1515
Annons

Experten: ”Stable coin”-krasch bakom bitcoins fall

Kryptotillgången Bitcoin var nere under 30.000 dollar under natten mot tisdag, och det handlade inte bara om att investerare skyr riskfyllda tillgångar. Ett kraftigt tapp i Terra Networks ”stable coin” spelar också in, förklarar Goobits vd Christian Ander i Di TV. 

Foto:Bloomberg Creative Photos

Terra Networks kryptotillgång Luna rasade 60 procent under tisdagen, på grund av ett kraftigt tapp i bolagets ”stable coin” Terra USD, som är balanserad 1:1 mot dollarn. Till skillnad från andra ”stable coins” som till exempel Tether’s USDT så är Terras USD dock algoritmstyrd och alltså inte kopplad till en reell tillgång. Istället har de andra tillgångar, som i det här fallet bitcoin, som ”back up”. 

Balansen eller ”peg:en” 1:1 mot dollarn bröts i helgen, vilket ledde till en oönskad dominoeffekt. 

”Man vet inte riktigt var som fick den att bryta 1:1-värdet. Om man har en dollar på banken förväntar du ju dig att den är värd en dollar oavsett vad som händer med banken. Här finns ju ingen insättningsgaranti, utan har en algoritm som automatiskt ska hålla värdet stabilt.”

Någon promille hit och dit kan algoritmen svaja, men i helgen började den bryta ned mot en procent. 

”Det fick handlare att gå in och fly valutan, vilket ledde till en kaskad av säljvågor. De försökte sedan i sin tur att sälja av bitcoin för att stödköpa den egna valutan, men det räckte inte och drog med sig bitcoin”, förklarar Christian Ander.

Det är inte första gången en ”stable coin” tappat sin peg, men de har hittat tillbaka senare.

”Då kan handlare gå in och köpa en dollar för 0,8 dollar. Men kraschar den helt blir den värdelös, så det är en stor risk att handla med 'stable coins'”, säger Christian Ander.

Han tror inte att fallet med Terra Networks kommer ha långtgående effekter. Algoritmbaserare ”stable coins” är ingenting för nybörjare.

”Det finns andra 'stable coins' som fungerar bra, och just de algoritmbaserade är extremt innovativt. Är du riskbenägen i bitcoin är det här att vara riskbenägen i kvadrat. Jag tror man kommer sätta sig ned och gå igenom vad man lärt sig och göra ett nytt försök”, avslutar Goobits vd Christian Ander.

 


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?