1515

Experten om nya kryptoinvesteringar: “Nu är det vilda västern”

De nya ICO-projekten lockar många investerare i hopp att göra ett klipp. ”Folk hoppas tjäna pengar på samma sätt som när bitcoin var nytt”, säger Claire Ingram Bogusz som forskar kring kryptovalutor.

Claire Ingram Bogusz forskar kring kryptovalutor och blockkedjan vid Handelshögskolan i Stockholm
Claire Ingram Bogusz forskar kring kryptovalutor och blockkedjan vid Handelshögskolan i StockholmFoto:Press

Kryptovalutorna ether och bitcoin har firat kurstriumfer i år. Samtidigt är blockkedjan glödhet inom den traditionella bankvärlden.

I det här klimatet har en ny investeringstrend sett dagens ljus. Nämligen så kallade ICO:er, eller initial coin offerings. Den som deltar i en sådan betalar med digitala valutor eller vanliga valutor för att få delta i kommande projekt i kryptovärlden.

Globalt har motsvarande drygt 25 miljarder kronor tagits in genom ICO:er hittills i år, enligt Bloomberg.

Det främsta skälet till att folk investerar i ICO:er är hajpen enligt Claire Ingram Bogusz, som forskar kring kryptovalutor och blockkedjor vid Handelshögskolan i Stockholm.

”Folk hoppas tjäna pengar på samma sätt som när bitcoin var nytt”, säger hon.

Hon menar att intresset för kryptovalutor i allmänhet - bitcoin har mångdubblats i värde i år - gett ICO:erna en skjuts.

Läs även: Nytt miljardrekord för ICO:s 

”De har ridit på en våg av intresse som har skapats genom kursuppgångarna i kryptovalutor men också för att intresset för blockkedjor har ökat, från bland annat bankerna.”

Claire Ingram Bogusz menar att många “konstiga projekt” får pengar just nu.

Ett exempel är det skämtsamma Useless Ethereum Token som skriver tydligt på sin sajt att de inte erbjuder något av värde, utan lanseras som en motreaktion till hajpade ICO:er. "Allvarligt talat, köp inte det här", skriver de på sin sajt. Trots det har "projektet" samlat in motsvarande drygt 700 000 kronor i ether.

Samtidigt menar Claire Ingram Bogusz att ICO som koncept har sina förtjänster. De kan vara ett sätt för entreprenörer att få in pengar och dessutom ge användarna en mekanism och ett incitament att så småningom använda den produkt som företaget bygger.

Läs även: ”Wolf of Wall Street” om kryptotrenden: ”Största bedrägeriet någonsin”

”Det största problemet är att vanliga personer har mycket lite kunskap om blockkedjan och därför inte kan utvärdera hur rimlig en applikation är. När det kommer till att investera i startups i allmänhet är det en dålig idé att investera i något man inte förstår”, säger hon.

Trots allt menar hon att sektorn nu snabbt blir mer professionell.

”Det talas redan om att ICO:er ska göras i samarbete med banker. Nu är det vilda västern, men det är bara under en kort period. När regleringarna ökar kommer ICO:erna bli färre, men mer robusta.”

Är du oroad över utvecklingen kring ICO:er?

”Ja och nej. Det finns inte tillräckligt med översyn vilket gör att man ser mycket skräp på marknaden. Men jag tror att det kommer ändra sig snabbt. I USA tillämpas redan regler för ICO:er. Sverige kommer antagligen att följa efter.”

 

Fakta: Det här är en ICO

Andelar av framtida projekt i kryptovalutor säljs i utbyte mot vanliga valutor, eller mot andra kryptovalutor. Namnet anspelar på 'initial public offering', alltså en vanlig börsnotering, där aktier erbjuds i utbyte mot kapital.

 

Fakta: De tre största ICO:erna

Tezos från USA tog in 1,9 miljarder kronor i somras för att bygga en decentraliserad blockkedja. Inför ICO:n kontaktade Tezos nyhetsbyrån Reuters och påstod att bland annat Ernst & Young tillämpade Tezos i sin utvecklingsverksamhet. Det förnekade revisionsjätten.

Bancor från Israel slog nytt rekord i ICO-världen när de i juni samlade in motsvarande 1,3 miljarder kronor på tre timmar. En av investerarna var riskkapitalisten Tim Draper. Målet för Bancor är att lösa likviditetsproblemen på kryptomarknaden och göra det enklare att växla mellan kryptovalutor.

Filecoin från USA samlade in drygt 2,2 miljarder kronor i september och slog därmed nytt rekord. De vill bygga ett decentraliserat lagringsnätverk för blockkedjan.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?