1515

Fieldly prisades på Startup Tour i Malmö

Det blev Fieldly, som vill rädda byggbranschen från post it-lappar och missade faktureringar, som tog hem segern vid Di Digital Startup Tour i Malmö. Bolaget, som är mitt uppe i en finansieringsrunda, deltar därmed vid finalen i Stockholm den 8 december.

Fieldly med marknadschefen Sven Paulin tog hem vinsten i Startup Tour Malmö.
Fieldly med marknadschefen Sven Paulin tog hem vinsten i Startup Tour Malmö.

Över 200 personer samlades på Glasklart i Malmö för att höra sju av regionens hetaste tech- och startupföretag presentera sina idéer inför Di Digitals expertjury i den fjärde delfinalen av entreprenörstävlingen Di Digital Startup Tour (se alla bilder längst ned). 

Bolagen tog plats på scen för att pitcha inför en namnkunnig jury, med representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth Media och EQT Ventures, samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture.

Juryn utsåg kvällens tre finalister: Fieldly (NTL), Swiftcourt (NTL) och Getaccept (NTL).

Publikens röst fällde avgörandet och Fieldly tog hem priset som kvällens vinnare. 

”Det känns jättekul. Det är en stor ära, särskilt i en sån extremt kompetent konkurrens. Alla de här bolagen som stod på scen och pitchade ikväll är bolag som jag ser upp till och som gör fantastiska saker", säger Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.

Läs mer: Fullt hus när Startup Tour intog Umeå

Helsingborgsbolaget, som grundades av Daniel Krusenstråhle 2013, har tagit fram ett projekthanteringssystem som ska underlätta kommunikationen mellan byggbolagens kontor och de anställda ute på byggarbetsplatserna. Tidrapportering, materialåtgång och körningar rapporteras digitalt i ett sammanhållet system i stället för med papper och penna, pärmar och mejl. Målet är att blir ett standardverktyg för byggbranschen.

”Produktmässigt har vi gått från att lösa det lilla bolagets problem till att också lösa de stora bolagens problem. Vi har breddat produkten och förbereder oss för vår Europaexpansion”, säger Sven Paulin. 

Fieldly håller just på att ta in kapital och har tidigare sagt att man planerat att ta in mellan 30 och 50 miljoner kronor.

”För oss är det extremt viktigt att ta det i rätt steg. Vi ska ta in den summa som vi verkligen kan sätta i arbete. Vi vill också få in investerare som delar vår vision och som kan hjälpa oss att öppna rätt dörrar i byggbranschen.”

Läs mer: Se bilderna från Startup Tour i Linköping

En av de stora utmaningarna som Helsingborgsbolaget står inför är att kunna fortsätta leverera en bra produkt i takt med att man växer. 

”Vi gör allt väldigt bra just nu. Det gäller att hålla fokus och inte tappa bort grunden till det som har gjort oss så framgångsrika. Vi måste veta vilka våra kärnkunder är och säkerställa att vi gör världens bästa produkt för dem. I takt med att vi stänger nästa finansieringsrunda så kommer vi få helt andra möjligheter att bredda teamet”, säger Sven Paulin.

Läs mer: Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg

I Sverigefinalen den 8 december står bland annat en miljon kronor i annonspengar från Bonnier News, samt en inspirationsresa till Silicon Valley anordnad av Di Digital, på spel.  

Vid finalen i Linköping vann Amra, som utvecklar en ny metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera. Vid Göteborgsfinalen tog 1928 Diagnostiks, som utvecklat en tjänst för diagnos av multiresistenta bakterier, hem segern. I delfinalen i Umeå vann Sportswik, som bygger en plattform för att livesända och kommentera idrottsmatcher, delfinalen i Umeå.

Charlotta Tönsgård, vd för Min Doktor, intervjuades på scen av Di Digitals Mimi Billing.

Mapillarys grundare Jan-Erik Solem intervjuades av Jonas Leijonhufvud.

Juryn korade, med publikens hjälp, Helsingborgsbolaget Fieldly till vinnare. Nu väntar Sverigefinalen den 8 december.

Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.

Anders Holmberg från Getaccept pitchade bolaget till final.

Simpliday med grundaren Johan Gunnars var en av finalisterna i Malmö.

Aurore Belfrage från EQT Ventures var en av jurymedlemmarna som frågade ut de pitchande bolagen.

Moors Katja Bergman grillade tillsammans med jurymedlemmarna Malmös hetaste startup-bolag.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?