1515

Färre nya användare för Spotify än väntat – skruvar ner prognos kraftigt

Spotify hade färre användare än väntat under det andra kvartalet och skruvar nu ner förväntningarna för hela 2021, från maximalt 422 till 407 miljoner kunder. Däremot gör bolaget, överraskande nog, en knapp rörelsevinst för ett andra kvartal i följd.

Spotifys grundare och vd Daniel Ek.
Spotifys grundare och vd Daniel Ek.Foto:Patrick T. Fallon

Under det senaste året har Spotify åkt bergochdalbana på New York-börsen. Aktien nådde en toppnotering den 16 februari i år vid 354 dollar, men har därefter fallit tillbaka till 237 dollar. Uppgången under de senaste tolv månaderna är nu helt utraderad. Men den samlade analytikerkåren anser att det finns mer att hämta i Spotifys aktie. Det genomsnittliga riktpriset på tolv månaders sikt, baserat på rekommendationer från 30 analytiker, uppgår i dag till knappt 300 dollar. Det är 22 procent högre än Spotifys nuvarande aktiekurs.

På onsdagen var det dags för Spotify att visa korten för sitt andra kvartal. Bolaget redovisar att antalet månatligen aktiva användare växte till 365 miljoner, vilket var lägre än Spotifys egen prognos om att nå 366-373 miljoner kunder. Misslyckandet innebär samtidigt att Spotify nu skriver ner sin helårsprognos till att nå 400-407 miljoner användare, vilket inkluderar både betalande och annonsfinansierade konton, från tidigare estimat om 402-422 miljoner användare.

Det sämre utfallet än lovat uppges vara ett resultat av ett mer dämpat kundintag under första halvan av kvartalet. Före rapporten fanns det en oro för att utvecklingen på flera nyckelmarknader, inte minst Indien, hämmats av en förvärrad smittspridning av coronaviruset. Spotify bekräftar att covid-19 hade en negativ effekt och att bolaget under kvartalet stoppade vissa marknadsföringskampanjer på grund av ”allvarlighetsgraden av pandemin”.

Däremot klarade Spotify av att nå sitt estimat om antalet betalande kunder, som står för 90 procent av bolagets omsättning. Totalt adderade musiktjänsten 7 miljoner nya premiumkunder under kvartalet, till totalt 165 miljoner. Helårsprognosen skruvas nu upp till 177-181 miljoner betalande kunder, från tidigare estimat om 172-184 miljoner.

Direkt efter rapporten backade aktien med 2 procent i förhandeln på Wall Street.

Intäkterna landade om drygt 2,3 miljarder euro för det andra kvartalet, vilket var i linje med Bloombergs analytikerkonsensus. Under årets tre första månader gjorde Spotify överraskande nog en rörelsevinst på 14 miljoner euro, vilket upprepades under det andra kvartalet då resultatet blev 12 miljoner euro. Analytikerna hade estimerat att Spotify skulle göra ett minusresultat om 66 miljoner euro.

Den genomsnittliga intäkten per premiumkund uppgick till 4,29 euro, en minskning med 1 procent på årsbasis rensat för valutaeffekter. Det var däremot en ökning från det första kvartalet då samma siffra uppgick till 4,12 euro. Bolaget har under våren genomfört marginella prishöjningar på ett 40-tal mogna marknader, däribland Sverige, men det har enligt bolaget inte lett till något större bortfall av kunder. 

I dag behåller Spotify enbart runt en fjärdedel av sina intäkter från musik medan resterande delar går till skivbolag, artister och låtskrivare. Ett positivt tecken för marknaden var att bolaget förbättrade sin bruttomarginal under det andra kvartalet till 28,4 procent, vilket var klart högre än bolagets egen prognos om 23,6-25,6 procent. Det berodde delvis på redovisningstekniska åtgärder, men även att bolagets storsatsning på poddar börjar bidra till resultatförbättringar tillsammans Spotifys marknadsplats för artister.

Satsningen på poddar ses som ett positivt steg mot en förbättrad bruttomarginal, eftersom de är billigare att distribuera och producera med färre mellanhänder. Under det andra kvartalet ökade antalet användare som lyssnar på poddar via appen marginellt, uppger Spotify, men andelen har dock legat kvar runt 25 procent för tre kvartal i följd. Däremot uppger de att konsumtionen av poddar, mätt som antalet lyssnade timmar på plattformen, var rekordhög under kvartalet i relation till musik.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?