1515

Experten om Ubers rekordvärdering: ”Borde vara hälften så hög”

Taxijätten Ubers värdering är mer än dubbelt så hög som den borde vara, enligt en av världens mest ansedda experter på bolagsvärderingar. 

Taxiföretaget Uber har ännu aldrig redovisat vinst. Ändå värderas företaget i dag högre än 80 procent av USA:s största börsnoterade bolag, inklusive biljättar som General Motors och Ford Motors. 

I den senaste finansieringsrundan värderades hela Uber till hisnande 62,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 525 miljarder kronor. Det gör bolaget till världens högst värderade startupbolag, enligt Financial Times.

Den siffran är på tok för hög, menar Aswath Damodaran. Han är professor i ekonomi vid New York University, där han undervisar i just bolagsvärderingar.

I en lång bloggpost på ämnet argumenterar han för att en rimligare prislapp på Uber ligger runt 28 miljarder dollar, alltså mindre än hälften av vad bolaget värderas till idag. 

Foto:

Den främsta anledningen är tveksamheter kring Ubers och andra liknande tjänsters förmåga att förvandla sina enorma användarbaser till faktiska intäkter och vinster. 

Uber har expanderat i rekordfart över världen och passerade nyligen milstolpen två miljarder genomförda resor. Att bolaget kommer fortsätta växa på den traditionella taxinäringens bekostnad är ofrånkomligt, skriver Aswath Damodaran

Samtidigt syns oroväckande få tecken på att bolagen faktiskt hittat en hållbar affärsmodell. Uber hävdar att bolaget redan är lönsamt på vissa marknader, men Aswath Damodaran menar att bristen på konkreta besked om hur det faktiskt går, kombinerat med det faktum att Uber ofta och gärna erbjuder rabatter till såväl passagerare som förare (för att få dem att börja använda plattformen) tyder på att vinstsiffrorna ännu är långt borta. 

Disruption är enkelt. Att tjäna pengar på disruption är svårt.

Han pekar även på det faktum att Uber nyligen gav upp den segdragna striden om Kina-marknaden för att istället sluta ett samarbetsavtal med konkurrenten Didi Chuxing, som ett tecken på att tillväxten börjat kosta mer än den smakar. 

“Disruption är enkelt. Att tjäna pengar på disruption är svårt”, skriver han. 

Till saken hör att Ubers framtidsutsikter är minst sagt ovissa. Såväl Google, med sina självkörande bilar, som Apple väntas inom kort lansera aggressiva satsningar på bil- och transportmarknaden. Även Elon Musk har långt gångna planer på att ta steget in på taximarknaden med Tesla.

“Det återstår att se när det händer, men klart är att stora förändringar är på väg till den här marknaden”, skriver Aswath Damodaran.

Läs även: Uberpop är borta, men förarna döms fortfarande


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?