1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Expanderar med snabba matleveranser: ”pandemieffekten kvar”

Matleveranstjänsten Vembla tar sitt Stockholmskoncept med snabba leveranser av livsmedel till Malmö. Inom 20 minuter ska stadsborna servas med matvaror och receptfria apoteksprodukter.

Delar av Vemblas team i bolagets "darkstore" på Östra Tullgatan i centrala Malmö (från vänster) Rohullah Ataie, Josefine Perlstam, Oliwer Nomén (butikschef), Reza Nazari och Nicola Friman.
Delar av Vemblas team i bolagets "darkstore" på Östra Tullgatan i centrala Malmö (från vänster) Rohullah Ataie, Josefine Perlstam, Oliwer Nomén (butikschef), Reza Nazari och Nicola Friman.Foto:Vembla

I förra veckan smygstartade Vembla, en av uppstickarna bland snabba matleveranstjänster, sin första darkstore i Malmö. I Stockholm har bolaget tre, snart fyra, butiker och nyligen köpte man även upp sin konkurrent Dingdong.

”Det har börjat mycket bra i Malmö. Beställningarna har kommit in i rask takt och många delar i sociala medier”, säger Vemblas medgrundare och delägare Sunil Dutt.

Leveranserna sker inom 15–20 minuter och butiken ligger centralt i Malmö, på Östra Tullgatan. Vembla tar upp kampen med matvaruleveranstjänsten Kavall som redan finns i Malmö och erbjuder ännu kortare leveranstid på inom tio minuter. 

Priserna hos Vembla är i samma nivå eller ibland lägre än hos de stora livsmedelskedjorna.

”Priserna vet vi är viktiga. Det fina med vår modell är att vi är som en vanlig butik och kan pressa priserna från leverantörer precis som andra”, säger Sunil Dutt.

Utöver kostnaden för maten tillkommer ingen leveransavgift i dagsläget.

Vembla har anställt en lokal butikschef i Malmö och skiftledare som håller i de olika arbetspassen mellan klockan 8 och 22. Leveranserna sker på elcyklar eller mopeder av ”riders” som Vembla kallar dem.

Sunil Dutt säger att Vembla har lätt för att hitta riders och menar att lönenivåerna ligger i nivå med branschen. Mellan 120 kronor och 140 kronor i Stockholm, och lite lägre i Malmö på 100-110 kronor i timmen.

”Tanken är att öppna upp fler butiker i Malmö och Skåne”, säger han.

Vembla sneglar också på städer som Lund och Helsingborg.

”Vi är tidigt i utvecklingen, men en anledning till att vi vill komma in i Malmö är att det finns 'early adopters' här och man är villig att testa nya tjänster och leveranssätt”, säger Sunil Dutt.

För att nå ut i Malmö kommer man jobba med annonsering i sociala medier och med lokala influencers. Men det främsta sättet att nå ut är att användare rekommenderar tjänsten till sina vänner och får ett erbjudande när man gör det.

Vemblas vd och medgrundare Sunil Dutt och bolagets operativa chef Hicham Larhnimi.
Vemblas vd och medgrundare Sunil Dutt och bolagets operativa chef Hicham Larhnimi.Foto:Vembla

Sunil Dutt, Sebastian Malmberg och Dino Todorovic startade Vembla i Stockholm 2019. Inspirationen till tjänsten fick Sunil Dutt när han bodde och jobbade i Indien mellan 2014 och 2018.

”Indien ligger långt fram med 'last mile'-leveranser och jag fick själv ett annat köpbeteende där. Men när jag flyttade hem igen fanns inte de snabba leveransalternativen.”

Vembla lanserades i april 2020 och fick en rejäl skjuts av pandemin, då många fler människor började beställa hem varor.

”Det pandemin har gjort är att man som kund har förstått att bekvämlighet är skönt och inte behöver kosta allt för mycket. Det är här för att stanna”, tror Sunil Dutt.

Han säger att Vembla inte har märkt av något på försäljningstakten sedan pandemin börjat klinga av.

”Tvärtom. Vi har fortsatt växa dubbelsiffrigt i procent månad efter månad.”

För att finansiera utvecklingen har bolaget tagit in 30 miljoner kronor i riskkapital. En av investeringarna i bolaget på 13 miljoner kronor leddes av litauiska Cats.vc, vars fond har fyra ryska medborgare som delägare. Det framkom nyligen i en intervju med Dagens industri.

Vembla ser nu över möjligheten att distansera sig från sitt ryska ägande.

”Vi för en dialog med dem och försöker lösa det på bästa möjliga sätt”, säger Sunil Dutt. 

Läs mer: Svenska matuppstickaren utreder ryska delägare


Innehåll från LitiumAnnons

Ingående undersökning visar på starka trender inom digital B2B-handel

Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.
Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.

