1515
Annons

Finansinspektionen varnar för bitcoinbedragare

Skickliga, vältaliga och med löften om guld och gröna skogar genom kryptovalutor.

Nu varnar Finansinspektionen (FI) för att bedragare som lockar med investeringar allt oftare utger sig för att arbeta för eller tillsammans med myndigheter.

Skammen får många att dra sig för att anmäla bedrägerierna till polisen och Finansinspektionen.
Skammen får många att dra sig för att anmäla bedrägerierna till polisen och Finansinspektionen.Foto:Brent Lewin

Varje år utsätts tusentals svenskar för investeringsbedrägerier som rör kryptovalutan bitcoin. Enligt Finansinspektionen blir nätverken bakom brotten allt mer raffinerade i sina upplägg.

”Jag skulle säga att de är väldigt duktiga och har både argument, svar på frågor och webbplatser som mäter sig med eller till och med är bättre än hos verkliga aktörer”, säger Lars Malmström, chef för konsumentavdelningen på FI.

En ny trend som FI lagt märke till i år är att bedragarna allt oftare försöker ge sken av att man har samröre med myndigheter för att få verksamheten att verka legitim.

Det kan exempelvis handla om att falskeligen uppge sig ha tillstånd att driva sin verksamhet eller påståenden om att man samarbetar med Finansinspektionen.

”De här personerna drar sig inte för något, de skyr inga medel för att framstå som seriösa”, säger Lars Malmström.

Tillvägagångssättet för själva bedrägeriet kan skilja sig åt, men enligt Lars Malmström finns det två huvudsakliga metoder. Den ena går ut på att be brottsoffret om en relativt liten summa pengar som kan ligga på runt 2.500 kronor.

”Efter upprepade påstötningar blir det sedan successivt mer.”

Den andra metoden handlar i stället om att lura människor att sätta in större belopp på en gång. Men även de fall som börjar med mindre belopp slutar ofta med att den som lurats blir av med hundratusentals kronor, förklarar Lars Malmström.

Han säger också att det finns några saker man ska ha i bakhuvudet för att att undvika att bli utsatt för den här sortens bedrägerier.

”Ser det för bra ut för att vara sant så är det nog också det. Man kan exempelvis inte få en garanterad avkastning på 30 procent på insatt kapital, det fungerar inte på det sättet i verkligheten.”

Han varnar även för att göra affärer med ett företag man inte känner till sedan tidigare och råder till att alltid göra bakgrundskontroller innan man väljer att investera. En annan sak att ha i åtanke är att Finansinspektionen inte sysslar med investeringserbjudanden, understryker Lars Malmström.

De som hör av sig till myndigheten efter att ha blivit utsatta uttrycker ofta skam.

”Men då förklarar vi för dem att det är väldigt lätt att luras eftersom bedragarna är så pass skickliga och förtroendeingivande.” 

Skammen får många att dra sig för att anmäla bedrägerierna till polisen och Finansinspektionen.

”Det är väldigt viktigt att man gör anmälan, det innebär att vi kan varna andra och efter ett samtal om anmälan får vi alltid en tydlig känsla av att den som hört av sig känner att han eller hon har gjort någonting bra”, säger Lars Malmström.

”Och även om sådana här brott är svåra att utreda är det bra att polisen får reda på dem och dessutom lyckas de ibland få fast dem som ligger bakom.”

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?