1515

Fem spelbolag klara för Malmös spelinkubator

Muminspel och en plattform som matchar e-sportare mot varandra är två av fem spelbolag som nu är klara för den första omgången av Malmös spelinkubator Minc Game.

Peter Lübeck är programansvarig på Minc Game.
Peter Lübeck är programansvarig på Minc Game.

Med Massive Entertainment, Tarsier, Illusion Labs och Mediocre i täten finns en uppsjö framgångsrika spelstudior med rötterna i Malmö. Minc Game ska hjälpa till att ta fram nästa stora spelsuccé och att göra Malmö till en ledande spelstad i Europa.

”Fram till för bara några år sedan fanns det en hel del spelföretag här, men det var ingen spelregion. Med hjälp av det arbetet som vi har gjort med den ideella organisationen Game City och nu med Minc Game så känns det som att vi faktiskt kan prata om en region”, säger Peter Lübeck, programansvarig på Minc Game.

Läs mer: Mincs vd går till Zennströms duschbolag

Inkubatorn drar igång i månadsskiftet och fem spelbolag har valts ut i den första omgången, som löper över ett år.

Läs mer: Malmöprofil drar igång skånsk spelinkubator

”Även om vi mest har tittat på teamet så är det bolag som alla har bevisat att det finns ett intresse för deras spel. Oddcomet har släppt ett par spel, Inglenook Games har tagit in drygt en miljon kronor i en lyckad Kickstarterkampanj och FLWLESS har tagit in 4,5 miljoner kronor i en såddrunda.”

Här är de fem bolagen som antagits till Minc Game:

Inglenook Games. Utvecklar spelet Witchmarsh, ett actionrollspel som utspelar sig i 1920-talets Massachusetts, där spelarna skapar och hanterar ett team med utredare i ett story-drivet övernaturligt mysterium. Flyttar till Malmö från Storbritannien. 

Odd Comet Games. Har utvecklat spelet Moomin Quest, ett Muminspel för mobila plattformar där spelaren hjälper karaktärerna att lista ut varför vintern inte har kommit till Mumindalen. Lanserar inom kort spelet i Japan. 

PixelShade. Arbetar på Project Catnip, ett plattformsäventyr om en katt, inspirerat av skandinaviska landskap och sagor.

FLWLESS. Utvecklar en app som bygger på fantasy e-sport med spelardrivna utmaningar, där kända e-sportare och lag kan matchas mot varandra. Flyttar från USA till Malmö.

Frogsong Studios. Utvecklar Spellsworn, ett arenaspel som bygger på magi och snabba reflexer, inspirerat av spel som League of Legends. 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?