1515

Finansmarknaden rusar till AI – här är tio svenska robotrådgivare

Bara sedan i somras har fyra nya robotrådgivare dykt upp på den svenska marknaden. Nu ansluter sig allt större banker.

Nordea, Lysa, Opti, Sigmastocks och Primepilot är bara några av bolagen some erbjuder robotrådgivning i Sverige. Foto: Kollage
Nordea, Lysa, Opti, Sigmastocks och Primepilot är bara några av bolagen some erbjuder robotrådgivning i Sverige. Foto: Kollage

Robotrådgivare som automatiserar vårt sparande haglar över den svenska marknaden.

Med förlagor som amerikanska Betterment, där svenska Kinnevik är delägare, vill en handfull nya aktörer beräkna bedöma riskbenägenhet och sedan placera och omplacera sparpengarna med hjälp av artificiell intelligens.

Det är inte bara startupbolag som rusar till det nya området. Den senaste månaden har nätmäklarna Nordnet och Avanza och storbanken Nordea presenterat sina nya AI-tjänster för sparande.

Därmed finns det åtta robotrådgivare på den svenska marknaden:

Nordea

På måndagen blev Nordea den första storbanken att haka på trenden. Minsta sparbelopp blir 100 kronor och kapitalet placeras på ett investeringssparkonto, ISK, där fonder väljs efter kundens riskvilja.

Avgifterna ska ligga mellan 0,59 och 0,79 procent. Inga ytterligare avgifter tas ut för att spara med roboten Nora.

”Det här ska vara enkelt och prisvärt”, säger Katja Bergqvist till Di.

Läs mer: Första storbanken hänger på robotrådgivning

Nordnet

Besked om Nordnets robotrådgivare kom i slutet på augusti, ett halvår efter att bolaget lämnade börsen med PE-jätten Nordic Capital som ny storägare.

”Det finns väldigt stora kundgrupper som inte vill eller har tid att handla själva. Det är därför rådgivningsbranschen är så stor som den är. Nu när vi adderar robotrådgivning så skakar det om marknaden och det är också en helt ny affärsmodell”, sade Nordnets vd Peter Dahlgren till Di Digital.

Läs mer: Nordnet lanserar robotrådgivare: ”Helt ny affärsmodell” 

Avanza

Avanza Auto är en samling av sex specialfonder som framförallt investerar i andra fonder med så låga avgifter som möjligt. Den årliga förvaltningsavgiften är på 0,35 procent med underliggande avgifter på högst 0,15 procent.

Lysa (NTL)

Lysa är en robotrådgivare som vänder sig till både små och större sparare. Bolaget har hittills tagit in 20 miljoner kronor av bland andra Nicklas Storåkers, Nordstjernans vd Tomas Billing, Citigroups Eirik Winter och Ernström & Co.

Läs mer: Nicklas Storåkers utmanar branschen med ny robotrådgivare 

Opti (NTL)

Stockholmsbolaget Opti grundades 2014 och blev två år senare den första svenska robotrådgivaren att godkännas av Finansinspektionen. I Optis mobilapp kan kunderna utvärdera sina fonder efter pris och prestation och se vilka som erbjuder lägst risk. 

Medgrundare och styrelseledamot är Ann Grevelius. Hon är även partner på riskkapitalbolaget GP Bullhound och har tidigare varit bland annat investerings- och strategichef på SEB.

Läs mer: ”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé” 

Sigmastocks (NTL)

Sigmastocks kunder väljer vilken sorts marknad och vilken typ av bolag de vill spara i varpå en algoritm hjälper till att ta fram en aktieportfölj avsedd för långsiktigt sparande. Dessutom erbjuder bolaget en gratis indexportfölj.

Tidigare i år tog Sigmastocks in 8 miljoner kronor från Stena Finans, affärsängeln Bo Mattsson och Collector-grundaren Lena Apler.

Läs mer: Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea 

Waizer (NTL)

Waizer ägs av förmånsplattformen Benify. Benify äger också Lifeplan, som arbetar med robotrådgivning inom tjänstepensioner. 

Bolaget väntade sig i somras att ta ut 0,15-0,20 procent i transaktions- och fondavgifter.

Fundler (NTL)

Fundler (tidigare Prime Pilot) grundades 2015 lanserade sin produkt i juni i år till det tusental användare som hade föranmält sitt intresse. Målgruppen är privatpersoner och företag med eget sparande. Pengarna placeras i olika fonder utefter spararens risknivå och horisont. Efter en tid uppdateras portföljen baserat på hur fonden har presterat.

Läs mer: Primepilot fyller på kassan och lanserar robotrådgivare 

Övriga aktörer

Stellum Kapitalförvaltning har lanserat robotrådgivaren Tieless (NTL).

Kollektiva (NTL) har lanserat en crowdsourcad tjänst för rådgivning kring PPM-sparande.

Flera etablerade aktörer på finansmarknaden som till exempel Söderberg & Partners har olika typer av automatiserade beslutsstöd för sina kunder.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?