1515
Annons

Experterna: Då går vi in i metaversum

Metaversum tog sig in bland nyorden 2021 – ändå går åsikterna isär kring exakt vad det är.

En plats, en idé eller en tid; det är några versioner tekniksprånget som många just nu försöker formulera.

”Människor kommer inte göra ett aktivt val, ’nu vill jag leva i metaversum’, det kommer bara ske, gradvis”, spår Northzones William Jilltoft.

Henrik Nel (t.v.) är vd på Mindark som utvecklar spelet Entropia Universe. William Jilltoft är investerare på Northzone.
Henrik Nel (t.v.) är vd på Mindark som utvecklar spelet Entropia Universe. William Jilltoft är investerare på Northzone.

90-talsordet ”cyberspace” var också ett så kallat ”buzzword”. Det användes för att beskriva den alternativa digitala platsen som internet innebar. Kommunikationen där var elektronisk och blixtsnabb, till skillnad från den fysiska världen.

Det är däremot svårt att minnas när någon senast använde uttrycket cyberspace? Allt det nya som behövde förklaras och katalogiseras i hjärnan då är så naturligt inflätat i vardagen i dag. Det är rent av otänkbart att se digital kommunikation som något annat än bara kommunikation.

Mycket talar för att det nya modeordet ”metaversum” kommer gå samma öde till mötes. Termen som många nu försöker använda för att underlätta omställningen till den (möjligen) virtuella platsen där vi kommer spendera merparten av vår tid, om man får tro förespråkarna.

”Men ingen kan med säkerhet säga vad metaversum är. Man gör det väldigt enkelt för sig om man påstår att vi kommer gå runt med vr-masker”, säger William Jilltoft, investerare på Northzone med ett ansvar för riskkapitalbolagets investeringar i blockkedjebaserade bolag.

När Mark Zuckerberg presenterade sin version av metaversum var det stort fokus på hologramliknande funktioner.
När Mark Zuckerberg presenterade sin version av metaversum var det stort fokus på hologramliknande funktioner.

Techprofilen Shaan Puri gav sin syn på saken i slutet av oktober förra året, en tolkning många sedan dess verkar ha anammat. Puri skrev i en serie tweets att metaversum inte alls är plats utan en tid.

”Det är inte en virtuell värld som Minecraft, Roblox eller den värld som Zuck (Mark Zuckerberg, Di:s anm.) demonstrerade”, skrev han.

”Precis som att det inom artificiell intelligens pratas om ”singulariteten” (tillfället då ai passerar mänskligt intellekt, Di:s anm.) är metaverse tiden då våra digitala liv blir viktigare för oss än våra fysiska liv”, menar Puri.

”Viktigare än” går förstås att diskutera. Ett exempel skulle kunna vara tillfället då du hellre vill köpa ett unikt digitalt konstverk för att använda som profilbild till dina digitala konton, istället för att lägga pengarna på smycken eller en fin klocka att visa upp i den fysiska världen. När det blir viktigare för dig hur din avatar ser ut i dina digitala möten än hur du själv ser ut när du går på stan.

Här är Facebooks version kring hur 3d-avatarer kan se ut i ett framtida metaversum. Användare kommer att kunna anpassa sitt utseende, och till exempel köpa glasögon.
Här är Facebooks version kring hur 3d-avatarer kan se ut i ett framtida metaversum. Användare kommer att kunna anpassa sitt utseende, och till exempel köpa glasögon.

För de som spelar spel och lägger pengar på så kallade skins är det här något som varit naturligt i många år.

I samma andetag som ”metaversum” nämns ofta också andra modeord som ”web3”, ”NFT” och ”krypto”.

”Mycket av det som händer i metaversum gynnas av krypto”, säger William Jilltoft men menar att metaversumtjänster inte per automatik behöver bygger på blockkedjor, vilket däremot är kärnan inom krypto.

”Men att bevisa ägarskap över digitala tillgångar kommer att bli viktigt i metaversum. Det gör man bäst genom NFT:er”, menar han.

NFT är den klart största trenden inom just digitalt ägande, inte minst när det kommer till konst. De flesta verkar dock ense om att NFT som teknik har en betydligt bredare potential. Alla former av certifikat och bevis, även i den fysiska världen, skulle kunna bygga på NFT:er, vilket förespråkare av web3 gärna poängterar.

Web3 är benämningen på nästa generation av internet, där målet är att flytta dagens tjänster från platser kontrollerade av myndigheter, stora institutioner eller techjättar, ut på ett decentraliserat nätverk där ingen enskild person eller ämbete har ensam makt.

