1515

Ex-banktopp dissar startupbolagens banksamarbeten

Allt fler storbanker väljer att samarbeta med nystartade fintechbolag. Men i förlängningen kan vänskapsbanden äventyra nytänkandet i branschen, menar GP Bullhounds Ann Grevelius under konferensen Di Fintech.

Ann Grevelius är partner på GP Bullhound och medgrundare av robotrådgivaren Opti.
Ann Grevelius är partner på GP Bullhound och medgrundare av robotrådgivaren Opti.Foto:Jonas Eng.

På Dagen industris fintechevent Di Fintech minglar anställda från storbanker med representanter för den snabbväxande svenska fintechsektorn. I dag samarbetar allt fler storbanker med så kallade startupbolag, vilket redan satt spår i hur konsumenterna tar del av olika tjänster. Ett exempel på det är sparappen Tink, som integrerades i SEB:s app sedan bolaget tagit emot en investering på över 80 miljoner kronor av banken tillsammans med investmentbolaget Creades

Ett annat exempel på det är Mina Tjänster som Swedbank gjorde sin första fintechinvestering i tidigare i år.

Under konferensen, som äger rum på på Grand Hotel i Stockholm, passar dock Ann Grevelius, före detta SEB-topp och numera partner på investeraren GP Bullhound, på att ge dessa samarbeten en känga. Hon är själv medgrundare av robotrådgivaren Opti. 

”Vi har valt att inte ta in någon finansiell investerare. Om man gör det finns det en risk att man förlorar sitt oberoende”, säger hon. 

Ann Grevelius sitter som rådgivare i ett antal styrelser och räknas som en av Sveriges fintech-tungviktare, speciellt när det gäller just robotrådgivare. Förutom att vara medgrundare till Opti är hon även rådgivare till bolånerådgivaren Bofink. 

Vi har valt att inte ta in någon finansiell investerare. Om man gör det finns det en risk att man förlorar sitt oberoende.

Under Di Fintech medverkade hon i en panel som diskuterade framtidens fintech-investeringar, tillsammans med Industrifondens Sofia Ericsson Holm och NFT Ventures Sven Estwall. 

Foto: Jonas Eng.

Från vänster: Moderatorn Jonas Leijonhuvud frågar ut GP Bullhounds Ann Grevelius, NFT Ventures Sven Estwall och Industrifondens Sofia Ericsson Holm. Foto: Jonas Eng.

”Vi kommer att se mer av allt; uppköp, investeringar och samarbeten. Men de små unika spelarna som kommer att utmana jättarna kommer nog inte dyka upp i den här typen av samarbeten”, säger Ann Grevelius och fortsätter:

”Samarbetstrenden är lite cosy, men Spotify hade inte blivit vad det är i dag om det bara varit ett skivbolag.”

Läs även: Fintech – en magnet för investerare 

Investeringar från riskkapitalbolag och storbanker i fintechsektorn har ökat de senaste två åren. Det senaste halvåret har 4,8 miljarder kronor investerats i svenska fintechbolag, enligt databasen Nordic tech list. En av de pådrivande krafterna bakom detta är data, anser Sofia Ericsson Holm.

”Tillgången på data driver på och kommer kunna konverteras till starkare kundrelationer. Men bankerna kommer att behöva byta hela sina blodomlopp på en och samma gång för att bli betydande techbolag framöver”, säger hon.

De små unika spelarna som kommer att utmana jättarna kommer nog inte dyka upp i den här typen av samarbeten.

Utöver data är artificiell intelligens, AI, en av de heta investeringstrender som pekas ut.  Paneldeltagarna förutspår även att vi kommer att se en förflyttning från konsumentprodukter framöver. 

”Det har varit mycket fokus på konsumentprodukter hittills men vi kommer att se ett ökat intresse för business to business och även business to bank. Det kommer bli intressant att investera inom”, säger Sofia Ericsson Holm som får medhåll från NFT Ventures Sven Estwall. 

Läs mer: ”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé”
Foto:
”Robotrådgivare kommer att pressa lönsamheten som på många ställen varit väldigt god, väldigt länge”, säger Ann Grevelius i en intervju med Di Digital.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?