1515

Facebook lanserar plattform för botar

Facebook lanserar ett verktyg för att bygga botar i Facebooks meddelandetjänst. Genom plattformen vill Facebook förenkla användarnas kommunikation med företag. Det framkom under Mark Zuckerbergs tal på F8-konferensen i San Francisco.

Mark Zuckerberg vill satsa på botar och lanserar en ny plattform.
Mark Zuckerberg vill satsa på botar och lanserar en ny plattform.

Facebooks utvecklarkonferens F8 är ett tvådagarsevent som hålls i San Francisco. Under tisdagskvällen lanserade Facebooks grundare Mark Zuckerberg två stora, men förväntade nyheter.

Inför F8 har det spekulerats i att Facebook skulle lansera ett Messenger för tredjeparts-botar. Det skulle fungera som en App store men för botar i Facebooks meddelandetjänst Messenger. Den har nu över 900 miljoner användare och kan bli den plattform som bolag väljer för att nå ut till sina kunder med hjälp av botar.

”Vi började fundera på hur ni lättare kunde kommunicera med företag. Ingen gillar att ringa upp företag. På samma sätt som man skickar ett meddelande på Facebook tyckte vi att du skulle kunna skicka ett meddelande till företaget. Idag lanserar vi en plattform för botar”, sa Mark Zuckerberg på scenen i San Francisco.

Läs även: Botar i fokus på Microsofts utvecklarfest

Utöver bara text kommer botarna kunna svara med strukturerade meddelanden som innehåller bilder, länkar, och åtgärdsknappar. Med botarna kommer användarna kunna göra en reservation på en restaurang, granska ett e-handelköp och mer.

Facebook har tidigare lanserat samarbeten för botar med taxibolagen Uber och Lyft och nu senast med flygbolaget KLM. Facebook-användare ska numera kunna checka in, få uppdateringar och chatta med KLM:s kundtjänst i Messenger-appen. 

Förutom plattformen för botar ska Facebook satsa mer på live-video. Tidigare den här månaden öppnade bolaget upp direktsänd videotjänst för alla att använda. Nu lanserar Facebook även ”Live API”. 

”Vi befinner oss i början av en guldålder av live-video”, sa Mark Zuckerberg.

Läs även: Är Facebook på väg ikapp Youtube?

Läs även: Så bra går Facebooks instant articles


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?