här, på fyra våningsplan, delar ett 50-tal personer på 33 sovrum, fem kök, ett vardagsrum och arbetsytor. De boende har även tillgång till gemensamt minigym, konstateljé och meditations- och yogarum, allt en slags urban, boemisk stil.

Foto:

De boende på K9 kan kombinera arbete med fritid.

”Det här är vårt testprojekt. Vi ska omsätta kunskapen härifrån i de andra projekten”, säger Tomas Björkman.

Läs mer: Techprofilerna flockas på kollektivet K9

Jag var på Burning Man med min son för några år sedan.

Han visar sedan upp en broschyr med en rad futuristiska kollektivboenden. En kallas ”eco-village” och ska byggas på Värmdö. En annan heter Täby Tower och beskrivs som ett av Sveriges största trähus.

”Visst lånar vi lite från gröna vågen. Men vi är inte alternativa. Vi befinner oss mitt i samhället”, förklarar han. 

Det är inte första gången som Tomas Björkman och Dan Eriksson investerar ihop. På det tidiga 90-talet utvecklade man ”work and live”-områden i London och idag driver man fastighetsbolaget Green Park, med högteknologiska parkeringsgarage. 

Vissa kallade mig miljardär en tid.

Annars är Tomas Björkman kanske främst känd för att ha startat två fondkommissionärer som såldes till schweiziska EFG Bank år 2000. Affären innebar att han en tid var miljardär på pappret.

”Jag fick betalt i aktier, vilket gjorde att vissa kallade mig miljardär en tid. Men jag är inte miljardär idag”, säger han.

Foto:

Techfarm-grundarna zonar ut i K9:s meditationsrum.

På senaste har Tomas Björkman startat flera stiftelser och börjat engagera sig i olika former av välgörande projekt. Han är även engagerad i den politiska rörelsen Humanisterna, som leds av it-profilen Christer Sturmark och även engagerat Björn Ulvaeus.

En annan inspirationskälla är det årliga evenemanget Burning Man, en slags kollaborativ konstfest i Nevadaöknen som lockar gräddan av Silicon Valley-eliten.

”Jag var där med min son för några år sedan”, säger Tomas Björkman.

Än så länge har Dan Eriksson inte besökt Burning Man. 

”Nej, men jag lockades till detta projekt direkt. Vi blev faktiskt inblandade i Tech Farm från varsitt håll, trots att vi jobbat ihop i 25 år”, säger han.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?