1515

Facebook bojkottas av amerikansk annonsjätte – tappar miljarder

Dagligvarujätten Unilever väljer att bojkotta annonsering på Facebook och Twitter i USA åtminstone under resterande delen av 2020. Beslutet grundar sig i att plattformarna inte markerat tillräckligt mot hatiska budskap, skriver bolaget enligt Wall Street Journal.

Både Facebook och Twitter backade kraftigt på Wall Street efter beskedet.

Foto:Larsen, Håkon Mosvold

Beskedet att Unilever lämnar både Twitter och Facebook FB -0,56% Dagens utveckling kan bli ett stort bakslag för de båda sociala mediejättarna. Unilever har de senaste åren haft en marknadsföringsbudget på nästan 8 miljarder dollar per år, enligt CNBC.

Bolaget hänvisar beslutet till att plattformarna inte tagit sitt ansvar när det kommer till att markera mot hatiska budskap, och att det därför inte längre går att annonsera med tanke på ”den nuvarande polariseringen” och att USA snart går till val.

”Att fortsätta att annonsera på dessa plattformar för närvarande skulle inte ge mervärde för människor och samhälle”, skriver Unilever i ett uttalande. 

Den senaste tiden har framför allt Facebook varit föremål för kritik i takt med att vd:n Mark Zuckerberg till en början inte velat moderera president Donald Trumps kontroversiella inlägg om att sätta in militär mot demonstranter i USA.

Medan Twitter valt att moderera politikers inlägg, som att i Twitters fall sätta varningsflagg på vissa av Donald Trumps tweets, har Facebook låtit presidentens ord stå okommenterade.

Facebooks förhållningssätt har lett till att flera stora företag valt att bojkotta annonsering på plattformen. Bland annat har glasstillverkaren Ben & Jerrys samt klädmärkena North Face och Patagonia slutat att annonsera på Facebook.

Det senaste dygnet har även teleoperatören Verizon, med Hans Vestberg som vd och styrelseordförande, kommit med beskedet att de bojkottar annonsering på Facebook med hänvisning till bolagets hantering av Donald Trumps uttalanden.

”Vi pausar reklam tills det finns en lösning som är lika hållbar som den vi har nått med Youtube och andra partner”, säger presschef John Nitti i ett pressmeddelande enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Andra bolag som Nestlé och Proctor & Gamble har i stället uppmanat Facebook om att se över policy och riktlinjer, noterar nyhetsbyrån.

Aktierna för Facebook och Twitter hade tappat drygt 7 procent när New York-börserna stängde på fredagen.


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?