1515

Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren”

E-handelsjätten Amazon rekryterar svensk personal och planerar en lansering i Sverige innan sommaren. Det uppger fem av varandra oberoende e-handelsexperter för Di Digital.

E-handelsprofilerna Hans Otterling, Staffan Mörndal, Patrik Hedelin och Pär Svärdson tror på en snar lansering för Amazon i Sverige.
E-handelsprofilerna Hans Otterling, Staffan Mörndal, Patrik Hedelin och Pär Svärdson tror på en snar lansering för Amazon i Sverige.

”Jag vet om flera rekryteringsprocesser där Amazon söker folk med e-handelskompetens. Målet ska vara en lansering i god tid innan Black Friday i november i år”, säger Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane Capital med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen.

E-handelsprofilen Pär Svärdson, som grundade både Adlibris och Apotea, ger en snarlik bild.

”Jag har hört många rykten om ett hemligt projekt i Stockholm och att man ska lansera något under våren. Jag gissar att det rör sig om en svenskspråkig sajt. Kanske ska Amazon lansera sajter på alla språk i EU? Jag tror man börjar med att använda lagerlokalerna i Tyskland. Sedan bygger man ut i de områden som tar fart”, säger han.

Även nätbutiken Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko har hört att Amazon kommer till Sverige under andra kvartalet i år. Och Patrik Hedelin, partner på riskkapitalbolaget Eequity, är övertygad att en lansering sker i år.

”Jag vet att de har sökt brett efter e-handelskompetens i Sverige och att de även har annonserat om specifika tjänster inom lagerhantering. Med tanke på de långt gångna processerna är det fullt möjligt att det sker en lansering av Amazon.se redan i vår, men absolut före Black Friday. Jag tror att de kommer att rulla ut ett svenskt lager samtidigt”, säger han.

De kommer att gå in i Sverige, Danmark och Finland samtidigt och erbjuda fri hemkörning och leverans nästa dag.

Även Hans Otterling, partner på riskkapitalbolaget Northzone, tror på en snar lansering med eget nordiskt lager från start.

”De kommer att gå in i Sverige, Danmark och Finland samtidigt och erbjuda fri hemkörning och leverans nästa dag. Med tanke på Amazons resurser tror jag att de kommer ha ett lager i Norden redan från början”, säger han.

I Europa fins Amazon redan i Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien. 

Läs mer: Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid” 

Men i Sverige är verksamheten än så länge begränsad till serververksamheten Amazon Web Services. För ett knappt år sedan kunde Di Digital rapportera att man köpt Amazon.se från en 60-årig Stockholmare som ägt domännamnet sedan 1997. Nu talar alltså mycket för en lansering av Amazon.se redan under våren. 

”Jag skulle tro att de fokuserar på att sälja sportartiklar, hemelektronik och vitvaror. Det är lätt att sourca från Tyskland och Storbritannien där Amazon redan har lager. Kommer man upp i volym öppnar man lager i Sverige inom 1-2 år. Jag tror inte de satsar så mycket på böcker, där verkar de svenska förlagen hålla emot”, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital.

Helt säker tycks ingen vara. Amazon har nämligen varit nära en Sverigesatsning vid minst två tidigare tillfällen. Och sedan blåst av. 

Jag tror inte Amazon planerar någon jättesatsning på bokfronten i Sverige i år.

Första gången var kring 2000 då bolagets vd och grundare Jeff Bezos besökte Sverige. Sedan brast it-bubblan och planerna lades på is.

Andra gången var kring 2013 då man förhandlade med svenska bokförläggare och distributörer. Processen gick så pass långt att branschorganisationen Svensk Bokhandel bekräftade att Amazon skulle börja sälja svenska böcker redan följande år. Men planerna strandades. 

"Jag tror inte Amazon planerar någon jättesatsning på bokfronten i Sverige i år. Men man kanske planerar någonting. När man gick in i Holland började man ju erbjuda e-böcker via sin läsplatta Kindle till exempel”, säger Jonas Tellander, vd för ljudboksbolaget Storytel, som även äger förlaget Norstedts.

Amazons intåg blir brutalt för vissa bolag.

Amazons troliga lansering anses påskynda den konsolideringsvåg som just nu pågår inom den svenska e-handeln. Och Hans Otterling uppger att Northzone har tagit hänsyn till Amazons planer i samband med sina investeringsbeslut sedan flera år tillbaka.

Läs mer: Amazon driver på fusionsvåg bland svenska nätbutiker 

”Amazons intåg blir brutalt för vissa bolag. De som bara erbjuder en traditionell e-handelstjänst utan egna produkter kommer att få det tufft. Våra investeringar måste därför ha egna varumärken och en tydlig profil, med stark marknadsföring i sociala medier”, säger han, och lyfter fram modebolaget Na-kd som ett framgångsrikt exempel.

Patrik Hedelin på Eequity påpekar att svenskarna redan i dag beställer varor från Amazon via utlandet för kring 800 miljoner kronor om året. Han ser positivt på Amazons planer och tror att många svenska bolag kommer att kunna skaffa sig nya kunder via Amazon genom att köpa marknadsföring, vid sidan av existerande plattformar som Google och Facebook.

”Men om jag vore aktieägare i till exempel Elgiganten, Dustin eller CDON Marketplace skulle jag börja fundera på att sälja”, säger han.


Mer om Amazon i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/cervenka-amazonsstorstahotaramazonsjalva-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?