1515

Finansprofil går in i digitala skolböcker

Startupbolaget Kognity tar in en tredje finansieringsrunda. Nu värderas bolaget som gör digitala läroböcker till närmare 100 miljoner kronor.

Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.
Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.

Digitaliseringen av skolan är i full gång, så väl i Sverige som internationellt. Det senaste året har en rad svenska startupbolag lockat till sig miljoninvesteringar. Ett av dem är Kognity som gör digitala läroböcker för IB-utbildningar.

”Vi satte oss 2012 och tittade på möjligheten att skapa ett bolag inom utbildning drivet av teknologi. För två år sedan lanserade vi vår nuvarande produkt och nu har vi kommit till en punkt då vi bevisat att det fungerar och ska expandera”, säger Hugo Wernhoff, medgrundare och vd för Kognity (NTL).

Hittills har Kognity tagit in drygt 7 miljoner från ängelinvesterare. Nu fyller de på kassan ytterligare. Bland investerarna finns Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work (NTL).

Hugo Wernhoff avböjer att berätta hur mycket pengar de nya ägarna går in med, men uppger att kapitalanskaffningen sker på en värdering av hela bolaget om 100 Mkr. 

”Det är personer med expertis kring att bygga bolag vilket är ett stort stöd för oss. Sen är det viktigt med folk som har en långsiktighet och liksom oss ser det här på 15-20 års sikt”, säger Hugo Wernhoff.

Kognity har dels utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.

”Vi tror att man behöver ha båda delarna. Det gör till exempel att vi direkt kan få feedback på ett visst avsnitt och kan ändra det direkt”, säger Nicholas Johansson, medgrundare av Kognity.

I dag arbetar 25 personer på Kognity och bolagets plattform används i över 50 länder. Än så länge är det bara skolor inom IB-programmet (en gymnasieutbildning med internationell läroplan) som använder Kognity men planen är nu att testa nya utbildningssystem.

”IB ser vi som vårt insteg i marknaden. När vi nu hittat en fungerande produktmodell så är vår plan att gå in på andra utbildningssystem i Europa”, säger Nicholas Johansson.

En utmaning för alla bolag som har skolan som kund är att få till en skalbar produkt. Det eftersom läroplanerna skiljer sig åt mellan olika länder.

”Det har varit ett hårt iterativt arbete. Vi är inte själva lärare så vi har fått testa och lyssna väldigt mycket. Nu får vi experimentera med andra utbildningsmarknader för att se var vi är mest lämpade”,  säger Hugo Wernhoff.

Läs mer: Axis-bröderna: "Behövs ett paradigmskifte i skolan"

De digitala läroböckerna har flera fördelar jämfört med de fysiska böckerna enligt Kognitys grundare. Till exempel kan läraren hela tiden följa hur långt eleverna kommit, och genom inbyggda test se vad de inte förstått. Att paketera plattformen som en digital lärobok, snarare än som en teknisk plattform har varit viktigt i införsäljningen.

”Vi försöker inte revolutionera skolan. Vi gör en digital lärobok som gör det lättare för läraren att undervisa. Det har varit en nyckelfaktor för att få fart på försäljningen”, säger Hugo Wernhoff.

Läs även: Reportage: startup-bolagen som vill rädda skolan


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?