Annons

Fem svenska uppstickare utmanar Daniel Wellingtons miljardsuccé

Filip Tysander har sålt Daniel Wellington-klockor för mångmiljardbelopp sedan starten. Nu utmanas han av en rad svenska entreprenörer som vill kopiera hans kombination av stilren design och sinrik marknadsföring.

Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.
Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.Foto:Jack Mikrut

En klockren miljardsuccé. Så kan man beskriva Filip Tysanders internationella framgångssaga.

Från starten 2011 fram till 2016 sålde Daniel Wellington AB klockor och accessoarer för drygt 3,5 miljarder kronor. Om tillväxten håller i sig kan den siffran att öka med ytterligare 2-3 miljarder kronor när siffrorna för 2017 blir klara.

Vidare är vinstmarginalen fenomenal: hela 46 procent under 2016. Det innebär att Filip Tysander behåller nästan hälften av intäkterna i ren vinst.

Affärskonceptet är lika enkelt som genialt: en stilren design av en klocka, en intressant grundarstory, billig produktion och marknadsföring online, ofta med fokus på influencers och Instagram. 

Niklas Dahlgren, grundare av Boom Watches, är en av de många klock-entreprenörer som följt Filip Tysanders resa och just nu kämpar för att upprepa hans framgång på sitt eget sätt. 

”Det som Daniel Wellington gjorde för fem år sen fungerar inte i dag. Influencers är inte lika användbart nu som det var då. Längre samarbeten med mindre profiler och dedikerade följarskaror lyckas bäst”, säger han.

Di Digital listar fem av de främsta uppstickarna som just nu försöker utmana Daniel Wellington på den globala klockmarknaden:

1. BOOM Watches

Niklas Dahlgren, grundare av Boom Watches
Niklas Dahlgren, grundare av Boom WatchesFoto:Pressbild

Story om ursprunget:
Genom en crowdfunding-kampanj lyckades Niklas Dahlgren samla in ett startkapital på 5 miljoner kronor för att 2016 bilda Boom Watches. Samma år omsatte de 62 000 kronor.  Med erfarenhet inom både mode och klockbranschen säger han sig vilja skapa klockor som kan individanpassas.

Marknadsföring:
Klockan har synts på flera influencers och bolaget har bland annat samarbetat med Pingis Hadenius – bloggare och affärspartner med Isabella Löwengrip. Idag vill de gärna ha längre samarbeten med utvalda ambassadörer för märket.

Utseende och pris:
Med en enkel design har Boom Watches mycket gemensamt med Daniel Wellington. Däremot är deras klockor ”modulära”, vilket innebär att det finns flera olika delar som går att anpassa i olika kombinationer. De ligger även inom samma prisklass på strax över 1000 kronor per klocka.

Inför 2018:
"Vi genomför en nyemission under första kvartalet som ger oss möjlighet att expandera enligt vår plan och vi räknar med att visa positivt resultat under 2018", säger Niklar Dahlgen.

 

2. Corniche Watches

Två modeller från Corniche Watches
Två modeller från Corniche WatchesFoto:Press

Story om ursprunget:
Inspirerade av franska rivieran vill grundarna av Corniche skapa en elegant klocka som var både ombytlig och lyxig. De tre vännerna Niklas Röja, Felix Winqvist och Tom Noble bildade företaget för fem år sedan. 2016 hade de en omsättning på drygt 15 Mkr.

Marknadsföring:
Här finns inget fokus på influencers och kändisar. Detta till trots har bolaget över 200 000 följare på sitt Instagramkonto som uppdateras med inspirations- och livsstilsbilder flera gånger om dagen.

"De som lyckas är de som har ett genuint trovärdigt koncept och en egen design. Att göra något ungefär som någon annan kommer aldrig fungera", säger Niklas Röja.

Utseende och pris:
Corniche Watches ligger i en högre prisklass än de andra med klockor som kostar mellan 2000 och 4000 kronor. Den klassiska och enkla stilen påminner dock om andra klockmärken som slagit igenom under samma tidsperiod.

 

3. Tid watches 

TID Watches grundades 2013.
TID Watches grundades 2013.Foto:Press

Story om ursprunget:
Petrus Palmér och Ola Bernestål skapade tillsammans Tid Watches. Likt Daniel Wellington har klockorna urverk som går att flytta på och använda till flera olika armband. Företaget grundades 2013 och hade tre år senare en omsättning på nästan 10 miljoner kronor. 

Marknadsföring:
Deras Instagramkonto uppdateras regelbundet med stilrena bilder, ofta av bara klockorna och inga modeller. Huvudmarknaden är Japan. 

Utseende och pris:
Om Daniel Wellingtons klockor har en vintage-inspirerad känsla så är Tid Watches mer modernistiska. De ligger på en prisklass runt 1800 kronor.

4. Knut Gadd 

Carl-Johan Gadd ville att hans klockor skulle sticka ut från mängden av klockor med runda ur.
Carl-Johan Gadd ville att hans klockor skulle sticka ut från mängden av klockor med runda ur.

Story om ursprunget:
Carl-Johan Gadd startade bolaget Knut Gadd till minne av sin farfar. Bolaget kom igång under 2015 och i fjol hade man en omsättning på över 2 Mkr.

Marknadsföring:
Likt Corniche är Knut Gadd mindre fokuserade på influencers, men de lägger dagligen upp inspirationsbilder på sitt Instragramkonto. Oftast har de bilder utan några  klockor alls.

Utseende och pris:
Klockorna som Knut Gadd säljer är utseendemässigt olika Daniel Wellingtons klockor då formen på uret inte är runt, något som grundaren medvetet valde för att stå ut bland mängden nya klockor. Däremot är de, likt Filip Tysanders klockor, inspirerade av äldre modeller. De flesta av klockorna kostar runt 1500 kronor.

 

5. Mockberg

Bildkollage från Mockbergs hemsida
Bildkollage från Mockbergs hemsida

Story om ursprunget:
Elvira Eriksson tyckte att det saknades feminina och klassiska klockor på marknaden. 2014 skapade hon därför Mockberg med sina bröder. Två år senare låg omsättningen på 14,5 Mkr. 

Marknadsföring:
På företagets Instagamkonto visar man ofta bilder på kända profiler som bär klockorna. Liksom Daniel Wellington har Mockberg även samarbetat med den kända bloggaren och affärskvinnan Isabella Löwengrip.

Utseende och pris:
Enkla till utseendet. Priset ligger på runt 1500 kronor.

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera