1515
Annons

Facebook tar sin Youtube-konkurrent till Sverige

Den sociala nätverksjätten Facebook rullar ut sin videotjänst "Watch" globalt. I september kommer Youtube-utmanaren till Sverige.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg.
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg.Foto:David Paul Morris

Videotjänsten, som är en utmanare till Google-ägda Youtube, gör det möjligt för plattformens användare att bland annat ta del av tv-serier och videor direkt via Facebook.

"Watch" lanserades i USA under 2017 med det uttalade målet att utmana etablerade aktörer på området. 

Antalet amerikaner som tittar över en minut på rörligt material i Watch har ökat till 50 miljoner per månad, enligt Facebooks biträdande produktchef Fidji Simo.

Läs mer: Amazons plan: Twitch ska döda Youtube 

Först ut att få ta del av videotjänsten i Europa är Storbritannien och Irland, där den lanseras i veckan. Först i september lanseras tjänsten i Sverige samt i länder som Norge, Tyskland och Spanien.

Affärsmodellen på Facebooks "Watch" är att berättigade innehållsskapare kan börja tjäna pengar genom reklampauser i sitt delade material.

Villkoren kommer att bli densamma som för videoskaparna i USA, 55 procent av de automatiserade annonsintäkterna går till upphovsmakaren medan resterande 45 procent hamnar i Facebooks ficka.

Läs mer: Facebook lovar 100 procent förnybart till 2020 

Under den korta tid videotjänsten har funnits har den klarat av att locka många tittare till vissa av programmen. Några stora attraktioner har varit livesändningarna av sportinnehållet med golfturneringen PGA Tour och Major League Baseball.

Framöver avser techjätten att satsa på ett starkare utbud kring "Watch" i form av nya program, bland annat med fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo och skådespelerskan Catherine Zeta Jones.

(TT/Finwire/Di Digital)

Läs mer: Facebook förlorar toppchef – går till Netflix 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?