1515
Annons

Examensdag på startupfabriken – investerar i nio bolag

Under höstens startup-program på Antler i Stockholm startades bland annat en ai-tjänst för att förbättra digitala möten, en visuell sökdatabas för forskarinnehåll och en social ljudtjänst för kvinnor. Fem av nio bolag som Antler har investerat i från den senaste omgången har minst en kvinnlig grundare.

Några av grundarteamen som var med Antlers startup-program under hösten 2020 (från vänster uppifrån): Medgrundarna av Allting: Fredrik Söderlund, Joachim Lerulf, Kathy Tian och Marcus Liljenberg – medgrundarna av Aline: Innocent Mugenga, Stephanie Darvill och Emanuel Ländell – medgrundarna av Envar: Tomas Sigurdsson och Johanna Kvissberg – medgrundarna av Voiceher: Sanna Dahlin och Viktoria Elman.
Några av grundarteamen som var med Antlers startup-program under hösten 2020 (från vänster uppifrån): Medgrundarna av Allting: Fredrik Söderlund, Joachim Lerulf, Kathy Tian och Marcus Liljenberg – medgrundarna av Aline: Innocent Mugenga, Stephanie Darvill och Emanuel Ländell – medgrundarna av Envar: Tomas Sigurdsson och Johanna Kvissberg – medgrundarna av Voiceher: Sanna Dahlin och Viktoria Elman.

Under onsdagen visade nio bolag från Antlers senaste program i höstas upp sig på en digital ”demo day”. 

Antler – som grundades av norrmannen Magnus Grimeland 2018 – kan beskrivas som en blandning av en startupfabrik och ett riskkapitalbolag. Verksamheten finns i 13 städer i världen, bland annat i Stockholm, Singapore, Nairobi, New York och från med i vår i Köpenhamn.

Runt 1 500 personer sökte till höstens program i Stockholm och av dem kom 70 entreprenörer med, varav 60 procent har startat företag tidigare. Totalt bildades det 30 grundarteam och Antler valde att investera i nio av dem. 

”Bland de bolag vi har investerat i under hösten har fyra mixade team, ett team med kvinnliga grundare och fyra med manliga grundare”, säger Livia Moore, som är så kallad associate partner och marknadschef på Antler.

Programmet i Stockholm körs två gånger om året och målet är att ha minst 35 procent kvinnor i varje omgång.

”Det har vi uppnått varje gång och för programmet nu i vår ligger snittet på 40 procent, men vi har inte stängt ansökan än”, säger Livia Moore, som är så kallad associate partner och marknadschef på Antler.

Totalt investerade Antler i 18 bolag från de två programmen i Stockholm i fjol, varav 56 procent har mixade team eller enbart kvinnor i grundarteamet. Investeringarna ligger på mellan 800 000 kronor och 1 miljon kronor vardera.

Läs också: Putsar underrepresenterade entreprenörer till investeringsklara

I Antlers totala portfölj med 44 bolag från Stockholmsprogrammen de två senaste åren har 48 procent minst en kvinnlig grundare. Antler mäter också mångfald och tittar på entreprenörernas bakgrund. Flera av entreprenörerna flyttar till Stockholm för att delta.

”I vår portfölj från Stockholmsprogrammet på totalt 44 bolag har vi grundare från 22 nationaliteter representerade”, säger Livia Moore.

En skillnad mot andra inkubatorer är att medelåldern hos deltagarna ofta är högre och att flertalet har grundat bolag tidigare. I snitt har dem tio års arbetslivserfarenhet. De flesta som som väljs in har en affärsidé, men möter sina medgrundare på plats.

I början av förra året tog Antler in cirka 750 miljoner kronor i riskkapital i två olika investeringsomgångar.

De nio bolagen som Antler valde att investera i från det senaste programmet är:

Aline – en utbildningsplattform för att upptäcka, dela, analysera och validera inlärning och utbildning för individer och företag. Grundare: Innocent Mugenga, vd, Stephanie Darvill, operativ chef, och Emanuel Ländell, teknisk chef.

Sciple – ett AI-baserat forskarverktyg som visualiserar vetenskapliga artiklar för att snabbt och enkelt hitta de mest relevanta källorna. Grundare: Rajiv Harimoorthy, vd, och Mikael Backlund, teknisk chef.

Envar – en marknadsplats som hjälper företag minska sina koldioxidutsläpp. Grundare Johanna Kvissberg, vd, och Tomas Sigurdarson, teknisk chef.

XPL – en maskininlärningsplattform för produktchefer och mjukvaruingenjörer. Grundare: Ali Razavian, vd, Ivan Korol, teknisk chef samt Matt Doerner-Miller, kommersiell chef.

