1515

Facebook bojkottas av amerikansk annonsjätte – tappar miljarder

Dagligvarujätten Unilever väljer att bojkotta annonsering på Facebook och Twitter i USA åtminstone under resterande delen av 2020. Beslutet grundar sig i att plattformarna inte markerat tillräckligt mot hatiska budskap, skriver bolaget enligt Wall Street Journal.

Både Facebook och Twitter backade kraftigt på Wall Street efter beskedet.

Foto:Larsen, Håkon Mosvold

Beskedet att Unilever lämnar både Twitter och Facebook FB -2,19% Dagens utveckling kan bli ett stort bakslag för de båda sociala mediejättarna. Unilever har de senaste åren haft en marknadsföringsbudget på nästan 8 miljarder dollar per år, enligt CNBC.

Bolaget hänvisar beslutet till att plattformarna inte tagit sitt ansvar när det kommer till att markera mot hatiska budskap, och att det därför inte längre går att annonsera med tanke på ”den nuvarande polariseringen” och att USA snart går till val.

”Att fortsätta att annonsera på dessa plattformar för närvarande skulle inte ge mervärde för människor och samhälle”, skriver Unilever i ett uttalande. 

Den senaste tiden har framför allt Facebook varit föremål för kritik i takt med att vd:n Mark Zuckerberg till en början inte velat moderera president Donald Trumps kontroversiella inlägg om att sätta in militär mot demonstranter i USA.

Medan Twitter valt att moderera politikers inlägg, som att i Twitters fall sätta varningsflagg på vissa av Donald Trumps tweets, har Facebook låtit presidentens ord stå okommenterade.

Facebooks förhållningssätt har lett till att flera stora företag valt att bojkotta annonsering på plattformen. Bland annat har glasstillverkaren Ben & Jerrys samt klädmärkena North Face och Patagonia slutat att annonsera på Facebook.

Det senaste dygnet har även teleoperatören Verizon, med Hans Vestberg som vd och styrelseordförande, kommit med beskedet att de bojkottar annonsering på Facebook med hänvisning till bolagets hantering av Donald Trumps uttalanden.

”Vi pausar reklam tills det finns en lösning som är lika hållbar som den vi har nått med Youtube och andra partner”, säger presschef John Nitti i ett pressmeddelande enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Andra bolag som Nestlé och Proctor & Gamble har i stället uppmanat Facebook om att se över policy och riktlinjer, noterar nyhetsbyrån.

Aktierna för Facebook och Twitter hade tappat drygt 7 procent när New York-börserna stängde på fredagen.


Innehåll från WndyAnnons

Wndy vill bli hela Sveriges digitala HR-avdelning

Startupen Wndy erbjuder små och medelstora bolag att prenumerera på HR-expertis och digitalt få tillgång till exakt rätt kompetens precis när det behövs.

– Vi vill digitalisera HR-arbetet och framför allt underlätta för entreprenörer och företagare att investera i sin personal på riktigt, säger grundare Daniel Eriksson.

Det svenska företaget Wndy vill förenkla och förbättra tillgången till HR-expertis för mindre bolag. Genom att samla kunskap lättillgängligt i en digital plattform och kombinera det med experthjälp från HR-konsulter via ett videomöte, får företagare snabbt tillgång till den kunskap de för tillfället behöver. Oavsett om det handlar om rekrytering, lön eller större strategiska frågor.

Bakom Wndy finns entreprenören som vet vad företagen vill ha och HR-experten som vet vad företagen behöver. Grundaren Daniel Eriksson har tidigare byggt celebrity endorsement-byrån PAgency, som bland annat arbetar med Zara Larsson, Molly Sandén och Benjamin Ingrosso och har själv upplevt hur svårt det kan vara att hitta rätt när det handlar om personalfrågor.

– Som företagare har jag ofta känt en brist på HR-kunskap när jag får frågor om till exempel pension, försäkringar eller kanske permittering som varit aktuellt under pandemin. Det är otroligt viktigt att det blir rätt, både för dig som anställd och för dig som arbetsgivare. Och det är där Wndy kommer in i bilden, säger han.

Bygger på videomötet

Wndy är en digital plattform och prenumerationstjänst för små och medelstora företag som bygger på videomöten. Det finns även en chattfunktion för enklare frågor samt ett stort utbud av mallar och dokument.

– Det här är ett smart och snabbt sätt att få tillgång till den HR-expertis du behöver både för stunden och i det större perspektivet. Du bokar enkelt ett videomöte genom att kort beskriva ditt ärende, välja en tid som passar och sedan den HR-expert du vill prata med.

På Wndy finns även COO Marie Wikander, HR-expert med lång erfarenhet, bland annat från techbolag som Klarna och Trustly. Marie har stött på många företag som är i behov av den typ av tjänst som Wndy erbjuder.

– Jag ser att många företag saknar HR-kompetens men samtidigt har ett skriande behov av det. Många företagare lägger mycket tid på att fundera över de här frågorna samtidigt som de inte har resurser att anställa någon på heltid. Wndy är en perfekt lösning för dem, lättillgänglig, bred och kostnadseffektiv.

HR som en coachande kraft

Hon berättar att Wndy knutit flera seniora HR-experter till sig och att det är lika lätt att få operativ HR-hjälp, med till exempel avtal eller personalhandböcker, som att lägga en större HR-strategi för företaget eller få hjälp med ledarskapsutveckling.

–HR är som bäst när det fungerar som en coachande kraft. Genom att investera i dina medarbetare och din ledning så skapar du mer engagemang vilket leder till bättre resultat, säger Marie Wikander och fortsätter:

– Vi vet att det är viktigt att man som företagare investerar i sin personal. Wndy erbjuder möjligheten att göra det utan att behöva anställa en person med HR-kompetens. Vi tror att det här kan förändra synen på HR-branschen i grunden.

Läs mer om Wndy: wndy.se 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wndy och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?