1515
Annons

Fatsharks råttspel drar in över 100 miljoner

Knappt ett halvår efter lanseringen har Fatsharks senaste spel Vermintide dragit in över 100 miljoner kronor. Intäkterna förväntas öka ytterligare när spelet släpps på fler plattformar.

Fatsharks spel Vermintide har sedan lanseringen i oktober sålts i över 500 000 exemplar.
Fatsharks spel Vermintide har sedan lanseringen i oktober sålts i över 500 000 exemplar.

Den Stockholmsbaserade spelstudion Fatshark släppte sitt spel ”Warhammer: End Times Vermintide” i slutet av oktober i fjol. Nu, knappt ett halvår senare, har spelet sålts i över 500 000 exemplar. Med en prislapp på över 200 kronor har spelet redan dragit in över 100 Mkr till bolaget. 

”Vi hade en bra känsla och trodde på det, men försäljningen har överträffat våra prognoser en hel del. Det roliga med det är att man oftast bygger spel långsiktigt över flera produkter. Har man fått en hit så är det väldigt mycket lättare att följa upp med uppföljare”, säger medgrundaren och vd:n Martin Wahlund.


Fatsharks grundare: Joakim Wahlström, Martin Wahlund, Rikard Blomberg och Johan Jonker.

Fatshark sålde sitt dotterbolag med spelmotorn Bitsquid till Autodesk 2014, vilket gjorde det möjligt för spelbolaget att utveckla sitt drömspel.

”Från början hade vi tänkt att ta in kapital för att bygga Vermintide men det behövdes inte efter att vi gjort den här affären. Den gav förutsättningen för oss att göra det vi ville”, säger Martin Wahlund.

Tack vare höstens lansering av Vermintide fördubblades Fatsharks omsättning från 2014 till 2015. För 2015 hade bolaget en omsättning på 86 Mkr och gjorde en vinst på 21 Mkr. I och med att succéspelet än så länge enbart släppts för PC förväntas intäkterna att öka ytterligare för 2016, enligt Martin Wahlund.

”PC är bara en av tre plattformar som vi släpper spelet på. Lanseringen på Xbox och Playstation kommer om några månader så vi väntar oss liknande försäljningssiffror där med.”

Det har spekulerats i en framtida börsnotering av Fatshark, men Martin Wahlund förnekar att en sådan finns med i planeringen.

”Vi vet att andra spelbolag har sådana planer men det är ingenting vi planerar för nu”, säger han. 

Läs även: Spelbolagen som siktar på börsen 2016

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera