1515

Facket larmar om dåliga villkor hos matapparna

Fackförbundet Transport kritiserar anställningsvillkoren som erbjuds cykelbud för matleveranstjänster som Foodora, Wolt och Uber Eats. Transport har uppmanat bolagen att teckna kollektivavtal – men fått nobben.

Finska Wolt, tyska Foodora och amerikanska Uber Eats har gett sig in på samma marknad i Sverige. Foto: Wolt/Press, Uber Eeats/Press, Caroline Eriksson
Finska Wolt, tyska Foodora och amerikanska Uber Eats har gett sig in på samma marknad i Sverige. Foto: Wolt/Press, Uber Eeats/Press, Caroline Eriksson

I höstas anklagades matleveransappen Foodora för lönedumpning. Då sade Foodoras Sverigechef Felipe Gutierre att bolaget valt bort kollektivavtal för att spara på administration och kostnader.

Läs mer: Foodora anklagas för lönedumpning

Nu ifrågasätter fackförbundet Transport lönerna, anställningsvillkoren och stressnivån hos de cykelbud som levererar mat för tjänster som Foodora, Wolt och Uber Eats. Det skriver Svenska Dagbladet.

"Lönenivåerna ligger långt under minimum och de flesta jobbar inte många timmar om dagen. Det är väldigt osäkra anställningar där cykelbuden inte vet hur mycket de kommer att tjäna eller om jobbet finns kvar nästa månad", säger Antti Vaino, utredare på Transport, till tidningen.

Transport har kallat bolagen till möten med syftet att få dem att teckna kollektivavtal som bland annat innehåller ett krav på en lön på minst 125 kronor i timmen.

Men det har inte gått vägen uppger Antti Vaino till Svenska Dagbladet.

Enligt fackförbundet tjänar cykelbuden 70 kronor timmen på vardagar, med en provision på 20 kronor per leverans. Sammanräknat blir det 110 kr i timmen enligt Transport. På helgerna är timlönen noll kronor och provisionen 75 kronor.

Företrädare för matapparna har gått i svaromål på Transports kritik.

Josefin Fröberg, marknadsförings- och pr-ansvarig på Foodora säger till Svenska Dagbladet att cyklisternas snittlön ligger över snittet för branschen. Ett genomsnittligt cykelbud arbetar elva timmar i veckan i omkring tre månader. Hon tycker att korta kontrakt är gynnsamma för att cyklisterna kan pussla ihop sitt schema med andra aktiviteter. 

Wolts Sverigechef Carl Zetterqvist uppger att bolagets anställda inte har klagat på lönerna. Uber Eats menar att cykelbuden inte är anställda av bolaget, utan kan välja att jobba med andra saker samtidigt.

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?