1515

Explosionsartad ökning av bitcoinhandeln bland privatspararna

Privatspararnas intresse för kryptovalutan bitcoin har ökat explosionsartat under 2017. Hos de bägge nätmäklarna Avanza och Nordnet har antalet sparare som äger bitcoincertifikat ökat med flera hundra procent. 

Handeln i bitcoincertifikat har ökat kraftigt under 2017.
Handeln i bitcoincertifikat har ökat kraftigt under 2017.Foto:Rick Bowmer

Kryptovalutan bitcoins framfart under 2017 kan knappast ha gått någon förbi. Sedan årsskiftet har priset på bitcoin stigit med drygt 640 procent till omkring 7 200 dollar, enligt Coindesk. 

Läs mer: Nytt rekord för bitcoin – passerade 7 400 dollar

Den typen av kursuppgångar tenderar att fånga investerarnas ögon och de bägge nätmäklarna Nordnet och Avanza har sett ett kraftigt ökat intresse för att investera i bitcoin under året. 

”Intresset har exploderat skulle jag vilja påstå. Det är ett jätteintresse med mycket frågor både kring vad bitcoin är och hur man investerar", säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet. 

För den som inte vill investera direkt i bitcoin finns det relativt få alternativ och hos de bägge nätmäklarna får man för tillfället hålla till godo med certifikat utgivna av XBT Provider som följer kryptovalutans utveckling. 

Enligt statistik från Nasdaq har handeln i det populäraste certifikatet Bitcoin tracker ONE ökat från i genomsnitt 142 affärer om dagen under det första kvartalet 2017 till drygt 1 000 affärer om dagen i oktober. 

Hos Avanza har antalet personer som äger bitcoincertifikat gått från omkring 700 till 5 000 personer under det senaste året. 

"Det är intressant att intresset har blivit så brett. En så här kraftig ökning av antalet ägare har jag aldrig sett förut", säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza. 

Hos Nordnet har antalet sparare som äger bitcoin-certifikat i sin tur gått från 450 i januari till drygt 2 000 i oktober. 

XBT Provider var tidigare ett dotterbolag till den svenska bitcoinbrytaren KNC Miner som gick i konkurs i maj 2016. I samband med konkursen köptes bolaget av Jerseybaserade Global Advisors som trädde in som ny garant för XBT Providers certifikat. 

Läs mer: Stockholmsbörsen bötfäller bitcoinbolag

Detta innebär att man som investerare utöver fluktuationer i bitcoinpriset och valutakurser även har en motpartsrisk vilket innebär att dina pengar inte är skyddade på samma sätt som till exempel en fond om bolaget som utfärdat certifikaten går i konkurs. 

"Personer som investerar i certifikaten är exponerade mot bolaget. Så om bolaget skulle gå i konkurs är de som äger certifikaten exponerade", säger Laurent Ksiss, vd för XBT Provider, till Di Digital i samband med att bolaget lanserade ett nytt certifikat för kryptovalutan etherum i oktober. 

Vad hade du gett för råd till någon som funderar på att investera?

”Kryptovalutor är ett nytt och volatilt tillgångsslag. Jag tycker du behöver göra din hemläxa och du måste absolut vara försiktig. Jag rekommenderar verkligen inte att du investerar dina pensionsbesparingar, men har du lite pengar över och tror att kryptovalutor kan stiga i värde i det ekosystem vi har idag så hade jag absolut gjort ett försök", säger Laurent Ksiss. 

Läs mer: Bitcoinrysaren gav bingo på börsen

Finansvärldens syn på kryptovalutor är i dag minst sagt splittrad och bland annat de bägge storbankerna JP Morgan och Credit Suisses vdar Jamie Dimon och Tidjane Thiam har kritiserat bitcoin som de anser är en bubbla. 

Förra veckan meddelade dock börsoperatören CME Group att man kommer lansera terminskontrakt på bitcoin innan årsskiftet vilket gav nytt bränsle till bitcoinpriset. 

Joakim Bornold tillhör dem som har en optimistisk syn på kryptovalutornas framtid. 

”Jag tillhör inte skeptikerna till fenomenet kryptovalutor. Problemet är att jag inte har någon aning om värdet och det kan mycket väl vara en bubbla, men att det finns en funktion och en framtida plats för dem i det ekonomiska ekosystemet det är jag helt övertygad om", säger Joakim Bornold. 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?