1515
Annons

Fem startupbolag som fixar din deklaration i tid

Allt fler startupbolag erbjuder billiga bokföringstjänster direkt i mobilen. Di Digital har tagit tempen på fem unga bokföringstjänster som gör det enkelt för småföretagare att bli klara med årets tråkigaste uppgift.

Digitala bokförare: Wints vd Björn Elfgren, Sam Nurmi, grundare och vd på Dooer, Lena Apler, som investerat i Mr Shoebox, och Bokios vd och medgrundare Viktor Stensson.
Digitala bokförare: Wints vd Björn Elfgren, Sam Nurmi, grundare och vd på Dooer, Lena Apler, som investerat i Mr Shoebox, och Bokios vd och medgrundare Viktor Stensson.

Den 2 maj är det dags att deklarera. Är du en egenföretagare ute i sista stund, eller bara vill dra ner på dina revisionsutgifter i år, kan det vara läge att kolla in någon av dessa digitala bokföringstjänster:

1. Bokio – enkelt och gratis
På nystartade Bokio får användaren tillgång till en kostnadsfri bokföringstjänst i datorn och mobilen. Den hjälper dig att ladda upp fakturor, fotografera av kvitton med mobilen och bokföra allt med hjälp av maskininlärning. Vill man trycka ut en deklarationsblankett går det också bra.

”Vi gör inte privata deklarationer. Men har du en enskild firma så kan du använda tjänsten”, säger Viktor Stensson, vd och medgrundare på Bokio (NTL).

För den som exempelvis driver en liten enskild firma, vid sidan av sitt vanliga jobb, går det snabbt och enkelt att bli klar med all bokföring på så lite som några timmar.Foto: Bokios fyra grundare: strategichef Joel Rozada, designansvarig Emma Rozada, teknikchef Mikael Eliasson och vd Viktor Stensson. Foto: Pressbild.

”Vi har enkel guide som resulterar i en färdig deklarationsblankett. Driver man en enskild firma så är detta en så kallad NE-bilaga som man kan trycka ut och posta till Skatteverket ihop med sin vanliga deklaration”, fortsätter han.

Det har bara gått åtta månader sedan Göteborgsbolaget Bokio lanserade sin kostnadsfria bokföringstjänst. Sedan dess har man lockat cirka 14 000 användare, varav de flesta är småföretagare. Tjänsten växer just nu med 50-100 nya användare varje dag.


2. Dooer

För den som har ett aktiebolag är Dooer en annan digital bokföringsbyrå som har varit i ropet det senaste året. Startupbolaget har utvecklat en tjänst som med hjälp av AI parar ihop kontohändelser med kvitton och fakturor. Tjänsten är inte gratis, men kan ändå vara ett kostnadseffektivt alternativ till en traditionell bokföringsbyrå.

”Vi är en komplett bokföringstjänst. Allt man behöver göra som företagare är att fota av sina kvitton, fakturor, och brev från Skatteverket. I vår mobilapp eller webbportal synkar man enkelt sitt bankkonto och skattekonto med hjälp av bank-id. Vi sköter resten”, säger Sam Nurmi (NTL), grundare och vd på Dooer (NTL).

Foto:
Sam Nurmis Pingdom har prisats som en Di Gasell Foto: Jack Mikrut

Han betonar att Dooer jobbar i realtid.

”Allt skickas in löpande och vi bokför allt i realtid. Det innebär att vi kan simulera ett årsbokslut varje månad, för att företagaren ska slippa obehagliga överraskningar när det är dags att deklarera”, säger han.

Sam Nurmi har tidigare grundat och sålt två bolag: it-säkerhetsbolaget Pingdom och webhotellet Loopia.


3. Wint

Wint, med bas i Hagfors, har de senaste åren tagit fram sitt eget system byggt på artificiell intelligens. Det gör det möjligt för Wint att ta hand om hela redovisningsprocessen digitalt.

En tongivande delägare på Wint (NTL) är Jens Collskog. Han var tidigare vd på Fortnox, jätten inom molnbaserade administrativa tjänster som bokföring, fakturering, tidrapportering och factoring.

Foto:
Bokföringsbolaget Wint, med vd Björn Elfgren.

Genom att göra ett verktyg som hanterar allt från fakturor, kvitton, f-skatt till momsdeklarationer och digital konsulttjänst vill Wint göra redovisning för småföretagare så smärtfri som möjligt och i vd Björn Elfgrens egna ord ”till och med roligt”.


4. Mr Shoebox

Med uppbackning från Collector Ventures, med ordförande Lena Apler (NTL), hoppas även Mr Shoebox bli det bolag som ritar om kartan för molnbaserad bokföring.

Foto: Enkelhet är det centrala budskapaet på Mr Shoebox hemsida.

Istället för att erbjuda ett helt system hjälper Mr Shoebox (NTL) användaren att jämföra olika bokföringsbyråer och se vilken som passar bäst. Sedan skickar man in alla kvitton och fakturor genom att ta en bild på dem i appen. Man kan även göra sina fakturor i appen utan kostnad. Allt laddas upp i molnet och blir tillgängligt för den bokföringsbyrå man valt.


5. PE Accounting
Enligt bolagets hemsida föddes idén bakom PE Accounting 5 200 meter över havet i Himalaya. Bolagets grundare Andreas Granstedt ville erbjuda en effektiv redovisningslösning till ett fast pris, där användaren har löpande koll med ett ständigt aktuellt beslutsunderlag.

Foto:
Bolagets grundare Andreas Granstedt funderar över bokföring i Himalaya. Foto från webbsidan.

PE Accounting (NTL) har ett egenutvecklat system för fakturering, bokföring, löner, utläggshantering, tidredovisning och rapporter. Man erbjuder även full integration mot banker, myndigheter och partners. Bolaget har i dag 11 000 användare.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Foto:


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?