1515

Finansprofil går in i digitala skolböcker

Startupbolaget Kognity tar in en tredje finansieringsrunda. Nu värderas bolaget som gör digitala läroböcker till närmare 100 miljoner kronor.

Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.
Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.

Digitaliseringen av skolan är i full gång, så väl i Sverige som internationellt. Det senaste året har en rad svenska startupbolag lockat till sig miljoninvesteringar. Ett av dem är Kognity som gör digitala läroböcker för IB-utbildningar.

”Vi satte oss 2012 och tittade på möjligheten att skapa ett bolag inom utbildning drivet av teknologi. För två år sedan lanserade vi vår nuvarande produkt och nu har vi kommit till en punkt då vi bevisat att det fungerar och ska expandera”, säger Hugo Wernhoff, medgrundare och vd för Kognity (NTL).

Hittills har Kognity tagit in drygt 7 miljoner från ängelinvesterare. Nu fyller de på kassan ytterligare. Bland investerarna finns Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work (NTL).

Hugo Wernhoff avböjer att berätta hur mycket pengar de nya ägarna går in med, men uppger att kapitalanskaffningen sker på en värdering av hela bolaget om 100 Mkr. 

”Det är personer med expertis kring att bygga bolag vilket är ett stort stöd för oss. Sen är det viktigt med folk som har en långsiktighet och liksom oss ser det här på 15-20 års sikt”, säger Hugo Wernhoff.

Kognity har dels utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.

”Vi tror att man behöver ha båda delarna. Det gör till exempel att vi direkt kan få feedback på ett visst avsnitt och kan ändra det direkt”, säger Nicholas Johansson, medgrundare av Kognity.

I dag arbetar 25 personer på Kognity och bolagets plattform används i över 50 länder. Än så länge är det bara skolor inom IB-programmet (en gymnasieutbildning med internationell läroplan) som använder Kognity men planen är nu att testa nya utbildningssystem.

”IB ser vi som vårt insteg i marknaden. När vi nu hittat en fungerande produktmodell så är vår plan att gå in på andra utbildningssystem i Europa”, säger Nicholas Johansson.

En utmaning för alla bolag som har skolan som kund är att få till en skalbar produkt. Det eftersom läroplanerna skiljer sig åt mellan olika länder.

”Det har varit ett hårt iterativt arbete. Vi är inte själva lärare så vi har fått testa och lyssna väldigt mycket. Nu får vi experimentera med andra utbildningsmarknader för att se var vi är mest lämpade”,  säger Hugo Wernhoff.

Läs mer: Axis-bröderna: "Behövs ett paradigmskifte i skolan"

De digitala läroböckerna har flera fördelar jämfört med de fysiska böckerna enligt Kognitys grundare. Till exempel kan läraren hela tiden följa hur långt eleverna kommit, och genom inbyggda test se vad de inte förstått. Att paketera plattformen som en digital lärobok, snarare än som en teknisk plattform har varit viktigt i införsäljningen.

”Vi försöker inte revolutionera skolan. Vi gör en digital lärobok som gör det lättare för läraren att undervisa. Det har varit en nyckelfaktor för att få fart på försäljningen”, säger Hugo Wernhoff.

Läs även: Reportage: startup-bolagen som vill rädda skolan


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?