1515
Annons

Experten: ”Digitaliseringen är den stora ödesfrågan”

När konjunkturen vänder kommer industrin att ställa krav på en digitalisering som offentlig sektor inte är redo att möta. Det menar digitaliseringsforskaren Johan Magnusson, som ser stora faror i politikernas okunskap i frågan.

Johan Magnusson är docent och föreståndare för Swedish Center for Digital Innovation, SCDI, vid Göteborgs universitet.
Johan Magnusson är docent och föreståndare för Swedish Center for Digital Innovation, SCDI, vid Göteborgs universitet.

”Industrin har identifierat digitaliseringen som den stora ödesfrågan, men vi har haft en enorm högkonjunktur och man har haft fullt upp med att leverera enligt orderböckerna”, säger Johan Magnusson, docent och föreståndare för Swedish Center for Digital Innovation, SCDI, vid Göteborgs universitet.

Han ser allvarliga brister i offentlig sektors beredskap att möta de nya krav som den digitala omställningen ställer. Samtidigt ligger industrin i startgroparna att ta sig an utmaningen.

”När konjunkturen vänder kommer näringslivet samlas vid pumpen vad gäller digitaliseringen, medan politiker och offentlig sektor inte har kommit igång på samma sätt”, säger han.

Läs mer: Så har det gått för digitaliseringsminister Peter Eriksson 

Johan Magnusson farhågor är i linje med de hos den internationella organisationen OECD, som nyligen lämnade en stor utredning till regeringen om hur Sverige ligger till i den digitala omställningen. I rapporten identifierar OECD de steg som Sverige tog tidigt i den digitala omställningen som en avgörande faktor för den svenska ekonomins starka utveckling. Samtidigt ser organisationen även ett antal utmaningar för att Sverige inte ska halka efter när allt fler länder hinner ikapp.

Trots det är politikens intresse för frågan på de flesta håll ljummet, enligt Di Digitals granskning som kartlägger vad riksdagspartierna har gjort för digitaliseringen och vad de lovar inför kommande mandatperiod. Granskningen visar exempelvis att bara hälften av partierna kommunicerar sitt ställningstagande i frågan via sina hemsidor och av de tre partier som hittills har presenterat sina valmanifest inför det kommande valet nämns frågan bara i ett.

Läs mer: Tunt med digitalt valfläsk inför valet 

Ointresset är oroväckande, menar Johan Magnusson.

”Sverige har haft en jättehög digital mognad traditionellt sett då vi har gjort stora investeringar i infrastrukturen. Det vi är dåliga på är att få synergier ut de här investeringarna. Gör man en liknelse med näringslivet, så är vi en koncern utan koncernstyrning”, säger han.

Framför allt pekar han på infrastruktur i form av bredband, som framgångsrikt har byggts ut till att i dag täcka merparten av landet, men är fortsatt en hjärtefråga för bland annat Centerpartiet. En viktig investering, men enligt Johan Magnusson påminner den mer om den tidiga datoriseringen, än digitalisering.

”Det är ett rent teknikperspektiv, medan digitalisering egentligen handlar om nya verksamhetsmodeller och nya förutsättningar för att skapa värde”, säger han.

I den meningen ligger ansvaret för digitaliseringen snarare på civilminister Ardalan Shekarabi (S) än digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP), menar han. Exempelvis har Ardalan Shekarabi i den rollen varit ansvarig för att inrätta Myndigheten för digital förvaltningen, Digg, som ska starta upp sin verksamhet i Sundsvall i höst med uppgiften att se till myndigheternas digitala omställning.

Att offentlig sektor genomgår en lyckad digitalisering är avgörande, men hur stor befogenhet it-myndigheten kommer att få och hur den ska fungera i samklang med den grundlagsskyddade självbestämmanderätten återstår att se. Att ingen myndighet får styra över en annan har stora fördelar, men är samtidigt problematisk för den digitala omställningen.

”Självbestämmanderätten har tjänat oss väl. Den är bra mot korruption, den är bra mot ministerstyre, men den är katastrofal för it. Staten lägger 30 miljarder kronor årligen på it – pengar som spolas ned i toaletten eftersom alla bygger eget och ingen har mandatet att sätta en övergripande standard”, säger Johan Magnusson.

Läs mer: Fiber, digital vård och AI – så vill partierna digitalisera Sverige 

Att näringslivet går i bräschen för innovation och är drivande i genomgående samhällsskiften är sig inget ovanligt, men halkar den offentliga sektorn efter blir det problem i kontaktytorna mellan det offentliga och det privata, menar Johan Magnusson.

"Offentlig sektor tappar sin relevans och andra, privata aktörer tar över, exempelvis börjar folk att söka sig till Kry istället för landstingets vårdcentraler. Det är i sig inget fel, men det ska i så fall ske genom en strategi, inte av okunskap och oförmåga att leverera från offentligt håll", säger han.

Ett hopp står till den nya it-myndigheten att hjälpa offentlig sektor att hinna ikapp, men som Di Digitals granskning visar, är intresset för digitaliseringsfrågan svag bland riksdagspartierna, vilket riskerar att resultera i att den nya myndigheten blir tandlös.

”Jag tror inte att något parti kommer att gå till val på frågan. Samtidigt har vi ett högt ställt mål om att bli bäst på digitalisering, men det kommer inte att gå om vi inte har ett centralt mandat. Till syvende och sist är det här en styrningsfråga som måste lösas”, säger Johan Magnusson.


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?