Afterfx – ger investerare möjlighet att kombinera sin erfarenhet och kunskap med data som presenteras på ett strukturerat och användarvänligt sätt. Grundare: Rashad Hasan, vd, Olof Sjöstedt, kommersiell chef samt Ekram Ali, teknisk chef.

Logary Analytics – en saas-plattform som hjälper företag förstå och mäta resultatet av deras marknadsföring både online och offline. Grundare: Henrik Feldt, vd, och Nima Ghamari, marknadschef.

Legitify – en lösning som via ljud- och videoteknik möjliggör för kunder att verifiera dokument digitalt och på distans. Grundare: Aida Lutaj, vd, och Arko Ganguli, teknisk chef.

Allting – en lösning baserad artificiell intelligens och datavetenskap för att mäta mötesaktivitet och därmed förbättra möten. Grundare: Joachim Lerulf, vd, Fredrik Söderlund, ansvarig för tillväxt och ekonomi, Kathy Tian, ansvarig för maskininlärning och datavetenskap, samt Marcus Liljenberg, teknisk chef.

Voiceher – en röstbaserad social plattform för kvinnor med visionen att stärka kvinnor globalt genom att skapa digitala sociala rum. Grundare Viktoria Elman, vd, och Sanna Dahlin, teknisk chef.

Läs även: Ericsson och startupfabriken Antler vill starta om Sverige: ”Vi ska skapa 1 000 nya företag”

Innehåll från SEBAnnons

Här hyllas nytänkare och pionjärer inom hållbart entreprenörskap

Rafael Bermejo, från stiftelsen IFS, har i mer än ett kvarts sekel delat ut utmärkelsen Årets Nybyggare till framgångsrika företagare med utländsk bakgrund. Nu firas han själv som en av pristagarna vid The Next Awards, SEB:s tävling för att hylla hållbart entreprenörskap.

– Det känns fantastiskt. Det är faktiskt första gången som vi får ett pris för vårt arbete. Vi är bara en katalysator för massor av extremt, hårt arbetande, kreativa och duktiga människor som kommer från andra länder. Jag ser priset som ett sätt att hedra dem också, sade Rafael Bermejo vid prisutdelningen i september.

Priset The Next Awards instiftades 2021 med syftet att hylla nytänkare och pionjärer som kan skapa en bestående positiv förändring.

– Under mer än 165 år har SEB stöttat entreprenörskap i alla dess former. Det är en del av vår historia och grunden för välstånd och sysselsättning. Syftet med The Next Awards är att fira de entreprenörer som har utmärkt sig under de senaste tolv månaderna, att få se deras glädje smitta av sig och inspirera andra, sade SEB:s vd Johan Torgeby under finalen.

Priset delas ut i tre kategorier: ”New Ideas” som hyllar nytänkande idéer och initiativ, ”Transformation” som lyfter fram företag som gjort en betydande förändring och det tredje priset ”Community” går till föreningar och organisationer som gör skillnad genom att lösa olika samhällsproblem.

Det är i den sistnämnda kategorin som Rafael Bermejo och stiftelsen IFS belönas med en utmärkelse, som förutom äran består av en prischeck på 250 000 kronor, som vid finalen överlämnades av Johan Torgeby.

Biogummi från restprodukter i skogen

Vinnare i kategorin New Ideas blev Henrik Otendal, vd för företaget Reselo, som har utvecklat ett biogummi baserat på restprodukter från skogsindustrin.

– Vi använder rester som man i dag bara eldar upp och gör ett gummi av dessa. Det kan ersätta syntetiskt, fossilbaserat gummi i allt från skor till kläder och träningsutrustning, berättar han.

Som vinnare får Reselo en plats i SEB:s tillväxtprogram Greenhouse med skräddarsydd rådgivning anpassad till företaget.

– Att driva en startup är en ständig kamp för att komma igenom bruset och få kunder. Det här priset här ger oss extra synlighet och hjälper oss med det, säger Henrik Otendal.

Pristagarna i The Next Awards.
Pristagarna i The Next Awards.

Självrengörande golv för djurhållning

Priset i kategorin Transformation gick till företaget Moving Floor, som representerades av systrarna Peg Söderberg, vd, och Katja Lindvall, vice vd. Företaget utvecklar ett självrengörande system för djurhållning, som i dag exporteras över hela världen. De kallar sig själva för Sveriges långsammaste startupbolag. Idén väcktes redan 1996 av deras far Tommy Lindvall, som insåg att om djuren inte kan förflytta sig från sin gödsel måste golvet förflytta sig under djuren.

– Vi gör automatisk rengöring för lantbrukets djur vilket minskar gårdarnas klimatutsläpp och ger friskare djur genom minskad antibiotikaanvändning, säger Katja Lindvall.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023.   

 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera