1515

Experter spår fusionsvåg bland svenska nätbutiker

Amazons möjliga intåg i Norden spär på vågen av förvärv och fusioner inom e-handeln. Di Digital listar de hetaste uppköpskandidaterna – och siar om vilka bolag som följer Dustin och Boozt till börsen under 2018.

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, Sïmon Saneback på Wellstreet och Susanne Najafi, partner på Backing Minds.
Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, Sïmon Saneback på Wellstreet och Susanne Najafi, partner på Backing Minds.

E-handeln växte med 16 procent till 67 miljarder kronor i fjol. Det innebär att nätshopping nu står för närmare 9 procent av den totala detaljhandeln. Samtidigt är tillväxten i butikshandeln  i princip noll – och många experter tror att vi passerat ”peak butik”.

Utvecklingen leder till utbredd ”butiksdöd”. Även stora kedjor som Åhléns och H&M tvingas stänga vissa lägen, minska ytorna på andra håll och förbättra samspelet mellan näthandeln och de fysiska butikerna. Många väljer även att starta, investera i, eller köpa upp externa nätbutiker. 

Jag vet att Amazon utvärderade en Sverigelansering i fjol.

H&M har exempelvis investerat i modebloggaren Kenza Zouitens nätbutik Ivyrevel och second hand-tjänsten Sellpy. Vidare är man i färd med att lansera Afound, en e-handelsplats som ska blanda H&M:s kläder med andra varumärken.

Läs mer: Ivyrevel: ”Vi ska nå break-even 2018”
Läs mer:
Nätmodeveteranen: Det här är inte H&M:s räddning 

Ett till exempel är livsmedelsjätten Axfood som i fjol köpte både Mat.se och Middagsfrid.

Även den danske mediejätten Egmont är på den digitala krigsstigen. De senaste åren har man köpt in sig i nätbutiker som Jollyroom, Bagaren och Kocken, och Med24. Och tidigare i år blev man även majoritetsägare i friluftsbolaget Outnorth, med 430 miljoner kronor i årsomsättning.

En av vinnarna på Outnorth-affären var dess förre storägare, riskkapitalbolaget Verdane Capital.

”Jag tror vi får se många uppköp i år. Det finns inte så många nätbutiker som ägs privat längre. Alla utvärderar vilka uppköp och sammanslagningar ska göras”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, med ett 30-tal nätbutiker som Caliroots, Design Online och Mathem i portföljen.

Även Sïmon Saneback på kompetensnätverket och riskkapitalbolaget Wellstreet tror på en fusionsvåg i år.

Alla i branschen ser stora skalfördelar genom automation.

”Små och medelstora spelare får svårare att överleva på egen hand, och investerarna ställer allt större krav på lönsamhet”, säger han.

Wellstreet har idag ett 30-tal bolag i portföljen, varav flera kan beskrivas som infrastrukturbolag som är verksamma i delar av e-handelskedjan.

Utvecklingen på marknaden drivs på av en rädsla för att den amerikanska e-handelsjätten Amazon ska ta klivet in i Norden. Börsjätten Amazon stod för cirka 44 procent av all e-handel i USA i fjol och skulle givetvis kunna skaka om marknaden i Sverige rejält. 

”Jag vet att Amazon utvärderade en Sverigelansering i fjol. Men det har varit väldigt tyst de senaste månaderna”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital.

Klädkedjor kanske köper nätbutiker inom kosmetik, heminredning, barnprodukter eller tjänster.

Han spår att allt fler e-handlare gör som Ellos och bildar grupper av nätbutiker som samarbetar kring kundhantering, marknadsföring, logistik och lagerhantering.

"Alla i branschen ser stora skalfördelar genom automation. Den mest populära underleverantören i branschen just nu är norska Autostore. Boozt, Sportamode, Kitchentime, Babyshop, Jollyroom och många fler använder dem. Systemet gör att varorna fraktas runt i lagret till de som packar, vilket kan reducera antalet anställda med 40 procent”, säger han. 

Även e-handelsprofilen Susanne Najafi, partner på riskkapitalbolaget Backing Minds, utgår ifrån att Amazon kommer till Sverige någon gång de närmaste åren. 

”Vi tittar därför inte så mycket på generella e-handlare med breda målgrupper. Istället letar vi efter nischade varumärken som har potential att växa globalt, som nätbutiken Horsemeup som vi investerat i”, säger hon.

Hon tror att även många stora modekedjor som Lindex och H&M har ett gott öga till nischade nätbutiker.

”De stora kedjorna kommer starta eget inom sin kärnverksamhet, och kanske köpa nischade aktörer inom områden med helt andra produktionskedjor. Klädkedjor kanske köper nätbutiker inom kosmetik, heminredning, barnprodukter eller tjänster", resonerar Susanne Najafi, som bland annat grundade Unity Beauty Group som idag är nätbutiken Eleven.

Staffan Mörndal på Verdane pekar ut en rad sektorer som just nu är under snabb konsolidering.

”Jag tror det kommer ske mycket inom sport, heminredning och djursektorn. Finska Musti Ja Mirri har köpt nätbutiken Animail inom djurfoder. De kan hända mer där. Vi har sett Axel Johnsongruppen köpa Skin city och det kommer mer inom kosmetik. Även inom kosttillskott kommer det hända saker. Vårt portföljbolag MM Sports letar exempelvis efter bolag att köpa”, säger han.

Läs även: Djurfodersjätten öppnar för fler förvärv


 De kan köpa eller köpas 2018:

Köpsugna storbolag:

Dustin
Börsbolaget Dustin är e-handelsstjärnan inom Axel Johnsongruppen. De har förvärvat en handfull aktörer inom diverse vertikaler och utesluter inte fler uppköp. Axel Johnson kan även göra förvärv på andra håll, bland annat genom Axfood. 

Na-kd
Nelly-grundaren Jarno Vanhatapios nya modebutik har tagit in över en halv miljard kronor i riskkapital från investerare som Eequity, Northzone och Lena Apler. Man har köpt några mindre aktörer och fler förvärv kan vara en del av strategin. 

Babyshop
Har förvärvat flera aktörer under de senaste åren, bland annat Lekmer. Kan fortsätta med storägaren Verdane Capital i ryggen.

Byggmax
Har förvärvat Buildor och Skånska Byggvaror. Fler förvärv väntas. 

Adlibris
Bokbutiken på nätet har köpt Odla, Bamba och Roliga Prylar. Har investerat i Ingrid (tidigare Shipwallet) som en är jämförelseplattform för frakt inom e-handeln. Har flaggat för fler förvärv.

Läs mer: Shipwallet tog hem segern vid Startup Tour i Stockholm 

Visma
It-koncern som har förvärvat flertalet e-handelsleverantörer och konsultbolag som NYCE, VCWS, Trollweb och norska Mystore.

Musti Ja Mirri
Finska djurkedjan köpte nyligen Vetzoo och Animal. Har tidigare köpt Arken Zoo och Djurmagazinet. Fler förvärv kan komma. 

Ikea
Möbelgiganten köpte i fjol Taskrabbit i USA. Koncernchefen Jesper Brodin flaggar för fler förvärv. 

H&M
Vad som helst kan hända när H&M ska hävda sig på nätet.

Egmont
Danska mediejätten köper e-handelsbutiker på löpande band.

Uppköpskandidater:

Linas Matkasse
Matkassarnas matkasse är en ständig uppköpskandidat i ett segment som har allt svårare att klara sig på egen hand. Axfood har visat intresse, men backat på grund av prislappen.

Sportamore
Sportbutiken på nätet har ett börsvärde på 1,2 miljarder kronor. Kan säljas till rätt pris.  

Caliroots, Eleven, Royal Design
Nätbutiker med Verdane och Eequity som storägare. Samtliga närmar sig en försäljning de kommande åren. 

Footway
Skobutik på nätet med Industrifonen, Northzone och Eequity i ägarkretsen.

Kitchentime
Nätbutik med Verdane Capital som huvudägare.

