1515

Nya användare strömmar in till Facebook – trots skandalen

Facebooks intäkter var bättre än väntade under det första kvartalet 2018. Runt 70 miljoner nya användare strömmade också in till plattformen, trots dataläckan i färskt minne, med kraftigt växande annonsintäkter.

Facebooks vd, styrelseordförande och grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks vd, styrelseordförande och grundare Mark Zuckerberg.Foto:Nam Y. Huh

Sedan mitten på mars har Facebook befunnit sig i skottgluggen efter att data från 87 miljoner användare läckt till analysföretaget Cambridge Analytica, som senare använde informationen i mindre smickrande sammanhang.

Så här långt har skandalen dock inte satt några spår i Facebooks siffror. Under det första kvartalet 2018 uppgick nämligen de totala intäkterna till knappt 12 miljarder dollar, nästan 5 procent över analytikernas förväntningar.

Techjättens nettovinst landade samtidigt på cirka 5 miljarder dollar under perioden, en förbättring med 63 procent sedan första kvartalet 2017.

”Trots att vi har stått inför viktiga utmaningar har våra affärer fått en stark start på 2018”, skriver Mark Zuckerberg, vd och grundare, i rapporten.

Facebooks försäljning består nästan uteslutande av annonsintäkter. Tur är kanske då att annonsörerna ser ut att ha fortsatt förtroende för plattformen, trots att vissa stora bolag vädrat sitt missnöje mot Mark Zuckerberg. På årsbasis stiger reklamintäkterna nämligen med 50 procent till 11,8 miljarder dollar.

Läs mer: Twitter slår förväntningarna inför Facebooks rapport – men backar på börsen 

Efter skandalen mobiliserade sig privatpersoner på andra sociala medier under parollen "Delete Facebook", där de uppmanade andra användare att radera sina konton. Men anseendet ser ändå inte ut att ha skadats avsevärt hos allmänheten.

Under årets tre första månader ökade antalet månatliga användare, MAU, med runt 70 miljoner. Därmed har totalsiffran stigit från 2,13 miljarder vid årsskiftet till nuvarande 2,20. Användartillväxten var i linje med analytikernas förväntningar, om än något lägre än mellan de senaste kvartalen.

Intäkterna per användare ökade till 5,53 dollar, upp 30 procent jämfört med samma period i fjol, tack vare en särskilt stark tillväxt för Facebook i Europa och i Asien-Stillahavsregionen.

Dataskandalen rullades annars upp vid en obekväm tidpunkt för Facebook. Redan under sista kvartalet i fjol sjönk antalet dagligen aktiva konton i USA och Kanada, som är företagets mest lönsamma marknad, från 185 till 184 miljoner. 

Det var första gången i bolagets historia som Facebook drabbades en negativ tillväxt på någon marknad under ett enskilt kvartal. Men även på denna punkt repade sig Facebook under inledningen på 2018 och såg en återhämtning till 185 miljoner användare.

Läs mer: Ödesvecka väntar för techjättarna 

Facebooks starka rapport är bara den senaste i ledet bland de stora amerikanska techjättarna. Streamingtjänsten Netflix, Googles moderbolag Alphabet och mikrobloggen Twitter har samtliga redovisat siffror över förväntan under senaste veckan.

Facebooks rapport presenterades efter börsens stängning på Wall Street sent på onsdagen, svensk tid, där bolaget stängde runt nollstrecket. I efterhandeln steg dock aktien med uppemot 6 procent.

En brasklapp i sammanhanget är att Cambridge Analytica-skandalen avslöjades den 17 mars, då bara två veckor återstod av rapportperioden ifråga. Trots detta har flera analytiker hävdat att rapporten skulle kunna ge en indikation om hur stor skada dataläckan haft på företaget.

Läs mer: Krisexperten om Zuckerberg: "Såg ut att gå på ångestdämpande" 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?