1515
Annons

Fatshark: Vermintide har sålt 1,5 miljoner kopior

Fatsharks spel Vermintide fortsätter att sälja bra. Men samtidigt har vinsten nästan försvunnit på grund av investeringar och utvecklingskostnader. ”Vi står inför ett mycket spännande 2018”, säger vd:n till Di Digital.

Fatsharks spel Vermintide har sedan lanseringen sålts i över 1,5 miljon exemplar.
Fatsharks spel Vermintide har sedan lanseringen sålts i över 1,5 miljon exemplar.

Den Stockholmsbaserade spelstudion Fatshark släppte i oktober 2015 sitt spel Vermintide. Efter ett knappt halvår hade spelet sålts i över 500 000 exemplar och dragit in över 100 miljoner kronor.

I kraft av lanseringen fördubblades omsättningen till 85 miljoner kronor från 2014 till 2015. Vinsten blev 20 miljoner kronor.

Läs även: Fatsharks råttspel drar in över 100 miljoner

Spelet fortsätter att sälja bra enligt bolaget.

”Vi har nu sålt över 1,5 miljoner kopior av Vermintide i olika kanaler det mesta är digitalt”, säger Fatsharks vd och medgrundaren Martin Wahlund till Di Digital.

Men under 2016 mattades den finansiella tillväxttakten av, visar bolagets årsredovisning. Omsättningen blev 94 miljoner kronor medan vinsten föll till 1 miljon kronor.

Vinsten åts till stor del upp av att av- och nedskrivningarna ökade från 4 till 19 miljoner kronor. Ökningen beror enligt Martin Wahlund på att utvecklingskostnader för Vermintide har skrivits av efter att spelet har släppts.

”Vi gör ju vinst nu men vi ser de stora vinsterna på lite längre sikt. Vi har tagit en hel del större investeringar som vi hoppas kommer ge resultat framåt. Vi står inför ett mycket spännande 2018.” 

Foto:
Fatsharks grundare: Joakim Wahlström, Martin Wahlund, Rikard Blomberg och Johan Jonker.

Enligt honom fokuserade bolaget 2016 inte på vinst utan på att få in fler spelare och stärka varumärket.

”Vi har inte varit jättefokuserade på lönsamhet utan på att bygga varumärket och spelarbasen. Dessutom har vi släppt uppdateringar kontinuerligt och har investerat mycket i nya projekt som inte är utannonserade ännu.”

Även uppdateringarna av Vermintide säljer bra, berättar Fatshark-vd:n.

”Att många som köper spelet även köper uppdateringarna är det stora glädjeämnet. Det är ju lättare att sälja till en befintlig publik än att jaga nya kunder.”


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?