1515

Facebook lanserar plattform för botar

Facebook lanserar ett verktyg för att bygga botar i Facebooks meddelandetjänst. Genom plattformen vill Facebook förenkla användarnas kommunikation med företag. Det framkom under Mark Zuckerbergs tal på F8-konferensen i San Francisco.

Mark Zuckerberg vill satsa på botar och lanserar en ny plattform.
Mark Zuckerberg vill satsa på botar och lanserar en ny plattform.

Facebooks utvecklarkonferens F8 är ett tvådagarsevent som hålls i San Francisco. Under tisdagskvällen lanserade Facebooks grundare Mark Zuckerberg två stora, men förväntade nyheter.

Inför F8 har det spekulerats i att Facebook skulle lansera ett Messenger för tredjeparts-botar. Det skulle fungera som en App store men för botar i Facebooks meddelandetjänst Messenger. Den har nu över 900 miljoner användare och kan bli den plattform som bolag väljer för att nå ut till sina kunder med hjälp av botar.

”Vi började fundera på hur ni lättare kunde kommunicera med företag. Ingen gillar att ringa upp företag. På samma sätt som man skickar ett meddelande på Facebook tyckte vi att du skulle kunna skicka ett meddelande till företaget. Idag lanserar vi en plattform för botar”, sa Mark Zuckerberg på scenen i San Francisco.

Läs även: Botar i fokus på Microsofts utvecklarfest

Utöver bara text kommer botarna kunna svara med strukturerade meddelanden som innehåller bilder, länkar, och åtgärdsknappar. Med botarna kommer användarna kunna göra en reservation på en restaurang, granska ett e-handelköp och mer.

Facebook har tidigare lanserat samarbeten för botar med taxibolagen Uber och Lyft och nu senast med flygbolaget KLM. Facebook-användare ska numera kunna checka in, få uppdateringar och chatta med KLM:s kundtjänst i Messenger-appen. 

Förutom plattformen för botar ska Facebook satsa mer på live-video. Tidigare den här månaden öppnade bolaget upp direktsänd videotjänst för alla att använda. Nu lanserar Facebook även ”Live API”. 

”Vi befinner oss i början av en guldålder av live-video”, sa Mark Zuckerberg.

Läs även: Är Facebook på väg ikapp Youtube?

Läs även: Så bra går Facebooks instant articles


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?