Annons

Få städer redo för nya regler för elsparkcyklar

På torsdagen träder regeringens beslut om ett parkeringsförbud för elsparkcyklar i kraft. Men få är redo. Enbart hälften av tillfrågade kommunerna har vidtagit några åtgärder, enligt en ny undersökning från Rise.

Foto:Janerik Henriksson/TT

”Det ska vara ordning och reda på våra gator och torg”, kommenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth i samband med att regeringen klubbade beslutet om att införa ett generellt parkeringsförbud på på gång- och cykelbanor i mitten av juni i år. 

Och på torsdagen, 1 september, börjar förändringen att gälla. Men hur stor effekt får den? I samband med det presenterar det statliga forskningsinstitutet Rise resultatet av en enkät de skickat ut till 15 svenska kommuner. Syftet har varit att kartlägga om frågan har skapat konflikter i kommuner samt att få en bild av hur kommunerna agerat inför förbudet. 

Enkäten visar att majoriteten av kommunerna inte gjort någon åtgärd, alternativt skapat ett betydligt antal färre parkeringsplatser än vad det finns fordon i kommunen. Som Di tidigare skrivit så har till exempel Göteborg valt att själva skjuta på införandet av förbudet till nästa vår på grund av att det behövs mer utrymme för nya parkeringsplatser. Samma sak gäller Västerås. 

Kent Eric Lång, senior projektledare vid RISE, anser att många kommuner överrumplades av regeringens beslut. 

”Jag tror att ett år hade varit rimligt för att sätta tryck på kommunerna och samtidigt ge tid att hitta bra lösningar. Kommunerna önskar också verktyg för att kunna styra antalet operatörer. Det fungerar bra i andra länder som Norge. Det blir bättre för användarna, operatörerna och medborgarna. Men vi saknar regelverk för det”, säger han. 

I de samtal Rise har haft med både kommuner och  elscooter-bolagen så är det tydligt att det är ett komplext område man tassar in på. Den nya lagen lägger stort ansvar på kommunerna att styra upp situationen.  Bäst förberedda för förändringen är, enligt de tillfrågade, Borås. Där har man valt en hybridlösning med fasta uppställningsplatser i centrum och friflytande i stadens yttre delar. Det är också en modell som Helsingborg, Jönköping, Norrköping och Halmstad arbetar efter, men enligt dem själva har de inte samma täthet mellan parkeringsplatserna som Borås har.  

”Både operatörer och kommunernas trafiktekniker tycker att Boråsmodellen är rätt väg. Det är enklare i en liten stad som Borås att ta fram P-platser i tillräcklig omfattning än i de större. Stockholm har hittat många döda ytor som inte används till annat och kan bli P-plats. P-platser för bil kan också omvandlas till cykelparkeringar. Konkurrensen om ytor är hård och det är komplext att beakta allt, särskilt trafiksäkerheten”, säger Kent Eric Lång.

Tier, som är en av de större aktörerna i de svenska städerna, har ett gott öga till Borås lösning. 

”Vi för kontinuerliga dialoger med de kommuner vi är verksamma i för att finna parkeringslösningar som är skräddarsydda efter var enskilt stad behov och möjligheter. Borås stad är ett bra exempel där Tier och övriga aktörer i branschen tagit fram en lösning tillsammans med staden, ”Boråsmodellen”, som mycket väl kan fungera som modell för de flesta städer”, säger bolagets policychef Dan Nerén i en kommentar.

Den 1 september införs också ett förbud mot att köra elsparkcyklar på gångbanor.

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera