1515

Ex-banktopp dissar startupbolagens banksamarbeten

Allt fler storbanker väljer att samarbeta med nystartade fintechbolag. Men i förlängningen kan vänskapsbanden äventyra nytänkandet i branschen, menar GP Bullhounds Ann Grevelius under konferensen Di Fintech.

Ann Grevelius är partner på GP Bullhound och medgrundare av robotrådgivaren Opti.
Ann Grevelius är partner på GP Bullhound och medgrundare av robotrådgivaren Opti.Foto:Jonas Eng.

På Dagen industris fintechevent Di Fintech minglar anställda från storbanker med representanter för den snabbväxande svenska fintechsektorn. I dag samarbetar allt fler storbanker med så kallade startupbolag, vilket redan satt spår i hur konsumenterna tar del av olika tjänster. Ett exempel på det är sparappen Tink, som integrerades i SEB:s app sedan bolaget tagit emot en investering på över 80 miljoner kronor av banken tillsammans med investmentbolaget Creades

Ett annat exempel på det är Mina Tjänster som Swedbank gjorde sin första fintechinvestering i tidigare i år.

Under konferensen, som äger rum på på Grand Hotel i Stockholm, passar dock Ann Grevelius, före detta SEB-topp och numera partner på investeraren GP Bullhound, på att ge dessa samarbeten en känga. Hon är själv medgrundare av robotrådgivaren Opti. 

”Vi har valt att inte ta in någon finansiell investerare. Om man gör det finns det en risk att man förlorar sitt oberoende”, säger hon. 

Ann Grevelius sitter som rådgivare i ett antal styrelser och räknas som en av Sveriges fintech-tungviktare, speciellt när det gäller just robotrådgivare. Förutom att vara medgrundare till Opti är hon även rådgivare till bolånerådgivaren Bofink. 

Vi har valt att inte ta in någon finansiell investerare. Om man gör det finns det en risk att man förlorar sitt oberoende.

Under Di Fintech medverkade hon i en panel som diskuterade framtidens fintech-investeringar, tillsammans med Industrifondens Sofia Ericsson Holm och NFT Ventures Sven Estwall. 

Foto: Jonas Eng.

Från vänster: Moderatorn Jonas Leijonhuvud frågar ut GP Bullhounds Ann Grevelius, NFT Ventures Sven Estwall och Industrifondens Sofia Ericsson Holm. Foto: Jonas Eng.

”Vi kommer att se mer av allt; uppköp, investeringar och samarbeten. Men de små unika spelarna som kommer att utmana jättarna kommer nog inte dyka upp i den här typen av samarbeten”, säger Ann Grevelius och fortsätter:

”Samarbetstrenden är lite cosy, men Spotify hade inte blivit vad det är i dag om det bara varit ett skivbolag.”

Läs även: Fintech – en magnet för investerare 

Investeringar från riskkapitalbolag och storbanker i fintechsektorn har ökat de senaste två åren. Det senaste halvåret har 4,8 miljarder kronor investerats i svenska fintechbolag, enligt databasen Nordic tech list. En av de pådrivande krafterna bakom detta är data, anser Sofia Ericsson Holm.

”Tillgången på data driver på och kommer kunna konverteras till starkare kundrelationer. Men bankerna kommer att behöva byta hela sina blodomlopp på en och samma gång för att bli betydande techbolag framöver”, säger hon.

De små unika spelarna som kommer att utmana jättarna kommer nog inte dyka upp i den här typen av samarbeten.

Utöver data är artificiell intelligens, AI, en av de heta investeringstrender som pekas ut.  Paneldeltagarna förutspår även att vi kommer att se en förflyttning från konsumentprodukter framöver. 

”Det har varit mycket fokus på konsumentprodukter hittills men vi kommer att se ett ökat intresse för business to business och även business to bank. Det kommer bli intressant att investera inom”, säger Sofia Ericsson Holm som får medhåll från NFT Ventures Sven Estwall. 

Läs mer: ”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé”
Foto:
”Robotrådgivare kommer att pressa lönsamheten som på många ställen varit väldigt god, väldigt länge”, säger Ann Grevelius i en intervju med Di Digital.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?