Jollyroom
Ole Sauar, är grundare, vd och huvudägare bakom Jollyroom, en nätbutik som riktar sig till gravida och barnfamiljer. Har redan danska Egmont som delägare.

Entreprenörsägda aktörer:
Coolstuff, Careofcarl, Partykungen, Zoovillage och Outdoorexperten

Mot börsen:

Ellos Group
Hösten 2015 planerades en notering av det gamla postorderbolaget Ellos, men den ställdes in då verksamheten utvecklats sämre än väntat. Men för ett knappt år sedan kunde Dagens Industri rapportera att planerna återupptagits. Huvudägaren, riskkapitalbolaget Nordic Capital, hade då anlitat investmentbanken ABG Sundal Collier som rådgivare. Sedan dess har det varit tyst, men många i branschen spår att en notering eller försäljning kan ske under 2018. 

Bygghemma
Har köpt Polarpumpen, Furniturebox, Stonefactory, Chilli, Trademax, med mera. Kan köpa fler och är på väg mot börsen 2018. 

Bubbleroom
Startades som nätbutik och har nu även fysiska butiker. 

Mathem
Den största självständiga matbutiken på nätet. Storägaren Verdane Capital flaggar för en börsnotering de närmaste åren.

Pierce
Doldis inom MC- och snöskoter-segmenetet på nätet. Står bakom 24MX, XLmoto och Sledstore.

Smartster
Digital marknadsplats för retailerbjudanden från fysiska butiker och nätbutiker som planerar notering under 2018. Smartster är verksamt i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och USA och har 800 retailkedjor och 22 000 varumärken på sin plattform. Man har ett samarbete med Europas största tv-bolag Prosieben.

Källor: Bolagen samt experter och branschkännare som Di Digital talat med. 


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Håll dig uppdaterad i standardiseringsarbetet

Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.
Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

SEK Svensk Elstandard ansvarar för all elektroteknisk standardisering i Sverige och i deras kommittéer deltar medlemmar från myndigheter och företag runt om i hela Sverige. Att hänga med i standardiseringen är en fördel på många plan.

– Att följa den senaste standarden underlättar och skänker en trygghet i att allt är tillverkat och installerat på rätt sätt, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

En standard kan i praktiken handla om en klassificering, måttangivelse, säkerhetsfordran eller dokumentation av olika slags elektrotekniska produkter – kort sagt kan man säga att det är en slags uppsättning av förhållningsregler. Myndigheter, organisationer och företag kan delta i SEKs kommittéer och på så sätt påverka framtidens standarder.

– Det kan ta upp till fem år att få igenom en ny standard och med ett så långsiktigt arbete får man insyn och en unik chans att påverka, säger Krister Elfgren.

I nuläget är de runt 800 personer som deltar i SEKs kommittéer, men det finns kapacitet för många fler. SEK är svensk representant i organisationen IEC, som arbetar fram standarder på global nivå. Ju fler medlemmar i de svenska kommittéerna, desto större konkurrenskraft får Sverige internationellt.

Håll dig uppdaterad med SEK e-Standard!

I takt med att tekniken utvecklas, revideras och aktualiseras också standarder och handböcker. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka standarder det är som gäller för stunden, något som kan vara lättare sagt än gjort. SEK e-Standard är abonnemangstjänsten som hjälper dig med det. Genom att prenumerera på SEK e-Standard får du tillgång till standarder och handböcker inom ditt område, som alltid är uppdaterade enligt det allra senaste.

– Med SEK e-Standard går rättelser, tillägg och revideringar automatiskt in i systemet och säkerställer att alla standarder är uppdaterade. När man loggar in på sitt abonnemang får man en god översikt över sina standarder och mer behöver man inte göra – det sköter vi, säger Krister Elfgren.

Det ska vara lätt att göra rätt

Att alltid utgå från en standard är det bästa, säkraste, enklaste och mest effektiva sättet att kvalitetssäkra sitt arbete. När man vet att man jobbar enligt de senaste standarderna fortlöper arbetet både smidigt och kostnadseffektivt.

– Med en aktuell standard eller handbok är det lätt att göra rätt, säger Krister Elfgren.

 

 

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?