Trenden att allt fler företag satsar på ökad digital handel fortsätter. I en undersökning av B2B-företag, som presenterades av Litium 18 maj uppgav över två tredjedelar av de svarande att de har digital försäljning och hela 73 procent av dessa förutspår att den digitala handeln kommer att öka kraftigt de kommande åren. Men vilka utmaningar medför den snabba utvecklingen?

Läs Litiums rapport här 

Det är ingen nyhet att pandemin orsakade kraftiga framsteg inom digitaliseringen av många branscher och verksamheter, och utvecklingen inom digitala handelslösningar är inget undantag. 44 procent av de företag som tillfrågades i Litiums undersökning rapporterade att Covid-19 hade en inverkan på deras beslut att påbörja eller påskynda övergången till digital försäljning. Tydligt är dock att långt ifrån alla har en organisation som är mogen att anamma övergången. 

– Ett exempel är att de som ansvarar för digital försäljning ofta också har andra roller inom organisationen. De kan alltså inte fokusera fullt ut på sitt digitala erbjudande. De företag som vill positionera sig bättre för att uppnå digital mognad och verkligen ta sig framåt i transformationen av den digitala försäljningen är de med en dedikerad resurs för digital handel, ibland kallad e-handelschef, som också har fullt ägarskap av frågan, såväl som mandat och stöd från ledningsgrupp, förklarar Malin Bodolla, Chief Marketing Officer hos Litium. 

Möjlighet till ökad automatisering

Undersökningen visade vidare att den digitala handeln tveklöst kommer att fortsätta öka för köp som passar digitala kanaler, såsom snabba beställningar med produkter kunden känner till, eller återkommande inköp. Här finns möjlighet att driva en utveckling mot ökad automatisering, beroende på produkt och affärsmodell. När det gäller mer komplexa produkter förväntar sig Malin emellertid att det också i framtiden kan behövas personlig kontakt för att guida genom köpprocessen. Hon är dock övertygad om att nästa steg blir att paketera även mer komplexa produkter och tjänster för onlineförsäljning, med hjälp av olika digitala verktyg.

– Alla är överens om att den digitala handeln kommer att fortsätta växa, men det är ännu oklart hur. Komplexa produkter, såsom stora maskiner, lär vi i hög grad fortsätta att köpa ansikte mot ansikte, medan utvecklingen går mot att vi gärna köper reservdelar och service på ett enkelt, digitalt sätt. 

Skalbarhet och tillgänglighet

Litium står i begrepp att addera ytterligare tjänster som underlättar för kunden att hitta det de behöver, när det behöver, så att de kan lösa många olika affärer på en och samma gång. En internationell expansion kan traditionellt vara både tidskrävande och dyr, men med skalbarheten och tillgängligheten hos en modern lösning för digital handel kan man snabbare och enklare nå andra marknader.

Förenklad administration en stor drivkraft

Utvecklingen mot en sömlös internationell handel går helt i linje med den trend som pekar på att B2B-kunder i allt större utsträckning förväntar sig samma upplevelse och valmöjligheter inom B2B-handel, som inom B2C-handel. Litiums undersökning visar nämligen att den största drivkraften för digital försäljning är att förenkla och effektivisera administration och försäljning. Övergripande plattformar för digital handel, som samlar olika typer av affärer på samma plats och erbjuder tillgänglighet 24/7, öppnar för att lättare kunna uppfylla kundernas behov, förbättra sin varumärkesposition och erbjuda snabbare leveranser.

– Kundupplevelsen börjar till och med bli en konkurrensdifferentierande faktor. De företag som har nått den insikten ser längre än till att förbättra organisationens effektivitet och använder kundens resa som ett sätt att stärka relationer och öppna för merförsäljning. Ett bra exempel är det så kallade digitala säljrummet – en plats där B2B-köpare och säljare kan träffas och interagera digitalt för att upprätthålla personliga relationer och samtidigt ge en mer digitaliserad köparresa och en bekvämare upplevelse. 

Kan göra underverk för kundnöjdhet

Sett ur detta perspektiv är det tydligt att digitaliseringen har alla förutsättningar för att leda till ökade kundservicenivåer och kundtillfredsställelse, något som bekräftades av Litiums undersökning. Nästan över hela linjen hade frågorna som rörde kundupplevelsen bättre resultat än förväntat. 

– Slutsatsen är att digital försäljning kan göra underverk för ökad kundnöjdhet, konkurrenskraft och försäljning – på samma gång. B2B-företag som är redo att investera i en digital försäljningsstrategi måste därför inse att detta går långt utöver att implementera en ny teknisk lösning. Det är en organisatorisk förändring och metoder för förändringshantering bör spela en avgörande roll i formuleringen och genomförandet av den nya digitala försäljningsstrategin, avslutar Malin.

Läs Litiums rapport här 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?