1515

Fem startupbolag som fixar din deklaration i tid

Allt fler startupbolag erbjuder billiga bokföringstjänster direkt i mobilen. Di Digital har tagit tempen på fem unga bokföringstjänster som gör det enkelt för småföretagare att bli klara med årets tråkigaste uppgift.

Digitala bokförare: Wints vd Björn Elfgren, Sam Nurmi, grundare och vd på Dooer, Lena Apler, som investerat i Mr Shoebox, och Bokios vd och medgrundare Viktor Stensson.
Digitala bokförare: Wints vd Björn Elfgren, Sam Nurmi, grundare och vd på Dooer, Lena Apler, som investerat i Mr Shoebox, och Bokios vd och medgrundare Viktor Stensson.

Den 2 maj är det dags att deklarera. Är du en egenföretagare ute i sista stund, eller bara vill dra ner på dina revisionsutgifter i år, kan det vara läge att kolla in någon av dessa digitala bokföringstjänster:

1. Bokio – enkelt och gratis
På nystartade Bokio får användaren tillgång till en kostnadsfri bokföringstjänst i datorn och mobilen. Den hjälper dig att ladda upp fakturor, fotografera av kvitton med mobilen och bokföra allt med hjälp av maskininlärning. Vill man trycka ut en deklarationsblankett går det också bra.

”Vi gör inte privata deklarationer. Men har du en enskild firma så kan du använda tjänsten”, säger Viktor Stensson, vd och medgrundare på Bokio (NTL).

För den som exempelvis driver en liten enskild firma, vid sidan av sitt vanliga jobb, går det snabbt och enkelt att bli klar med all bokföring på så lite som några timmar.Foto: Bokios fyra grundare: strategichef Joel Rozada, designansvarig Emma Rozada, teknikchef Mikael Eliasson och vd Viktor Stensson. Foto: Pressbild.

”Vi har enkel guide som resulterar i en färdig deklarationsblankett. Driver man en enskild firma så är detta en så kallad NE-bilaga som man kan trycka ut och posta till Skatteverket ihop med sin vanliga deklaration”, fortsätter han.

Det har bara gått åtta månader sedan Göteborgsbolaget Bokio lanserade sin kostnadsfria bokföringstjänst. Sedan dess har man lockat cirka 14 000 användare, varav de flesta är småföretagare. Tjänsten växer just nu med 50-100 nya användare varje dag.


2. Dooer

För den som har ett aktiebolag är Dooer en annan digital bokföringsbyrå som har varit i ropet det senaste året. Startupbolaget har utvecklat en tjänst som med hjälp av AI parar ihop kontohändelser med kvitton och fakturor. Tjänsten är inte gratis, men kan ändå vara ett kostnadseffektivt alternativ till en traditionell bokföringsbyrå.

”Vi är en komplett bokföringstjänst. Allt man behöver göra som företagare är att fota av sina kvitton, fakturor, och brev från Skatteverket. I vår mobilapp eller webbportal synkar man enkelt sitt bankkonto och skattekonto med hjälp av bank-id. Vi sköter resten”, säger Sam Nurmi (NTL), grundare och vd på Dooer (NTL).

Foto:
Sam Nurmis Pingdom har prisats som en Di Gasell Foto: Jack Mikrut

Han betonar att Dooer jobbar i realtid.

”Allt skickas in löpande och vi bokför allt i realtid. Det innebär att vi kan simulera ett årsbokslut varje månad, för att företagaren ska slippa obehagliga överraskningar när det är dags att deklarera”, säger han.

Sam Nurmi har tidigare grundat och sålt två bolag: it-säkerhetsbolaget Pingdom och webhotellet Loopia.


3. Wint

Wint, med bas i Hagfors, har de senaste åren tagit fram sitt eget system byggt på artificiell intelligens. Det gör det möjligt för Wint att ta hand om hela redovisningsprocessen digitalt.

En tongivande delägare på Wint (NTL) är Jens Collskog. Han var tidigare vd på Fortnox, jätten inom molnbaserade administrativa tjänster som bokföring, fakturering, tidrapportering och factoring.

Foto:
Bokföringsbolaget Wint, med vd Björn Elfgren.

Genom att göra ett verktyg som hanterar allt från fakturor, kvitton, f-skatt till momsdeklarationer och digital konsulttjänst vill Wint göra redovisning för småföretagare så smärtfri som möjligt och i vd Björn Elfgrens egna ord ”till och med roligt”.


4. Mr Shoebox

Med uppbackning från Collector Ventures, med ordförande Lena Apler (NTL), hoppas även Mr Shoebox bli det bolag som ritar om kartan för molnbaserad bokföring.

Foto: Enkelhet är det centrala budskapaet på Mr Shoebox hemsida.

Istället för att erbjuda ett helt system hjälper Mr Shoebox (NTL) användaren att jämföra olika bokföringsbyråer och se vilken som passar bäst. Sedan skickar man in alla kvitton och fakturor genom att ta en bild på dem i appen. Man kan även göra sina fakturor i appen utan kostnad. Allt laddas upp i molnet och blir tillgängligt för den bokföringsbyrå man valt.


5. PE Accounting
Enligt bolagets hemsida föddes idén bakom PE Accounting 5 200 meter över havet i Himalaya. Bolagets grundare Andreas Granstedt ville erbjuda en effektiv redovisningslösning till ett fast pris, där användaren har löpande koll med ett ständigt aktuellt beslutsunderlag.

Foto:
Bolagets grundare Andreas Granstedt funderar över bokföring i Himalaya. Foto från webbsidan.

PE Accounting (NTL) har ett egenutvecklat system för fakturering, bokföring, löner, utläggshantering, tidredovisning och rapporter. Man erbjuder även full integration mot banker, myndigheter och partners. Bolaget har i dag 11 000 användare.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Foto:


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?