”I dag är det ganska svårt. Användarupplevelsen kring att köpa kryptovalutor eller NFT:er är komplicerad. Det är när du verkligen hittar riktigt enkla lösningar – när vi tar krypto ut ur kryptovärlden – som det kommer bli stort på riktigt”, säger William Jilltoft.

Sådana exempel börjar växa fram. Ett metaversum och tidigt exempel är återigen inom spelvärlden: Axie Infinity.

Spelets egen ekonomi gör att användare som spelar, eller jobbar med att utveckla spelkaraktärer eller varor, kan sälja sina skapelser och få betalt i kryptotillgångar. Dessa kan sedan växlas till så kallade fiatvalutor, som kronor eller dollar. Fenomenet kallas ”play to earn” – spela för en ersättning – och visar att en digital värld kan fungera precis som den fysiska världen vi känner till i dag; arbete genererar en intäkt som du sedan kan leva på.

Men även om Axie Inifitniy är blockkedjebaserat och har vunnit internationellt erkännande på senare tid finns liknande exempel närmare oss. Göteborgsbolaget Mindark var bland de första i världen med en fungerande digital ekonomi i en egen värld. Och detta redan på tidigt 00-tal – långt innan bitcoin och blockkedjeteknik existerade.

Så här ser ”New Treasure Island” ut i Entropia Universe. Totalt har ön värderats till 800.000 dollar och de många spelarna som investerat i ”deeds” i ön får framöver vara med och dela på den avkastning som skapas, när ekonomin där utvecklas.
Så här ser ”New Treasure Island” ut i Entropia Universe. Totalt har ön värderats till 800.000 dollar och de många spelarna som investerat i ”deeds” i ön får framöver vara med och dela på den avkastning som skapas, när ekonomin där utvecklas.

”När vi sålde den första virtuella ön för 26.500 dollar 2004 skapade det rubriker i hela världen”, säger Henrik Nel, vd på Mindark som ligger bakom den virtuella spelvärlden Entropia Universe.

Ett år efter den affären, då en 22-årig student från Australien köpte spelön ”Treasure Island”, köpte en brittisk regissör ”The Space Resort” för 100.000 dollar.

”Vi var och är fortfarande pionjärer”, säger Henrik Nel, som konstaterar att spelet fortfarande är högst levande och faktiskt har fått ett uppsving i takt med tiden hunnit ikapp deras banbrytande idé.

”Definitionen av metaversum skiljer sig beroende på vem du frågar – det finns ingen konsensus. Däremot finns det ganska många delar som återkommer när olika personer försöker definiera det”, säger han.

Att det är en digital miljö där du kan jobba och tjäna pengar och sedan antingen använda pengarna eller ta ut dem i den fysiska världen, är något Henrik Nel understryker.

”Vi har personer som jobbar i Entropia Universe. De utför tjänster och uppdrag åt andra användare som inte har tid att göra det själva, men är villiga att betala för bekvämlighet. Precis som i verkliga världen i dag”, säger han.

Istället för en egen kryptovaluta kallas deras spelvaluta PED (Project Entropia Dollar) och är direkt knuten till amerikanska dollar. Du sätter in pengarna till Mindark som sedan också står för utbetalningarna när du vill gå och handla mat.

”Det är klart vi följer blockkedjetekniken och var den är på väg. Det går tveklöst åt det hållet”, säger Henrik Nel, som dock inte kan bekräfta när, eller om, Entropia kommer flytta till en blockkedja.

Hur central tycker du att just den virtuella världen är för definitionen av metaversum?

”Jag tror att utvecklingen går åt det hållet. Virtual reality och augmented reality kommer. När du har ar-glasögon på dig och ser en skjorta i en butik kommer du kunna köpa den till din avatar, till exempel. Det blir mycket mer integrerat i det vardagliga livet.”

Med ar-glasögon kommer digitala objekt att kunna förstärka verkligheten.
Med ar-glasögon kommer digitala objekt att kunna förstärka verkligheten.Foto:Facebook

Men, tillägger han, vad man än säger i dag kommer det framstå som plattityder.

”Om du frågade någon 1995 hur världen skulle se ut 2021 hade du också fått plattityder som svar. Vissa saker hade stämt, men ingen hade kunnat säga att Tiktok skulle vara stort. På samma sätt går det inte att säga vad metaversum kommer att innebära.”

”Människor kommer inte göra ett aktivt val, ’nu vill jag leva i metaversum’. Det är något som bara kommer att ske gradvis. Många kommer inte ens tänka på att det har hänt”, säger William Jilltoft.

Lika lite som vi i dag tänker på att den här artikeln är publicerad i cyberspace.


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?