1515

Facebook satsar på AR och VR

I veckan pågår Facebooks årliga utvecklarkonferens i Silicon Valley, där bland annat AR och VR är i fokus. Vi sammanfattar några av bolagets lanseringar och reder ut varför de är viktiga.

 

En gruppchatt i Facebooks nya virtuella värld Spaces.
En gruppchatt i Facebooks nya virtuella värld Spaces.

Den här veckan vill Facebook tjusa utvecklare på sin årliga utvecklarkonferens F8 i San Jose, Kalifornen. Och med sina över 1,8 miljarder användare har bolaget stort inflytande i utvecklarvärlden.

Grundaren och vd:n Mark Zuckerberg inledde F8 på temat alternativa verkligheter. Han intog scenen i sin vanliga uniform – grå t-shirt och jeans – och la ut orden om bolagets satsningarna på bland annat augmented reality, virtual reality och förbättringar i chattbot-plattformen i Messenger.

Facebooks nya ”Camera Effects Platform” är en utveckling av ”Facebook Camera” med filter, ramar och olika effekter (lika Snapchats) som lanserades för en månad sedan. Den nya plattformen har AR-funktioner där utvecklare kan skapa olika filter, effekter och 3D-objekt för Facebook Camera. Den är också anpassad är att fungera med hårdvara, som olika AR-glasögon i framtiden.

Foto: Facebook har på senare tid kritiserats för att kopiera Snapchats olika funktioner, med både filter och så kallade ”stories” där användarna kan lägga upp liveklipp. Mark Zuckerberg menar dock att dessa inslag bara är en del av plattformen, som användarna bara har fått se en bråkdel av.

Bakom kameraplattformen står bland annat 13th Lab, det svenska bolaget som Facebook köpte upp 2015.

På F8 presenterade Mark Zuckerberg även en ny social VR-produkt, Spaces, i form av en virtuell värld där användarna kan träffas genom avatarer. Det låter ungefär som en mer avancerad och verklighetsbaserad version av gamla Second Life, som några av oss säkert minns från hajpen för tio år sedan.

Facebook vill göra VR-upplevelsen till en gruppaktivitet med Spaces, där användarna kan chatta, prata, rita och titta på videoklipp tillsammans genom Facebooks VR-glasögon Oculus Rift.

Foto:

Spaces är Facebooks första försök att integrera VR-glasögonen i sin grundplattform, tre år efter uppköpet av Oculus AI, och det kommer säkerligen fler. Men Facebook vill också finnas på andra VR-plattformar med Spaces och inte bara Oculus Rift, vilket tyder på en öppen VR-strategi.

En annan av Facebooks lanseringar på F8 var en flik i Messenger som låter användare upptäcka nya chattbotar. Botar är enkelt förklarat artificiell intelligens i form av digitala assistenter som vi kan använda för olika tjänster. Det kan handla om att boka resor, läsa nyheter och spela spel. 

Det var för ett år sedan som Facebook släppte sin botplattform för utvecklare och sedan dess har det tagits fram 100 000 botar för Messenger. Problemet är dock att det är svårt att hitta dem.

Det vill Facebook råda bot på med genom en flik med populära botar, QR-koder som kopplar en direkt till en bot och en chattfunktion – ”chat extensions”, där man kan använda botar direkt i konversationer på Messenger. Det kan till exempel handla om att boka hotell och flygresor tillsammans.

Här listar Facebook alla nyheter hittills från F8.

Läs också: Därför pratar alla plötsligt om botar

Här inleder Mark Zuckerberg F8:

 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?